دو جلد دیگر از «لطیفه‌های زیر خاکی» توسط انتشارات مدرسه منتشر شد.

به گزارش  حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری انتشارات مدرسه؛ دو جلد دیگر از«لطیفه‌های زیر خاکی» در انتشارات مدرسه منتشر شد. «لطیفه‌های طرب‌انگیز» از بوستان و گلستان سعدی و «لطیفه‌های عرفانی» از تذکرة الاولیاء فریدالدین عطار نیشابوری توسط علیرضا لبش بازنویسی شده و تصویرگری آن بر عهده رضا مکتبی است.

لبش در مورد این کتاب‌ها گفت: این دو جلد کتاب از مجموعه پنج جلدی لطیفه‌های زیر خاکی است که جلد اول آن با نام «لطیفه‌های دلگشا» مربوط به عبید زاکانی بود. دو جلد بعدی یکی «لطیفه های طرب انگیز» است که مربوط به سعدی است. لطیفه‌هایی از بوستان و گلستان که برای نوجوان جذاب است را نیز انتخاب و آن‌ها را بازنویسی کردم. «لطیفه‌های عرفانی» را هم از تذکرة الاولیاء جمع‌آوری کرده ام. دو جلد دیگر از این مجموعه پنج جلدی را نیز داریم که فعلا در دست تصویرسازی است.

وی افزود: همه این لطیفه‌ها به معنای جوک نیست که با خواندنشان بخندیم. برخی این گونه‌اند و برخی هم نکات طنزآمیز را بیان می‌کنند. در جمع‌آوری این لطیفه‌ها بیشتر به بحث طنز پرداختم تا خود جوک‌وارگی قصه‌ها.

دبیر گروه طنز انتشارات مدرسه در مورد شکل گیری این کتاب‌ها عنوان کرد: در دنیای امروز که فضای مجازی خیلی برجسته شده  و لطیفه‌‌های کوتاه رواج دارد، با خودم فکر کردم ادبیات کهن ما پر از داستان‌ها، نکته‌ها و لطیفه‌های کوتاه است که می‌توانند به زبان امروز  نوشته و در یک کتاب جمع‌آوری شوند تا در دسترس نوجوانان قرار بگیرند تا آنها اگر خواستند لطیفه انتشار دهند از این منبع استفاده کنند. منبعی که دور نیست و مخاطب را به اشتباه نمی‌اندازد. در فضای مجازی بسیاری از  مطالب را به اسم های مختلف و مطالب اشتباه می بینیم و این اشتباهات پخش و باز نشر می‌‌شود. به همین دلیل نوجوانان به اشتباه می‌افتند و از فرهنگ خود‌شان دور می‌شوند.

وی عنوان کرد: سعی کردم به متن وفادار باشم و از طرفی در بازنویسی تلاش کردم که ظرافت‌های زبانی این لطیفه‌ها باقی بمانند. کار سخت و وقت گیری بود. اما تفاوتش با کارهای موجود در بازار این است که این مجموعه به طنز و شوخ‌طبعی خیلی نزدیک‌تر است و ظرافت‌های زبانی بر خلاف کارهای متفرقه‌ای که در بازار هست حفظ شده است.

علیرضا لبش در مورد تصویر سازی این مجموعه پنج جلدی گفت: رضا مکتبی در هر کدام از کتاب‌ها بر اساس فضای کار تصویر‌ها را تغییر کرده است. به خاطر تصویرسازی زیبا، کتاب برای مخاطب نوجوان خواندنی است. این کتاب‌ها علاوه بر این که اوقات فراغت نوجوان را پر می‌کند، آموزش اخلاقی هم می‌تواند داشته باشد. نوجوان ضمن خواندن قصه با فضای ادبیات کهن هم آشنا می‌شود. ادبیات کهن میراث مکتوب ماست و باید به نوجوان ها معرفی شود و نسل جوان مشتاق شود تا این نیاز مکتوب را بخواند.  این کتاب‌ها برای هدیه دادن به نوجوان‌ها هم مناسب است.

دو جلد از لطیفه‌های زیر خاکی اکنون با عنوان «لطیفه‌های طرب انگیز» و«لطیفه‌های عرفانی» هر کدام با تیراژ 1000 نسخه در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار