گزارش/

آیت‌الله مدرس در نگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری

سالروز شهادت آیت‌الله مدرس، بهانه‌ای شد تا نگاهی به دیدگاه امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب درباره وی بیندازیم.

آیت‌الله مدرس در نگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبریبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، 10 آذر سالروز شهادت آیت‌الله سید حسن مدرس، بزرگ‌مرد مبارز تاریخ ایران است. مردی که هیچ‌گاه در برابر تهدیدها و زورگویی‌های مستبدانی چون رضا خان سر فرود نیاورد و در نهایت نیز در همین مبارزه به شهادت رسید.

در این گزارش نگاهی به دیدگاه امام خمینی (ره) و  مقام معظم رهبری درباره این شهید بزرگوار می‌کنیم.

مدرس در آیینه کلام امام خمینی (ره)

امام خمینی (ره) مکرر از مرحوم مدرس به عنوان نمایندۀ واقعی مردم و حامی استقلال، امانت‌دار ملت و مبارزه‌گر با قلدران روزگار خود یاد می‌کردند و در سخنانشان می‌فرمایند: «شما ملاحظه کرده‌اید، تاریخ مرحوم مدرس را دیده‌اید؛ یک سیّد خشکیدۀ لاغر (عرض می‌کنم با لباس کرباس) … یک همچون آدمی در مقابل آن قلدری که هر کس آن وقت را ادراک کرده می‌داند، که زمان رضاشاه غیر از زمان محمدرضا شاه بود، آن وقت یک قلدری بود که شاید تاریخ ما کم مطّلع بود، در مجلس در مقابل او آن طور ایستاد. یک وقت رضاشاه گفته بود: سید چه از جان من می‌خواهی؟ گفته بود: می‌خواهم که تو نباشی، می‌خواهم تو نباشی».(صحیفه امام، جلد ۱۶ صفحه ۴۵۲)

همچنین در قسمتی از حکم تاریخی امام، مورخ ۲۸ شهریور ۱۳۶۳ ش، مبنی بر بازسازی مزار مدرس آمده است: «… در واقع شهید بزرگ ما مرحوم مدرس که القاب برای او کوتاه و کوچک است، ستاره درخشانی بود بر تارک کشوری که از ظلم و جور رضاشاهی تاریک می‌نمود و تا کسی آن زمان را درک نکرده باشد ارزش این شخصیت عالی مقام را نمی‌تواند درک کند. ملت ما مرهون خدمات و فداکاری‌های او است و اینک با سربلندی از بین ما رفته، بر ما است که ابعاد روحی و بینش سیاسی – اعتقادی او را هر چه بهتر بشناسیم و بشناسانیم و با خدمت ناچیز خود مزار شریف و دور افتاده او را تعمیر و احیا نماییم»(صحیفه امام، ج. ‏۱۹، ص. ۷۴)

مدرس در نگاه مقام معظم رهبری

آیت‌الله مدرس اینگونه تحسین رهبر معظم انقلاب را برانگیخته است: «مدرّس به عنوان یک روحانی که از چشمه فیّاضِ دینِ رهایی بخش و انسان سازِ اسلام سیراب بود در انجام تکلیف الهی و شرعی خویش ـ. که مبارزه با ظلم و فساد و اختناق را سرلوحه احکام خویش دارد ـ. تنها بودن را بهانه سکوت قرار نداد و چه بسا که در بسیاری از جریانات سیاسی کشور تنها یک فریاد بود که پرده خفقان حاکمه را می‌درید و آن، فریاد و خروشِ دشمن شکنِ مدرّس بود ... مدرس به حقّ افتخار جامعه روحانیت به خصوص در قرن حاضر و نمونه‌ای از مقاومت جامعه روحانیت در همه زمان هاست. پرچم مبارزه‌ای که شهید مدرس برافراشت هیچ‌گاه بر زمین نیفتاد. مبارزه بی‌امان مدرس علیه هر آنچه غیرخدایی است هنوز در جامعه ما ادامه دارد».

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار