معاون حمل و نقل وزارت راه گفت: هزینه کم استفاده از جاده باعث شده مردم با خودرو سفر کنند برای افزایش ایمنی طی طرحی قیمت سوخت افزایش پیدا می‌کند.

گرانى سوخت به بهانه افزايش ايمنى و بهبود حمل و نقل عمومى/ تدوين نقشه ايمنى راه در كشوربه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهرداد تقی زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در نخستین کنگره روانشناسی ترافیک با بیان اینکه بیش‌تر حوادت ترافیکی در ایران به نیروی انسانی برمی‌گردد، گفت: بیش‌تر حوادث به این دلیل رخ می دهند که رانندگان ضوابط و قوانین را رعایت نمی‌کنند.

وی افزود: نیروی انسانی، جاده، ناوگان حمل و نقل و رسیدگی به مصدومان و‌ مجروحین حوادث ترافیکی که وظیفه اورژانس است پایه‌های اصلی ایمنی در دنیا تعریف می‌شوند. که در ایران نقش نیروی انسانی از بقیه علل در بروز حوادث ترافیکی پر رنگ‌تر است.

تقی زاده با اشاره به تدوین نقشه راه ایمنی کشور گفت: ما در وزارت راه، نقشه راه ایمنی کشور را تدوین کرده‌ایم و پیش‌بینی می‌شود که با اجرایی شدن این نقشه راه تا 10 سال آینده شمار زیادی از مرگ‌و‌میر های ناشی از حوادث ترافیکی و جاده‌ای در کشور کاهش پیدا کند.

معاون حمل و نقل وزارت راه ادامه داد: ما برنامه عملیاتی تدوین کردیم‌ که در آن بیش از ۷۰۰ فعالیت شناسایی شدند که طبق برنامه انجام می‌شود.

راه اندازى s.o.s اورژانس كشور در برخى استان‌ها

تقی زاده از راه اندازی SOS اورژانس کشور خبر داد و افزود: به دلیل کمبود اعتبارات، این طرح با مشکل مواجه شده بود که در برخی استان‌ها راه‌اندازی آن آغاز شده و به تدریج در تمامی استانی این خدمات راه اندازی می‌شود.

وى گفت: نقاط حادثه خیز جاده‌ها را شناسایی کردیم و در تلاشیم‌که با قرار دادن علائم کافی در این‌ محلها رانندگان را از نزدیک‌شدن به نقاط حادثه خیز با خبر کنیم.

تقى زاده تصریح کرد: درصددیم تا در جاده‌ها از حفاظ‌هایی استفاده کنیم‌ که خودروها پس از برخورد بدون آسیب دیدن، به جاده‌ها برگردند.

هزینه استفاده جاده در کشور ما بسیار ارزان است

معاون حمل و نقل وزارت راه عنوان کرد: هزینه استفاده جاده در کشور ما بر خلاف سایر کشور ها به حدی ارزان است که مردم ترجیح می دهند با خودرو سفر کنند به منظور افزایش ایمنی طرحی را تدوین کردیم که بخشی از آن به ضرورت افزایش قیمت سوخت اشاره دارد. البته ما تنها در صورتی با این افزایش قیمت موافقیم که درصد افزایش یافتن به حمل و‌نقل عمومی و اجرای نقشه  راه ایمنی کشور تعلق گیرد.

تقی زاده اظهار کرد: تاکنون در زمینه روانشناسی ترافیک هیچ کار عملی انجام نشده است و خلا این موضوع به چشم می‌خورد.

وی افزود: خروجی های این کنگره به هیچ وجه برای ما قابل استفاده نخواهد بود مگر اینکه صرفا به کار دانشگاهی و آکادمیک اکتفا نکنیم و موانع اجرایی نشدن آن در جامعه را در نظر گرفته و در همین محل برای آن راهکارهایی دیده شود.

تقی زاده ادامه داد: بسیاری از ما گمان می‌کنیم با با تدوین قانون جدید و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی کارمان تمام شده است ولی در حقیقت چنین نیست. زیرا بعضا می‌بینیم افرادی با دادن یک رشوه تمام این قوانین را زیر پا می‌گذراند.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: متاسفانه با متخلفین برخورد آنچنانی نمی‌شود و نهایتا فرد متخلف جریمه‌ای می‌شود و پس از‌مدتی دوباره کار خود را آغاز می‌کند.

وى تصریح کرد: تا مدتی چنین بود که فرد با مراکز معاینه فنی تماس می‌گرفت و بدون آنکه حتی خودروی خود را به محل ببرد ، معاینه فنی خودرو را برایش می‌فرستادند و در ازایش مبلغی دریافت می‌کردند.

تقی زاده گفت : در بسیاری از کشور های دنیا جریمه گرفتن رشوه ۱۵سال زندان است و فرد متخلف از مشاغل دولتی محروم می‌شود. در کشورهایی می‌بینیم‌ که میزان تخلفات کم است، به این دلیل نیست که الزاما همه  آنها افراد خوبی هستند، جریمه های سنگین آنها کاملا بازدارنده است و فرد حاضر نمی‌شود بخاطر یک تخلف زندگی خود را از دست بدهد.

وى يادآورشد : اگر طرح ذكر شده به صورت کامل انجام شود من از آن حمایت می‌کنم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.