معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: پنج هزار صنعتگر صنایع دستی فاقد مجوز از سال گذشته تا کنون در این استان شناسایی شدند.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  محمد بهروز عیسی زهی گفت: این افراد در قالب طرح شناسایی صنعت گران فاقد مجوز سیستان و بلوچستان در پنج شهرستان زابل، زهک، نیکشهر و ایرانشهر شناسایی شدند.


وی ادامه داد: افراد شناسایی شده در قالب این طرح علاوه بر گرفتن تسهیلات، زیرپوشش صندوق بیمه روستاییان، کشاورزان و عشایر قرار می‌گیرند.


وی با بیان اینکه تا کنون ۴۲ اثر صنایع دستی سیستان و بلوچستان موفق به اخذ نشان ملی مرغوبیت کالا شده اند گفت: بیش از ۳۰ اثر نیز امسال در مرحله استانی نشان مرغوبیت را دریافت کردند و در حال سیر مراحل ملی آن هستند.


وی سوزن دوزی، سکه دوزی و حصیر بافی بلوچستان، سفال کلپورگان سراوان، سفال هلونچکان نیکشهر، سفال کوهمیتک سرباز، خُلَک بافی، گلیم بافی، سیاه دوزی، صنایع دستی دریایی، پارچه بافی سنتی (جومه بافی)، کارت بافی (نوار بافی) تسبیح سازی، زیورآلات سنتی، خامه دوزی سیستان، لباس‌های محلی، یزدبافی و آهنگری را از جمله رشته‌های صنایع دستی سیستان و بلوچستان ذکر کرد.


معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: هم اینک ۱۰ فروشگاه و افزون بر ۱۲۰ تشکل صنایع دستی در این استان فعالیت می‌کنند.


به گفته بسیاری از کارشناسان صنایع دستی تجلی ویژگی‌های فرهنگی و مظهر تمدن انسان‌های هر جامعه در گذر تاریخ است.

انتهای پیام/گ

شناسایی صنعتگران فاقد مجوز در سیستان وبلوچستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار