طرح پیشگیری انتقال اچ آی وی از مادر مبتلا به نوزادبامشارکت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان آغاز شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشانبه مناسبت روز جهانی مقابله ایدز در گفتگو با خبرنگاران گفت: برای اجرای این طرح مادران در دوران بارداری دو بار به صورت رایگان توسط مراقبین سلامت مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه های سلامت مورد آزمایش قرار می‌گیرند.
سید علیرضا مروجی، تصریح‌کرد: در صورتی که مادران مبتلا  باشند، اقدام هایی دارویی پیشگیرانه بصورت رایگان برای مادر و نوزاد انجام میشود تا احتمال  ابتلای نوزاد آلوده به این ویروس کاهش یابد.

 وی، یکی از راه های ابتلا به این بیماری را از طریق آلوده شدن نوزادان از مادر بیمار دانست و گفت: در این راستا آزمایش های رایگان برای مادران باردار انجام می شود تا در صورت امکان از تولد فرزند مبتلا به ایدز پیشگیری شود.

به‌گفته‌وی،استفاده معتادان تزریقی از سرنگ آلوده، روابط پرخطر جنسی و انتقال ویروس از مادر مبتلا به کودک به ترتیب از فراوان ترین راه های انتقال این بیماری فرد مبتلا به شخص دیگر است.

  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، تغییر الگوی انتقال در سال های اخیر رایادآورشدو گفت : انتقال این بیماری از طریق روابط جنسی بیشتر شده و در بانوان افزایش یافته است.

مروجی، با تاکید بر اینکه زمانی، طرح آسیب ها و بیان آمار و ارقام مربوط به آن در جامعه ما مغایر بود افزود :امروزه تجربه ثابت کرده که حساس کردن جامعه و هشدار دادن به جوانان در کاهش آسیب ها و بیماری ها موثر است.

وی، ضرورت اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در راستای پیشگیری و کنترل آسیبهای اجتماعی را تاکیدکرد و گفت :آگاه سازی و هشیاری جامعه بهترین راه پیشگیری است.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.