مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان از ثبت و مشاهده دو یوزپلنگ ایرانی و یک پلنگ در ذخیرگاه زیست کره توران خبرداد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، عباسعلی دامنگیر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت : در ذخیرگاه زیست کره توران حوزه استحفاظی منطقه دلبر در محل چشمه شور (داخل پارک ملی ) و چشمه دوشانی (مجاور پارک ملی توران) تصاویر دو یوز مجزا به ثبت رسید.

 وی افزود: ثبت این تصاویر توسط دوربین های تله ای هم زمان با مشاهده سه یوزپلنگ توسط سرپرست ذخیرگاه زیست کره توران حوزه استحفاظی زمان آباد درماه جاری نشان از اهمیت ذخیرگاه زیستکره توران به لحاظ حفاظت و پویایی جمعیت این گونه در معرض خطر انقراض است.

دامنگیر افزود: امید است شاهد تشکیل خانواده ی جدید نسبت به یکی از یوزهای مشاهده شده  باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: نظربه پیامدهای سوء خشکسالی بر منطقه و تلاش همکاران و محیط بانان تمامی آبشخورهای پارک ملی لای روبی ومنابع آبی تعدادی از آبشخورها نیز با پمپ های جدیدی که با سلول خورشیدی کار می کند تجهیز شود.

وی همچنین از رویت و ثبت تصاویر یک پلنگ در منطقه چشمه دوشانی (مجاور پارک ملی توران)در داخل ذخیرگاه زیستکره خبر داد و افزود: حضور پلنگ به عنوان یکی از گوشتخواران بزرگ نشان‌دهنده سلامت محیط زیست و وجود امنیت در منطقه است .

دامنگیر همچنین تاکید کرد: انتظار می رود علاوه بر بودجه استانی که جهت حفاظت از یوزپلنگ آسیایی اختصاص می یابد سایر دستگاه های اجرایی متولی استانی نیز در این راستا هر چه بیشتر این اداره کل را یاری رسانده و مسئولین سازمان برنامه و بودجه کشور نیز از محل اعتبارات ملی در این خصوص به سازمان حفاظت محیط زیست و استان ابلاغ اعتبار نمایند.


انتهای پیام/ ه


مشاهده یوزپلنگ در شاهرود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.