به منظور توسعه خدمت رسانی به روشن دلان باید کتابخانه های ویژه نابینایان راه اندازی شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ ندیدن نه تنها مانع از حرکت نیست بلکه گاهی باعث می‌شود فرد گام‌های محکم و رو به جلو بر دارد.

کتابخانه‌ای برای روشندلان

خانمی که دانشجوی دکترای حقوق بین الملل دانشگاه تهران است یکی از روشندلانی است که اثبات کرده، ندیدن، دلیلی برای دیده نشدن نیست، او و دیگر روشندلان می‌خواهند که مانند سایر افراد جامعه زندگی کنند و استعداد‌های خود را برای خدمت به جامعه شکوفا سازند، اما در راه رسیدن به این هدف مشکلاتی وجود دارد که گاهی مانع از آن می‌شود روشندلان درعرصه اجتماع فعال باشند. مسئله‌ای که باعث شده از ظرفیت و استعداد نابینایان در کشور استفاده نشود.

رفع برخی از کمبود‌های تحصیلی نابینایان

نبود امکانات مناسب برای تحصیل، کمبود کتاب‌های بریل و گویا از جمله مشکلات نابینایان و کم بینایان است که با راه‌اندازی بخش ویژه نابینایان، در کتابخانه شهدای شهر قزوین تا حدودی برطرف شده است.

کتابخانه‌ای برای روشندلان

یکی از روشندلان که عضو کتابخانه است می‎گوید: برای تهیه کتاب‌های بریل مجبور بودم به تهران رفت وآمد کنم که بسیار سخت بود، اما در حال حاضر یک سال است، کتابخانه بریلی برای استفاده ما نابینایان در قزوین راه اندازی شده است.

وی گفت: البته تعداد کتاب‌های موجود و موضوعات کتاب بسیار محدود است که امیدواریم در آینده عنوان بیشتری به کتابخانه اضافه شود.

یکی از دیگر از اعضای کتابخانه گفت: شش ماه است که در کتابخانه عضوشده، اتفاقی که باعث شده است جامعه، نابینایان را ببیند و به این باور برسد که روشندلان هم می‌توانند کتاب بخوانند.

وی می‌افزاید: تنها مشکل موجود در این زمینه مشکل رفت و آمد به کتابخانه است که مناسب سازی نشده است.

درخواست از ناشران برای تولید کتاب بریل وصوتی

ارجمند مسئول بخش تخصصی کتاب نابینایان در کتابخانه شهدا گفت: فضای اختصاص یافته، ۱۰۰ متر مربع و مجهز به ضبط صوت، حافظه جانبی، تلویزیون، برجسته نگار و تجهیزات کامل بخش کودک ویژه نابینایان است، همچنین با نصب درب اتوماتیک، رفت و آمد نابینایان به این مکان نیز آسانتر شده است.

کتابخانه‌ای برای روشندلان

ارجمند افزود: کتاب‌های بریل موجود هزار و  ۳۰۰ جلد است و حدود ۵ هزارعنوان کتاب صوتی هم در این کتابخانه وجود دارد.

به گفته وی، مشکل، رفت و‌آمد به کتابخانه هم از طریق ارسال کتاب‌ها به صورت پیک تا حدودی حل شده است.

ارجمند ازناشران کتاب هم درخواست کرد: اگر تولید کتاب به صورت بریل برایشان مقدور نیست می‌توانند مجوز تولید صوتی کتاب بدهند تا بتوانیم کتاب‌های موجود را گسترش دهیم.

 افزایش امکانات کتابخانه نابینایان

رقیه اسماعیلی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین با بیان اینکه برای گسترش امکانات کتابخانه اختصاص یافته برای روشندلان با اداره کل بهزیستی گفتگو شده است گفت: در آینده‌ای نزدیک علاوه بر افزایش تعداد کتاب‌های بریل، گویا و امکانات سخت افزاری موجود، تجهیزاتی مانند لوح و قلم مخصوص نابینایان به مجموعه اضافه خواهد شد.

 ضرورت توجه ویژه به نیازهای اولیه نابینایان

مشاهیر نابینایان در ایران و جهان بسیارند؛ چهره‌هایی مانند دکتر محمد خزایلی که می‌توان او را «هلن کلر» ایران دانست و یا محسن رمضانی - بازیگر نقش ماندگار در فیلم «رنگ خدا» -ی مجید مجیدی و حتی حسن رجبی نابینای قزوینی که نخستین کتابخانه الکترونیکی تحت وب کشور و جهان ویژه نابینایان را اختراع کرده است، از این رو می‌توان با بها دادن به این افراد، روشندلانی داشته باشیم که در عرصه‌های مختلف می‌درخشند.

کتابخانه‌ای برای روشندلان

اگر باور داریم نابینایان نیز مانند شهروندان دیگر از حقوق برابر برخوردارند، همانگونه که من و شما امکان استفاده از کتاب و کتابخانه را داریم، به عنوان بخشی از خواسته‌های این قشر از جامعه، نابینایان هم باید بتوانند مانند دیگر شهروندان از این امکانات به آسانی استفاده کنند.

گسترش و افزایش تعداد کتاب‌های صوتی، بریل و دیگر ابزار موجود در کتابخانه و فراهم کردن امکانات رفاهی متناسب با شرایط نابینایان، انگیزه‌ای مضاعف برای عضویت دیگر نابینایان را در کتابخانه ایجاد خواهد کرد، زیرا در استان قزوین با وجود ۴ هزار و دویست نابینا و کم بینا، تنها ۱۲۰ نفر از آنان عضو کتابخانه ویژه نابینایان هستند.

گزارشی از محمد گودرزی یکتا

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سیما
۱۴:۳۴ ۱۱ آذر ۱۳۹۶
خدایا شکرت چقدر نعمت دادی بهمون چشم دیدنشو نداریم...،
آخرین اخبار