مجری طرح زیتون کشور گفت: افزایش تولید و عملکرد زیتون در کشور با جرای طرح جوانسازی باغات مسن امکان پذیر است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ احمد مستخدمی مجری طرح زیتون کشور در همایش طرح حمایتی زیتون در قزوین افزود: طرح جوانسازی باغات مسن مهمترین برنامه دفتر زیتون وزارت جهاد کشاورزی است تا بتوان بدون افزایش عملکرد در واحد سطح و همچنین مصرف آب، تولید نهایی زیتون در کشور را افزایش داد.

مستخدمی افزود: اجرای طرح‌های پیوند و سرشاخه کاری و استفاده از ارقام مناسب و سازگار این محصول در مناطق و همچنین توسعه باغات نیز از دیگر برنامه‌های این دفتر است.

وی با بیان اینکه زیتون تنها محصول استراتژیک باغبانی کشور است، اضافه کرد: یکی از رسالت‌های مهم دفتر زیتون؛ طرح سلامت اجتماعی کشور است که با افزایش تولید روغن و سرانه مصرف و همچنین ترویج آموزش و برنامه‌های مناسب برای استفاده از روغن زیتون در دست پیگیری است.

مجری طرح زیتون کشور اضافه کرد: روغن زیتون با طرح سلامت جامعه عجین شده که باید در تولید آن به خودکفایی برسیم.

مستخدمی در ادامه به اجرای طرح‌های حمایتی زیتون اشاره کرد و گفت: یکی از این طرح‌های حمایتی؛ بیمه خانوار بهره برداران زیتون است که با مساعدت و همکاری صندوق بیمه بنیاد ملی مهر بانو و نظام صنفی کشاورزی در مناطق زیتون خیز کشور اجرا می‌شود.

وی در ادامه به طرح حمایتی یارا کارت بانک کشاورزی اشاره کرد و گفت: در این طرح به پشتوانه یارانه افراد تسهیلاتی به آن‌ها ارائه می‌شود که با هماهنگی و برنامه ریزی انجام شده، این تسهیلات به بهره برداران سه استان زیتون خیز قزوین، زنجان و گیلان ارائه خواهد شد.

به گفته مستخدمی، بیش از ۸۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور زیر پوشش باغات زیتون است که بیش از ۳۰ هزار بهره بردار در این عرصه فعالیت دارند.

وی پیش بینی کرد: امسال ۸۵ هزار تن زیتون از باغات کشور برداشت شود که به دلیل سرمازدگی و تنش گرمایی در زمان گلدهی در برخی استانها؛ میزان تولید محصول کاهش یافته است، اما کیفیبت و مرغوبیت بیشتر و بهتری نسبت به سال گذشته دارد.

انتهای پیام/

همایش طرح حمایتی زیتون در قزوین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار