رئیس گروه حفاظت و حاصلخیزی خاک جهادکشاورزی گفت: ایران در صدر کشور‌های فرسایش پذیرخاک جهان قرار گرفته است.

ابراهیم پور رئیس گروه حفاظت و حاصلخیزی خاک معاونت آب و خاک وزارت جهادکشاورزی در حاشیه  اولین همایش استانی خاک در اراک که به مناسبت ۱۴ آذر روز جهانی خاک برگزار شده بود در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ گفت: کشور ایران به دلایلی از جمله سوء مدیریت، قطع بی رویه درختان و تغییر کاربری اراضی در صدر کشور‌های فرسایش پذیرخاک جهان قرار گرفته است.

ابراهیم پور افزود: برای تهیه یک سانتی متر خاک بین ۱۰۰ تا هزار سال زمان نیاز است و متاسفانه با وجود به فرسایش شدید خاک قانون جامعی برای مقابله با افرادی که به هر نحوی در از بین بردن خاک نقش دارند وجود ندارد.

وی اضافه کرد: از مساحت ۱۶۵ میلیون هکتاری کشور فقط ۱۰ درصد قابل کشت و در چرخه تولید می‌تواند قرار گیرد که این میزان یعنی ۵.۱۸ میلیون اراضی، که ۷. ۸ دهم آن اراضی آبی است.

رئیس گروه حفاظت و حاصلخیزی خاک معاونت آب و خاک وزارت جهادکشاورزی ادامه داد: میزان فرسایش خاک در ایران ۷. ۱۶ تن در هکتار و ۳ برابر فرسایش خاک در جهان است.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان مرکزی هم هدف از برگزاری این همایش را بالابردن آگاهی بهره برداران و کارشناسان، تغذیه صحیح گیاهی و راهکار‌های مبارزه با چالش‌هایی که در بحث خاک وجود دارد عنوان کرد.

صالحی افزود: در استان مرکزی بالغ بر ۷۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی داریم که ۳۱۰ هزار هکتار از این اراضی آبی و مابقی دیم است.

وی اضافه کرد: از ۳۱۰ هزار هکتار اراضی آبی سالانه بالغ بر ۱۸۰ هزار هکتار زیر کشت می‌رود که نیاز به آبیاری قابل توجهی دارد و در این زمینه از روش‌های سنتی استفاده می‌شود که باعث آسیب به زمین‌های کشاورزی و خاک می‌شود.

انتهای پیام / ج


صحبت های رئیس گروه حفاظت و حاصلخیزی خاک جهادکشاورزی  در اراک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.