رییس و بنیان‌گذار انجمن دیابت کشور گفت: حدود ۱۰ درصد جمعیت ما دیابتی اند و ۸۰ درصد دیابتی‌ها به دلیل بی علامتی این بیماری، خبر ندارند که به این بیماری مبتلا هستند.

۸۰ درصد دیابتی‌ها از بیماری خود خبر ندارندبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ دکتر شکور امیدی افزود: یکی از اهداف مهم انجمن بیماران دیابتی کشور، شناسایی و بیماریابی است.

 
وی گفت: افراد بالای ۲۰ سال باید تست قندخون ناشتا بدهنداگر ۲ بار از ۱۲۶ بالاتر بود کاندید دیابت اند، علاوه بر تست قند خون، برنامه‌های نرم افزاری طراحی کردیم که همه‌ی ارگان‌ها می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

 رییس و بنیان‌گذار انجمن دیابت کشور افزود: در این نرم افزار با چند سوال ساده می‌توان تشخیص داد شخص دچار دیابت است یا نه. انجمن دیابت این نرم افزار را طراحی کرده و به زودی در اختیار سازمان‌های دولتی و غیردولتی قرار می‌گیرد.

امیدی گفت: کارت هوشمند دیابت از دیگر برنامه‌های در دست اجراست که تمام اطلاعات پزشکی فرد دیابتی در آن موجود است که دیگر نیاز به نامه‌نگاری نیست و با آن کارت می‌توانند خدمات خود را دریافت کنند.

رییس و بنیان‌گذار انجمن دیابت کشور افزود: بیمه‌های تکمیلی یکی از آرزو‌های من بود و دستاورد دیگر انجمن است که هیچ بیمه‌ای قبول نمی‌کرد که خوشبختانه با همکاری مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی بیمه‌ها به این نتیجه رسیدیم که بیماران دیابتی را بیمه‌ی تکمیلی کنیم. نحوه‌ی ثبت‌نام و عضویت در این نوع بیمه اعلام می‌شود.

امیدی با اشاره به بحث طرح توریسم سلامت که مطابق آن باید به کشور‌های همسایه خدمات درمانی داده شود، گفت: مشهد می‌تواند به‌عنوان مرکز مذهبی جهان اسلام در این امر بسیار موثرتر باشد. باید بیماران را تحت نظر شورای سلامت، برای اسکان و درمان در طرح توریسم سلامت سازماندهی کنیم.

وی افزود: در شورای سلامت پیش از ورود بیمار، پرونده‌ی بیماری آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد، هزینه‌ها محاسبه شود، محل اسکان آماده شود و سپس پذیرش بیمار با شرایط ویژه داشته باشیم که در نهایت چهره‌ی نظام هم مخدوش نشود.

 رییس و بنیان‌گذار انجمن دیابت کشور گفت: یکی از مشکلات درمانی مشهد، گره‌های کور در مراکز درمانی مدرن استان است که با مشکلات کوچک اداری حدود ۲ سال است در مرحله‌ی تایید برای آغاز به کار مانده اند. این گره کور مشکلاتی مثل قدیمی شدن دستگاه‌های جدید پزشکی، در این مراکز آماده‌ی کار را در بر دارد که باید هرچی زودتر بررسی شود.

امیدی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری (بیمار جز رنج بیماری، نباید درد دیگری را حس کند) گفت: اولین کار رضایت‌مندی بیماری است که از وظایف اصلی ماست. حدود ۵ درصد ابتلا به بیماری دیابت ارثی، ۹۵ درصد دیگر عوامل محیطی شامل تغذیه، عدم تحرک، چاقی و استرس است که از این عوامل محیطی ۹۹ درصد عوامل استرس‌زا و تنش مثل عدم امنیت شغلی، ترافیک و ... است.

وی با اشاره به همکاری نهاد‌های مردمی در کنترل بیماری‌ها از جمله دیابت گفت: با این شرایطی که گفته شد شامل کمک بیمه‌ها، نرم‌افزار‌ها و پیشگیری می‌توان جامعه‌ی دیابت و راه‌های درمان آن را کنترل کنیم.

انتهای پیام// م. ط
 

شناسایی و بیماریابی هدف اصلی   انجمن بیماران دیابتی کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.