سوالاتی را که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده‌اند، یک متخصص مغز و اعصاب پاسخ داد.

پاسخ سوالات خود در زمینه «آلزایمر» را اینجا بخوانیدبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد.

شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود، پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

سوالات شما را در زمينه آلزايمر احسان شريفى پور متخصص مغز و اعصاب و استاديار علوم پزشكى قم پاسخ داد.

آلزايمر چه بيمارى است؟

شریفی‌پور گفت:‌ آلزایمر بیماری است که یک دانشمند به نام آلزایمر آن را کشف کرده و زیر شاخه بیماری به نام دما‌نس یا زوال‌عقل است.

علائم بيمارى آلزايمر چيست؟

استاد‌یار علوم پزشکی قم با اشاره به علائم بیماری آلزایمر، گفت: مجموعه اختلالات شناختی، عاطفی، احساسی و عملکردی در زمر‌ه علائم آلزایمر قرار می‌گیرد.

فراموشى در جوانى

شریفی‌پور در پاسخ به سوال افرادى كه جاى اشيا، اسامى و آدرس ها را در سن جوانى فراموش مى كنند، عنوان کرد: دما‌نس كه نوع از آن آلزايمر است با دما‌نس کاذب تفاوت دارد،‌ در دما‌نس کاذب بیمار به دلیل اضطراب، استرس یا افسردگی دچار اختلالات شناختی مانند فراموشی می‌شود.

شریفی‌پور با بیان اینکه بیشتر فراموشی‌ها به دلیل اختلال خلقی، عدم تمرکز و عجله است،‌ تصریح کرد: بسیاری از افراد به خصوص در سنین جوانی به دلیل عدم تمرکز و عجله یا انجام دادن چند کار هم‌زمان دچار اختلال حافظه می‌شوند و به عنوان مثال، فرد اسامی دوستان یا شماره تلفن‌ها را از یاد می‌برد که هم با روش‌های دارویی و غیر‌دارویی می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

شریفی‌پور در پاسخ به سوال بسیاری از افراد جوان که دچار فراموشی یا ضعف حافظه می‌شوند، عنوان کرد: یک سری از انواع دمانس‌ها ممکن است به دلیل کمبود‌های تغذیه اختلالات متابولیسمی‌ مثل، مشکلات کبدی یا تیر‌وئیدی فرد در جوانى رخ دهد که این شکل از دما‌نس درمان‌پذیر است.

انواع حافظه و ارتباط آن با آلزايمر

وی با تعریف حافظه و انواع آن گفت: سه نوع حافظه فوری، دور و اخیر داریم که در حافظه فوری انسان توانایی دارد، هفت عدد یا حرف را فوری در مغز ذخیره و به یاد آورد.

وی افزود: حافظه دور مربوط به اطلاعات شخصی، ‌آدرس و محل زندگی، شماره شناسنامه بوده و حافظه اخیر، از چند دقیقه تا چند ساعت است که در آلزایمر حافظه اخیر انسان دچار اختلال می‌شود.

ارتباط آلزايمر و وسواس

این متخصص مغز و اعصاب تاکید کرد: آلزایمر به دلیل نقص تدریجی در عملکرد مغزی و ساختار مغز ایجاد می‌شود و با وسواس در ارتباط نیست.

دمانس و سكته مغزى

استاد‌یار علوم پزشکی قم با اشاره به ارتباط دما‌نس با سکته مغزی، گفت: در سنین بالا مهم‌ترین علت ثانویه دما‌نس،‌ سکته مغزی است که با آلزایمر تفاوت دارد.

آيا آلزايمر ژنتيكى است؟

شریفی‌پور با بیان اینکه ژنتیک در بروز آلزایمر تاثیر دارد، عنوان کرد: بین ژنتیک و ابتلا به آلزایمر ارتباط وجود دارد، اما تاثیر مستقیم و صد‌در‌صدی نیست و اگر فرد در زندگی خود رژیم غذایی درست داشته باشد و فشار‌خون، چربی‌خون را کنترل کند و تمرینات ذهنی داشته باشد دیرتر به دما‌نس مبتلا می‌شود.

