به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید تا قبل از سمند، پیکان تنها یکه تاز میدان خودروهای تولید داخل بود این خودرو ابتدا در سال ۱۳۴۶ توسط شرکت ایران ناسیونال (ایران خودروی کنونی) و گروه صنعتی روتس (مالک کارخانه تالبوت) تولید و به بازار عرضه شد، پیکان به سرعت در دل ایرانی ها جایگاه مطلوبی پیدا کرد و مدلهای مختلف آن توسط ایران خودرو تولید شد البته در سال ۱۳۵۷ تولید پیکان کاهش یافت تا جایی که در اواخر دهه ۱۳۶۰ به مرز توقف رسید، اما زمانی نبرد که با تولید قطعات در داخل کشور تولید پیکان تا سال ۱۳۸۴ ادامه پیدا کرد.
سه سال قبل از توقف تولید پیکان، سمند در سال 1381 توسط گروه صنعتی ایرانخودرو رونمایی و تولید آن آغاز شد سمند که نام خودرو ملی را هم یدک می کشد در ادامه در راستای ارتقاء محصول سطح کیفی ایرانخودرو دست به طراحی و ساخت نسل جديد و مجهزتری از خودروی سمند با نام سمندLX در سال 1383 زد همچنین از سال 1389 سيستم الكترونيكی جديدی با نام سيستم عيب ياب هوشمند (مالتی پلكس) در كنار سيستم الكترونيكی قبلی «سيستم هشدار دهنده گويا» برای این خودرو در نظر گرفته شد که مشتریان بسته به نیاز خود توانایی انتخاب یکی از آن ها را خواهند داشت.
سمند از ابعاد نسبتا بزرگی برخوردار بوده به طوری که طول آن 4502 طول، 1903 عرض، 1460 ارتفاع است به همین علت فضای کابین برای راحتی سرنشینان از شرایط مناسبی بهره مند بوده و برای سفر های بین شهری گزینه مناسبی برای خانواده ها به شمار می رود. طراحی داخل این خودرو به عنوان نخستین خودروملی که ایرانخودرو مدعی است توسط متخصصان و مهندسان ایرانی ساخته شده شما را شگفت زده نخواهد کرد و از نمایی ساده برخوردار است اما از انتقاد های وارده به طراحی کنسول وسط جمع شدن ادوات و کلید های کنترل سیستم صوتی، کنترل تهویه مطبوع ضبط و سیستم معروف گویای سمند که اقداماتی نظیر هشدار درخصوص باز بودن درب خودرو و قفل کردن درب ها را انجام می دهد بوده شاید قرار گیری همه اینها در چهار ردیف به صورت افقی اندکی بخشی از کنسول وسط را شلوغ کرده است.
از تجهیزات این خودرو در بخش صندلی ها به تجهیزاتی همچون تنظيم برقی پشتی صندلی های جلو ، تنظيم اهرمی ارتفاع صندلی راننده ، دسترسی به صندوق از داخل اتاق ، پشت سری صندلی جلو با قابليت تنظيم ارتفاع و زاويه ، پشت سری صندلي عقب يكپارچه با صندلی اشاره کرد در بخش ایمنی هم تجهیزاتی نظیر سيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر) ، سيستم هشدار دهنده هوشمند مركزی ورود غير مجاز ، هشدار دهنده موانع عقب ، قفل مركزی با ريموت كنترل ، كمربندهای ايمنی با قابليت تنظيم ارتفاع ، كلاس 29110 و 29116 : سيستم مالتی پلكس كلاس 29111 : سيستم گويا در این خودرو در نظر گرفته شده و در بخش های دیگر شامل پخش MP3 ، بلندگوهای جلو و عقب ، آنتن اكتيو برای سیستم صوتی، تنظيم دستی ، كانال تهويه برای سرنشينان عقب برای تهویه کابین خودرو اشاره کرد ایرانخودرو برای بخش ترمز و پایداری سمند از ترمز ضد قفل ABS و EBD، ترمز جلو ديسكی، ترمز عقب كاسه ای استفاده کرده است.
خودروی ملی سمند، از یک پیشرانه ی 1.6 لیتری که 113 اسب بخار در 6000 دور در دقيقه (بنزين) 100 اسب بخار در 6000 دور در دقيقه (گاز) و گشتاور 155 نيوتن متر در(4500-3500) دور در دقيقه (بنزين) 136 نيوتن متر در (4500-3500) دور در دقيقه (گاز) را تولید می کند برخوردار است .این خودرو برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از از حالت سکون به 12 ثانیه زمان نیاز دارد همچنین مصرف سوخت آن به صورت ترکیبی در هر 100 کیلومتر معادل 7.7 لیتر است.
انتهای پیام/
پخش زنده باشد تا مردم نگویند کلکی در کار است و لطفا اس ام اس هایی که مردم میفرستند بخوانید
با تشکر از باشگاه خبر نگاران جوان
لطفا این کار را ّکنید
دوستان این پیام را پخش کنید تا این کار انجام گیرد