معاون مرکز لرزه‌نگاری کشور گفت: مردم منازل استاندارد و مقاوم کوچکتر بسازند و بجای فرار از خانه‌های غیر استاندارد پناه‌گیری کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، بهزاد پورمحمد معاون مرکز لرزه‌نگاری کشوری گفت: در کشور ما با توجه به موقعیت زمین‌شناسی، تکتونیکی و وجود گسل‌های فراوان همواره شاهد وقوع زلزله‌های متعددی هستیم که برخی از آن‌ها بزرگ، همراه با اثرات فراوان بوده و باعث توقف یا کندی روند عادی زندگی مردم می‌شود.

وی افزود: زلزله‌های اخیر از جمله زلزله بزرگ امسال استان کرمانشاه، زلزله آذرماه کرمان، زلزله‌های اوایل سالجاری استان‌های خراسان شمالی و رضوی، در کنار سایر زلزله‌های مخرب سنوات اخیر هر کدام علاوه بر تخریب‌های فراوان، برخی نیز تلفات انسانی زیادی را به همراه داشته و چرخه و روند عادی زندگی مردم را به شدت دچار مشکل کرده است.

معاون مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران گفت: با توجه به لرزه‌خیزی مناطق مختلف کشور، باید شناخت و رصد گسل‌های فعال و لرزه‌خیز بهتر و دقیق‌تر صورت گیرد.

پورمحمد با بیان اینکه زلزله در گذشته و حال رخ داده و با توجه به زلزله‌خیزی کشور، در آینده نیز وقوع آن دور از انتظار نیست، افزود: زلزله زمانی خواهد آمد که ما آن را فراموش کرده ایم.

وی گفت: باید سازمان‌های متولی در امر مقابله (امداد و نجات) بر اساس اطلاعات واصله از مراکز لرزه نگاری و شتاب‌نگاری، برای زلزله تعیین سطح و تعیین وضعیت مشخص کرده تا مبنای عمل در مرحله آمادگی و مقابله برای دستگاه‌های اجرایی و آحاد مردم جامعه باشد. البته این سطوح متناسب با وضعیت هر منطقه اعلام خواهد شد.

وی افزود: تجربه زلزله‌های اخیر و سنوات گذشته نشان داده است، رعایت حداقل استاندارد در ساخت و ساز بیشترین اثربخشی را در زلزله داشته است.

پورمحمد گفت: در زمان بحران زلزله و پس از آن باید از شایعات و نشر اخبار کذب در محیط‌های بحرانی و خارج از آن به شدت پرهیز کرد. چون علاوه بر تشویش اذهان عمومی، عملیات مقابله و امداد و نجات را به شدت دچار مشکل می‌کند.

وی با تاکید بر درس آموزی از زلزله‌های اخیر در کشور، افزود: ایران نیازمند ۴۵۰ ایستگاه لرزه‌نگاری است.

معاون مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران گفت: مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، کار ثبت و تعیین محل زمین‌لرزه‌ها را از سال ۱۳۳۷ (۱۹۵۸ میلادی)، با احداث اولین ایستگاه لرزه‌نگاری در تهران آغاز کرده و در دهه ۱۹۶۰ میلادی ایستگاه‌های لرزه‌نگاری کشور به ۵ ایستگاه آنالوگ نصب شده در شهر‌های تهران، تبریز، مشهد، شیراز و کرمانشاه افزایش یافت.

انتهای پیام/آ

کاهش تلفات جانی با پناه گیری در هنگام وقوع زلزله

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.