چه بخوريم آلزايمر نگيريم؟

وی با اشاره به رژیم غذایی مؤثر در پیشگیری در آلزایمر، گفت: مصرف مواد غذای حاوی آنتی اکسیدان و سبزیجات و برخى ريز مغذى ها در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر مؤثر است.

تشخيص آلزايمر چگونه است؟

شریفی‌پور عنوان کرد: برای تشخیص آلزایمر در صورتی که از نظر کلینیکی،‌ فرد مجموعه علامت‌های شناختی،‌ عاطفی،‌ عملکردی داشته باشد و در ام‌آر‌آی مغز، آتروفی‌ یا کوچک شدن برخی مناطق مغز را ببینیم و از نظر پاتولوژی، رسوب پروتئین در مغز دیده شود در این زمان است که می‌گوییم فرد به آلزایمر مبتلا شده است.

درمان دارويى آلزايمر

شریفی‌پور با اشاره به درمان بیماری آلزایمر، عنوان کرد: برای درمان آلزایمر از دارو‌هایی که عملکرد شناختی فرد را بهبود می‌بخشد، استفاده مى شود همچنين بسيارى از بيماران دچار بى قرارى مى شوند كه با درمان هاى جانبى به كمک برخى داروها بی‌قراری كاهش پيدا مى كند.

وی افزود: اگر تشخیص آلزایمر قطعی باشد، داروهاى مهار كننده استيل كولين استراز مانند ريواستيگمين، دونپزيل و داروى تنظيم كننده گيرنده گلوتامات مانند ممانتين برای بیمار تجویز می‌شود.

كپسول ويتامين E و گل محمدى آيا در درمان آلزايمر موثر است؟

وی در پاسخ به تاثیر کپسول گل‌محمدی در پیشگیری و درمان آلزایمر، گفت: بحث طب سنتی در موضوع آلزایمر نیز مطرح است، اما مطالعات کمی در این زمینه شده است،‌ به عنوان مثال مطالعاتی تاثیر زعفران،‌ عسل، گل‌محمدی، پسته، بادام و فندق را در پیشگیری و درمان آلزایمر نشان داده است اما به طور کلی شواهد در این زمینه کافی نیست.

وى افزود: ويتامين E نيز تاثيرات مثبتى در درمان آلزايمر نشان داده است اما مانند موارد فوق شواهد و مطالعات كمى در اين زمينه وجود دارد.

آلزايمر و افسردگى در سالمندان چه ارتباطى دارد؟

شریفی‌پور گفت: در افراد مسن دمانس‌ کاذب به دلیل افسردگی ایجاد می‌شود که فرد باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند تا علائم اختلال حافظه اى يا شناختى ناشى از افسردگى درمان شود، همچنين بررسى ها لازم مغزى انجام شود .

برق گرفتگى و آلزايمر

شریفی‌پور گفت: برق گرفتگی گاهی آسیب بخشی از مغز می‌رساند که نتیجه آن ضعف حرکتی و کلامی است و گاهی خون‌رسانی به مغز دچار مشکل می‌شود، اگر پس از برق‌گرفتگی فرد دچار اختلال شناختی شده باشد در صورتی که آسیب کم باشد به تدریج روند بهبودی دیده می‌شود اما اگر آسیب شدید باشد، ‌بهبودی به خوبی دیده نمی‌شود.

فراموشى بعد از عصب كشى دندان

استاد‌یار علوم پزشکی قم عنوان کرد: دما‌نس یک وضعیت ثابت است اما در افراد مسن گاهی دیده می‌شود که با مصرف داروی خاص مانند داروى بى حسى دندان در عصب كشى، عفونت، یا اختلال متابولیکی فرد دچار اختلال کوتاه‌مدت عملکردی و شناختی می‌شود، اما این آلزایمر نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار