عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: اگر چه علم و دین سبب صلح جهانی است اما عده‌ای از افراد از آنها برای جنگیدن بهره‌ می‌برند.

علم عامل صلح جهانیست‌/ برخی از نام علم و دین، استفاده جنگی می‌کنندبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سیدضیا‌ هاشمی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و سرپرست سابق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در افتتاحیه سومین جشنواره علم برای همه که در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد با اشاره به این موضوع که برای روشن شدن علم می‌توان به ضد آن توجه کرد، گفت: علم برای همه در مقابل علم برای هیچکس قرار دارد و این به این معناست، همانطور که فضا برای یادگیری علم مهیا است و می‌توان علم را فرا گرفت به همین میزان هم هستند عده‌ای که علم را فرا نمی‌گیرند.

ایران دارای بالاترین سرانه موسسات علمی

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با خاطر نشان کردن این موضوع که کشور ایران بالاترین سرانه موسسات علمی را دارد اظهار کرد: میزان آموزش‌‌های تخصصی در کشور ما از سطح بالایی برخوردار و تعداد مراکز آموزشی در کشور ایران بسیار زیاد است. بیش‌از 2600 مرکز آموزش عالی در کشور وجود دارد اما سطح بالای مراکز آموزشی به معنای بالا بودن سطح بهره‌مندی از آن نیست.

 وی ادامه داد: سطح بهره‌مندی از علم به میزانی که سطح علمی کشور بالا رفته، افزایش نداشته است و این بهره‌مندی پایین به سبک آموزشی مربوط می‌شود. در همان دوران ابتدایی باید سطح خوبی از علم را به دانش‌آموزان بیاموزیم.

 هاشمی با خاطر نشان کردن این موضوع که سطح مهارت آموزی پا‌به‌پای سطح علمی کشور بالا نمی‌رود، اظهار کرد: معضلی که کشور امروز با آن مواجه است عدم مهارت آموزی دانش‌آموزان کشور است. برای مثال مهارت زبان‌آموزی در کشور ما به خوبی آموزش داده نمی‌شود و یک دانش‌آموز برای اینکه زبان دیگری را یاد گیرد باید بیرون از مدرسه به فراگیری آن بپردازد. این در حالیست که مدرسه باید مهارت‌های لازم را به دانش‌آموزش یاد دهد.

 عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با خاطر نشان کردن این موضوع که علم عامل صلح است، گفت: همانطور که در مبانی دینی ما هم آورده شده علم عاملی برای صلح است، اگر کسی بر طبل جنگ می‌کوبد به دلیل جهل اوست. البته بسیاری از افراد در حال حاضر از اسم علم و دین در خدمت جنگ استفاده می‌کنند.

 وی با اشاره به این موضوع که دانش سبب آرامش افراد می‌شود، خاطر نشان کرد: موضوع این جشنواره ایمنی در برابر زلزله است و کشور ما هم در نوار زلزله خیز واقع شده. اگر علم و دانش کافی نباشد، شهروندان نمی‌توانند خود را برای حوادثی همچون زلزله آماده کنند و آرامش آنها از بین خواهد رفت.

 هاشمی یادآور شد: مخاطب این جشنواره بیش از آنکه جوانان باشند نخبگان علمی و مدیران هستند. همچنین رسانه و تمامی مردم جامعه در کنار آنها باید نقش مهمی ایفا کنند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار