کارشناس ارشد ژنتیک انسانی گفت: بروز بیماری‌های ژنتیکی، یکی از مهم‌ترین اثرات مخرب آلودگی هوا بر روی بدن افراد است.

ناسازگاری دارویی  ششمین عامل  مرگ در افرادامیر حسینی کارشناس ارشد ژنتیک انسانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: باور دانشمندان بر این است که نزدیک به ۲۰۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰۰ ژن در بدن انسان وجود دارد. یک ژن جزئی از ژنوم است. حدود ۹۹٫۹٪ از توالی ژنوم در همه انسان ها همسان است. اما وجود ۰۱٪۰ تفاوت بیانگر تنوع ژنتیکی است که خطر ابتلای فرد به یک بیماری، شدت بیماری و چگونگی پاسخ فرد به درمان را تعیین می کند.

وی ادامه داد: ژن ها آرایش پروتئین های بدن را تعیین می کنند، تغییر اندک اما طبیعی در ژن ها می تواند پروتئین هایی تولید کند که در افراد مختلف به طور متفاوت عمل می کنند. این پدیده در پاسخ داروها در هرشخص تفاوت ایجاد می کند. برای نمونه برخی مسکن های خاص تنها زمانی عمل می کنند که پروتئین های بدن آنها را از یک شکل غیرفعال به شکل فعال تبدیل کنند و اینکه تا چه اندازه این پروتئین ها وظیفه خود را به خوبی انجام دهند، به طور چشمگیری در بین افراد متفاوت است.

کارشناس ارشد ژنتیک انسانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: هرشخصی دو ژنوم یکی از پدر و دیگری از مادر به ارث می برد که این ژنوم ها بیشتر با یکدیگر و با افراد دیگر متفاوت است. این تفاوت های ژنتیکی با فاکتور های محیطی برهمکنش می کنند و فنوتیپ های متنوعی ایجاد می کنند و سبب برانگیخنه شدن زمینه برای دچار شدن به بیماری در انسان می شود.

واکنش های دارویی ناسازگار عامل ۲٫۲ میلیون از بیماران بستری شده دربیمارستان ها

حسینی تصریح کرد: نتایج بالینی مربوط به واکنش های دارویی ناسازگار بسیار گسترده است و گاهی منجر به مرگ شود، واکنش های دارویی ناسازگار عامل ۲٫۲ میلیون از بیماران بستری شده دربیمارستان ها و بیش از ۱۰۰۰۰۰ مرگ در ایالات متحده در سال به شمار می رود. واکنش های ناسازگاری دارویی چهارمین تا ششمین عامل مسبب مرگ می شود.

وی بیان کرد: هیچ یک از فاکتور ها شامل سن، جنس، وزن بدن، سلامت، وضعیت بیماری، رژیم غذایی، سیگار، تمرین فیزیکی و برهمکنش های دارویی ضمانتی را برای این که یک درمان معین برای یک بیمار موثر یا قابل تحمل باشد، فراهم نمی کند.

کارشناس ارشد ژنتیک انسانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: یکی از رایج ترین کاربردهای پزشکی فردی برای زنان دچار به سرطان سینه بوده است.

حسینی بیان کرد: با افزایش آلاینده های موجود در هوای شهرهای آلوده، ژن‌ها آن قدر تغییر ماهیت می‌دهند که به طور کامل از بین رفته و ژن دیگری تولید می شود که در این صورت شاهد بروز انواع سرطان‌ها در افراد هستیم.

وی افزود: بسیاری از سوخت هایی که برای گرمایش استفاده می شوند و یا دود تولید شده از شهرک های صنعتی و نیروگاه ها در افزایش آلاینده های خطرناک نقش به سزایی در زندگی افراد دارند؛ متاسفانه این آلاینده ها ساخته خود بشر بوده و در حال حاضر میزان زیادی از سلامت افراد را در جوامع مختلف به خطر انداخته است.

کارشناس ارشد ژنتیک انسانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد یادآورشد: آلاینده های جوی ژن‌های انسان را تغییر می دهند. از سویی بروز بیماری‌های ژنتیک، یکی از مهم ترین اثرات مخرب آلودگی هوا بر روی بدن افراد است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار