فرماندار چابهار گفت: ساماندهی ۴۰ هزار نفر بدون امکانات اولیه نظیر برق، آب، بهداشت و فضای آموزشی در مناطق حاشیه نشین این شهرستان ضروری است.

ساماندهی ۴۰ هزار نفر در مناطق حاشیه نشین چابهار ضروری استبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، ایوب درویشی فرماندار چابهار  در نشست شورای اداری و معتمدان که با حضور رئیس و اعضای شورای راهبردی روابط خارجی در فرمانداری چابهار برگزار شد اظهار داشت: چابهار با وجود داشتن موقعیت راهبردی و ظرفیت‌های تجاری و گردشگری، محرومیت‌ها و مشکلات فراوانی در زمینه شاخص‌های توسعه انسانی دارد.

وی افزود: شهرستان چابهار از نظر امکانات نظیر بهداشت، آب، آموزش، ورزش رتبه‌های آخر در استان سیستان و بلوچستان و حتی کشور را دارد و این عقب ماندگی با طرح توسعه سواحل مکران تناقض دارد.

در زمینه آب، چابهار محروم‌ترین شهرستان سیستان و بلوچستان درکشور است

درویشی بیان کرد: در زمینه آب، چابهار محروم‌ترین شهرستان سیستان و بلوچستان و حتی کشور است که از مجموع ۴۳۸ روستا بیش از ۴۰۰ روستای آن با ۳۹ تانکر روزانه برای هر نفر ۱۵ لیتر آبرسانی سیار می‌شود.

وی تصریح کرد: چابهار ۷۹ هزار دانش آموز دارد و سرانه فضای آموزشی در این شهرستان به ازای هر دانش آموز یک متر و ۹۱ سانتی مترمربع است.

فرماندار چابهار گفت: با اعتبارات سالانه فعلی هیچ گاه نمی‌توان سرانه فضای آموزشی را به میانگین کشوری رساند و اگر همین روند اعتبارات ادامه پیدا کند تا بیش از ۱۰ سال آینده هم موفقیتی در بهره مندی این شهرستان از فضای استاندارد آموزشی حاصل نخواهد شد.

درویشی ادامه داد: هم اینک هزار و ۴۷۰ کلاس درس جدید نیاز است تا در شهرستان چابهار ساخته شود.

وی با بیان اینکه بیمارستان فعلی چابهار با ۱۵۸ تخت پاسخگوی نیاز بیماران نیست و باید هر چه سریعتر بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی آن ساخته شود.

وی تصریح کرد: برداشت ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی می‌تواند بسیاری از مشکلات یاد شده را در شهرستان چابهار مرتفع کند.

فرماندار چابهار گفت: روستا‌های این شهرستان با جمعیت بیش از ۶ هزار نفر حتی یک متر شبکه آبرسانی ندارد و ۲ طرح آبرسانی پایین دست سد‌های زیردان و پیشین نیازمند اعتبارات ویژه برای تکمیل و بهره برداری است.

درویشی شیرین سازی آب دریا و انتقال به تمام روستا‌ها و شهر چابهار را خواستار شد و خاطرنشان کرد: حاشیه نشینی تهدیدی جدی برای توسعه سواحل مکران است و باید هرچه سریعتر مردم ساکن در مناطق حاشیه شهر ساماندهی شوند.

وی بر راه اندازی فرودگاه بین المللی، تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان، توجه به بخش شیلاتی، کشاورزی و گردشگری تاکید کرد و افزود: مرز ریمدان در محدوده بخش دشتیاری نیز یکی از فرصت‌های توسعه و اشتغالزایی است که باید زیرساخت‌های آن هر چه سریعتر تکمیل شود.

وی منطقه آزاد تجاری - صنعتی، بندر و دریا را فرصت بی بدیل توسعه سواحل مکران عنوان کرد و خاطرنشان کرد: مسئولان با همت جدی و اختصاص اعتبارات ویژه مشکلات مردم را در تنها بندر اقیانوسی ایران کمتر کنند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار