شرکت‌های دانش بنیان موفق به تولید محصولاتی کردذه اند که صنعت برق ایران را خود کفا کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شرکت‌های دانش بنیان از اهمیت بسیار زیادی در کشور برخوردار هستند و با اختراعات روزمره جوانان نخبه در این شرکت‌ها و همچنین به واسطه طرح‌های مبتنی بر دانش باعث رشد و پیشرفت کشور می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان در نظر دارد به معرفی محصولات دانش‌بنیان بپردازد که توسط محققان این شرکت‌ها تولید شده است.

یکی از محصولاتی که شرکت‌های دانش بنیان تولید کرده اند سوئیچ گیر‌های GIS ردیف ١٤ کیلو وات است که بر اساس آمار ایران ششمین کشور دنیا و اولین کشور خاورمیانه است که موفق به تولید آن شده، همچنین محصول دیگری تحت عنوان ترانسفرماتور با هسته مثلثی آماروس تولید شده که بر اساس ادعای تولید کننده آن، ایران اولین کشوری است که به تولید آن پرداخته است.

پس از سه سال تحقیق در پارک علم و فناوری ایران به عنوان ششمین کشور دنیا موفق به تولید سوئیچ گیر‌های GIS ردیف ١٤٥ کیلو وات شد و خوشبختانه گواهینامه اعتبارنامه آزمایشگاه بین المللی آن را هم کسب کرده است و امروز جزء تولید کنندگان این محصول است.

مدیر این شرکت دانش بنیان در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص سوییج گیر‌های GIS اظهار کرد: مبلغی که هرساله از کشور برای این سوئیچ گیر‌ها خارج می‌شد بسیار زیاد بود و بر اساس آمار حدود ١٨٠ میلیارد تومان ارز جهت واردات این محصول هزینه می‌شد اما با خط تولیدی که شرکت ما موفق به راه اندازی آن شده است امروز این مشکل برطرف شده است.

خودکفایی صنعت برق ایران به دست محققان کشور

اشتغال زایی برای جوانان در کنار محصول دانش بنیان

وی ادامه داد: یکی دیگر از معضلاتی که نمونه خارجی این محصول دارد، عدم دسترسی به قطعات آن در زمان تحریم است و این سبب می شود که  پست‌ها توانایی بازسازی خود را نداشته باشند و ممکن است مدت‌ها یک پست خالی بماند برای مثال یکی از پست‌های ما به مدت هفت سال از شبکه جدا بود.

مدیر این شرکت با اشاره به این موضوع که دیگر نگرانی بابت سوئیچ گیر‌ها وجود ندارد، گفت: امروز که تولید این محصول به صورت کامل در داخل کشورانجام می شود، اشتغالزایی بسیاری برای جوانان داشته است، همچنین قابلیت صادرات به کشور‌های همسایه برای ما به وجود آمده است.

وی در خصوص ترانسفرماتور با هسته مثلثی آماروس اظهار کرد: این محصول به نام ترانسفرماتور‌های بی تلفات معروف است، عدد تلفات شبکه توزیع حدود چهار هزار مگاولت است و بی باری ترانسفرماتور‌ها را به همراه دارد برای راه اندازی یک نیروگاه ٢ هزار مگاواتی که تنها ٢ عدد از آن تنها برای تلفات در کشور مصرف می‌شود، حدود چهار میلیارد دلارد اعتبار لازم است و علاوه بر آن هرساله حدود سه میلیارد تومان باید به این نیروگاه‌ها سوخت تزریق شود.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم تلفات را از ترانسفرماتور‌ها جدا کنیم حجم زیادی از پول را ذخیره کردیم، همچنین سبب آزاد شدن بسیار زیاد شبکه خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار