مهدی عرشیان مدیر پژوهش ، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: از 85 هزار قلم کالای مصرفی در شرکت ملی حفاری ،حدود 15 هزار کالا جزو پرمصرف های درجه یک و درجه 2 هستند البته پرمصرف های اصلی آماری در حدود 7 تا 8 هزار را به خود اختصاص داده اند که 5 هزار قلم از آن براساس نقشه و دانش فنی در داخل کشور ساخته می شوند.
وی ادامه داد:به موازات مسیر انتخاب شده برای ساختن قطعه مورد نیاز سفارش داده شده به یک سازنده ،پای سازنده دیگری به میان آمده و ساخت همین قطعه از جانب او نیز تکرار می شود به طوریکه هم اکنون آمار مورد نظر در این زمینه به 21 هزار رندوم رسیده است.
مدیر پژوهش ، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری در تشریح مشکلات ساخت تجهیزات حفاری بیان کرد:متاسفانه یا خوشبختانه امکانات مورد نیاز حفاری بسیار زیاده بوده و در شهرهای صنعتی کشور از جمله اهواز،شیراز ،تهران،تبریز،اراک،مشهد،اصفهان و قزوین پخش و پراکنده شده است.
عرشیان ادامه داد:از این رو نیاز جدی و شدید عملیات حفاری به قطعات پرمصرف که به شکل ضربتی مورد استفاده قرار می گیرد،امری است که اولویت بومی سازی ساخت قطعات را نشان می دهد.
وی افزود:بومی سازی ساخت قطعات ،ضمن اشتغال زایی بر سرعت عمل عملیات می افزاید ؛چرا که به علت سرویس دهی 24 ساعت دکل ،مرکز تامین قطعات باید در حداقل ترین بُعد مسافتی نسبت به آن قرار داشته باشد.
مدیر پژوهش ، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ، وجود گسترده امکانات مورد نیاز در زمینه قطعات مربوط به حفاری را امری مثبت معرفی کرده و پراکندگی آنها را از آیتم های منفی این حیطه دانست.
عرشیان تصریح کرد:طی سه سال گذشته با کم توجهی به کمیت ،بر روی کیفیت قطعات حفاری کار کرده و وقت زیادی را برای آن اختصاص داده ایم از این رو به نتایج بسیار خوبی دست یافته ایم.چرا که قبلا با افزایش تیراژ قطعات با کاهش چشمگیر کیفیت آنها روبرو بودیم.
وی ادامه داد:با اولویت قرار دادن کیفیت، عمر مفید کارکرد قطعات در برخی اقلام حساس نسبت به مشابه خارجی ،با افزایش و ارتقا کیفیت مواجه شده است.
مدیر پژوهش ، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری اضافه کرد:در برخی اقلام به علت تغییرات انجام شده بر روی دانش فنی ساخت آن ،قطعه ساخته شده ایرانی نسبت به مشابه خارجی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده است.
عرشیان درباره به خط تولید رسیدن این قطعات ساخت داخل ،تصریح کرد: در این خصوص تابع قانون مناقصات هستیم.بعد از برگزاری مناقصه و انتخاب شرکت برگزیده ،دانش فنی آن شرکت مشخص می شود.در مرحله بعدی مناقصه، انحصاری و یا رقابتی بودن آن مانع از به خط تولید رسیدن قطعات در نظر گرفته شده ،می شود که این موضوع از دیگر چالش های پیش روی سازندگان داخلی در بخش حفاری است.
وی در پایان گفت:برای توسعه ساخت قطعه مورد نظر،سازنده برنده شده در مناقصه را به چندین سازنده معطوف می کنیم.
انتهای پیام/