وزیر نفت گفت: کمبود منابع از مشکلات اصلی و اساسی برای تقاضا و عقد قراردادها است.

خرید محصولات از شرکت‌های داخلی نیازمند برگزاری مناقصه است/ کمبود منابع یکی از مشکلات اساسی برای تقاضا و عقد قرارداد استبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت که در جلسه علنی امروز سه‌شنبه(21آذر96) برای پاسخ به سوال نماینده اسفراین درباره علت خرید لوله‌های بدون درز برای محموله شرکت‌های نفتی از خارج از کشور، گفت: لوله های بدون درز، لوله‌های فشار بالایی هستند که در چاه‌ها مصرف می شوند و برای انتقال نفت به کار می روند.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر جز در خصوص پروژه غرب کارون که اقدامات مختصری از آن باقیمانده و پارس جنوبی که طرح هایش نهایی شده است؛ تقریبا در تمام سرمایه گذاری های بالادستی نفت و پالایش نزدیک توقف هستند، افزود: کمبود منابع یکی از مشکلات اصلی برای تقاضا و عقد قرارداد است.

وزیر نفت تصریح کرد: به عنوان مثال قرارداد 250 میلیون دلاری برای لوله های بدون درز به دلیل کمبود منابع و مشکلات دیگر متوقف شد.

وی با اشاره به انعقاد یک قرارداد 563 میلیون یورویی در اوایل امسال با یک شرکت اروپایی و داخلی گفت: این قرارداد بزرگترین قرارداد تولیدی بعد از ساخت کمپرسور نفت بود که برای ساخت لوله‌های CRA که لوله‌های بسیار پیچیده‌ای هستند، منعقد شده است.

زنگنه با اشاره به مشکلات شرکت لوله سازی اسفراین تصریح کرد: این کارخانه در حال واگذاری است و صاحب ندارد در نتیجه نمی‌تواند سرمایه گذاری کند، بنده مدت‌ها دنبال این هستم که یک نفر پیدا شود که کارخانه را به آن فرد واگذار کنیم.

وی با اشاره به اظهارات نماینده سوال‌کننده درباره انعقاد 48 هزار تن قرارداد از سوی وزارت نفت، گفت: در سال‌های 90 و 91 مجموعا 40 میلیارد دلار پول در سرمایه‌گذاری نفت هزینه شد در حالیکه این رقم در سال جاری به 1.5 میلیارد دلار هم نمی‌رسد چراکه ما بی‌پول شده‌ایم و منابع نداشتیم.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه طبق تصویب مجلس برای خرید کالاها باید از راه مناقصه ورود کنیم، ادامه داد: اگر یک شرکت توانمند در ایران برای تولید وجود دارد، بنده نمی‌توانم بدون مناقصه از او کالا بخرم چراکه این کار با ترک تشریفات عملی نیست و باید با برگزاری مناقصه رقابت شود.

وی بیان کرد: بنده به عنوان وزیر نفت هر کمکی که از دستم برآید برای حمایت از تولید داخلی در بخش نفت انجام می‌دهم، اما راه‌های دیگری به واقع به عقلم نمی‌رسد.

زنگنه تأکید کرد: بنده معتقدم که باید برای شرکت لوله سازی اسفراین رقیب‌هایی ایجاد کرد که البته این شرکت متقاضیانی دارد،  از جمله متقاضیانی که می‌خواهند لوله‌های آسیب دیده را تعمیر کنند که حتما ما این کار را انجام می‌دهیم و بنده آن را اقدامی منطقی می‌دانم و دستورش را داده‌ام.

وزیر نفت با بیان اینکه وزارت نفت از هر کمکی برای حمایت از تولید داخلی و لوله‌سازی اسفراین دریغ نمی‌کند، ادامه داد: برای خرید کالاها ما باید قوانین را رعایت کنیم و طبق مناقصه‌ها شرایط کاملا رعایت شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنده وزیر این کشور هستم و سابقه‌ام نشان می‌دهد که تا چه حد به دنبال حمایت از ساخت داخلی هستم، اما در کشور قوانینی وجود دارد که باید اجرا شود و امیدوارم شرکت لوله سازی اسفراین صاحبی پیدا کند و در شرایط بهتری کارهایش دنبال شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار