دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل گفت: صهیونیست‌ها به‌دنبال درگیری نظامی ایران و عربستان هستند تا از این درگیری سود ببرند.

در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هادی محمدی کارشناس مسائل سیاسی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان اینکه استعفای سعدحریری فراتر از چیزی است که تصور می‌شود، گفت : آقای سعدحریری همچون پادشاهی سعودی در موضع ضعف و انفعال است.

وی با اشاره به موضع ضعیف ائتلاف سعودی آمریکایی در منطقه، افزود: سعودی‌ها از هر کارتی برای تقویت موضع ضعیف خودشان استفاده می‌کنند.

محمدی با اشاره به سخنان سید حسن نصرالله درباره استعفای سعد الحریری تاکید کرد: ارتباط مستقیمی بین استعفای حریری و دستگیری‌های اخیر داخل عربستان وجود دارد. عربستان سعودی دارای سیاست مستقلی نیست و این کشور پس از ۱۱ سپتامبر که به عنوان مقصر اصلی تروریسم بین الملل شناخته شد؛ سیاست‌هایش تابع سیاست های آمریکا بود.

وی درباره ساز و کار انتقال قدرت در پادشاهی عربستان یادآور شد: شکل به قدرت رسیدن خانواده سلمان آثار و تبعاتی داشته است و سیاست‌هایی که آقای بن سلمان دنبال می‌کند و خسارت‌هایی که برای سعودی‌ها داشته یک متغیر جدیدی است که مطرح شده است.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به فساد خانواده سلمان از طریق بندر جیزان و قاچاق مواد مخدر و کسب درآمد از این طریق؛ بیان داشت: عربستان در یک شرایط شکاف و انفعال بزرگ است. خانواده سلمان با خرید تسلیحات رشوه های هنگفتی پرداختند و خرید جنگنده‌های تایفون در همین راستا بوده است.

در ادامه برنامه گفت و گوی ویژه خبری مرادی کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان موضع انفعالی سعدحریری در استعفایش؛ گفت: این استعفا شاید پوششی برای بازداشت شاهزاده های سعودی بود.

وی با اشاره به فسادهای گسترده خانواده سعودی یادآور شد: ادعای مبارزه با فساد توسط سلمان یک اقدام نمادین است. عربستان در سال‌های گذشته با کسری ۱۰۰ میلیارد دلاری بودجه مواجه شده و ذخایر ارزی‌اش رو به پایان است و دستگیری شاهزاده‌ها برای پوشش مشکلات مالی است.

حسین امیر عبداللهیان دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل در این برنامه گفت: حقیقت این است که در نگاه راهبردی عربستان و همپیمانانش آن‌ها در یک مقطع از داعش استفاده کردند و پس از آن به دنبال تجزیه عراق بودند؛ پس از آنکه همه طرح‌هایشان شکست خورد به سراغ بی‌ثبات کردن لبنان حرکت کردند.

وی با بیان سواستفاده رژیم سعودی از شرایط لبنان افزود: بی ثبات سازی لبنان می تواند این کشور را به سمت بی‌ثبات سازی امنیتی ببرد. عربستان به دنبال تثبیت وضعیت محمد بن سلمان و ایجاد یک کودتای سیاسی است.

دستیار ویژه رییس مجلس با اشاره به رفتارهای غیر سازنده عربستان در منطقه گفت: به دلیل شکست سنگینی که محور صهیونیست‌ها خورده و نتیجه آن برآمدن محور مقاومت شده؛ آن ها به دنبال پیاده سازی دیگر سناریوهای خود در منطقه هستند.

امیر عبداللهیان با بیان الگوی موفق عراق در منطقه گفت: آمریکایی‌ها به این واقعیت رسیدند که وضعیت بسته عربستان راهگشا نیست. آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا خاندان سعودی را حفظ کنند تا هم منافع خود را تامین کنند و هم منافع صهیونیست‌ها تامین شود.

وی تصریح کرد: صهیونیست‌ها به دنبال ایجاد یک درگیری نظامی بین ایران و عربستان هستند تا از این شرایط سود ببرند که البته این آرزو را به گور خواهند برد.

امیر عبداللهیان با اشاره به اینکه محور مقاومت توانست در راستای ثبات سازی امنیتی در منطقه بالاترین دستاورد‌ها را داشته باشد، گفت: بازیگران و کنش گرانی که به دنبال تغییر نظام سیاسی در سوریه و عراق بودند دچار شکست شدند.

هادی محمدی کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه برنامه با اشاره به اینکه آمریکا و اسرائیل از شکاف منطقه‌ای برای بهره‌برداری سیاسی و حقوقی خود استفاده می‌کنند، اظهار کرد: سعد حریری چند سالی از محیط سیاسی لبنان دور بود و در پاریس و ریاض شرایط را دنبال می‌کرد، اما در نهایت برگشت و نخست وزیر لبنان شد به طوری که تا یک هفته قبل هیچ گونه علامت و نشانه‌ای که احساس شود اختلاف در میان جریان هاوجود دارد دیده نمی‌شود.

 این کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: حریری با خارج شدن از چارچوب حکومت و از دست دادن جایگاه مهم خود سعی می‌کنند خودزنی کند.

 محمدی با اشاره به اینکه حریری با متهم کردن یا تکرار اتهام ترور رفیق حریری تلاش می‌کنند با خود زنی شرایط سیاسی، حقوقی و امنیتی را به نفع جبهه خود کند، ادامه داد: عمیق‌تر شدن شکاف برای آن‌ها مزیت اصلی است.

 وی با اشاره به اینکه احتمال درگیری نظامی را کم می‌بینم، افزود: در این میان آمریکا و اسرائیل از ایجاد شکاف بهره خواهد برد لذا اگر شکاف ریشه دار شود آمریکا و اسرائیل می‌توانند سلاح‌های خود را بفروشند.

 این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: عربستان در امور عراق، سوریه، یمن و بقیه کشور‌ها دخالت می‌کنند و رفتار مداخله جویانه و سرکوب گرایانه دارد، صد‌ها بیمارستان و درمانگاه در جنگ دو سال اخیر در یمن نابود شده است.

 وی افزود: سعد حریری بازنده بازی در لبنان است و هیچ صدمه‌ای نمی‌تواند از طریق فضاسازی سیاسی و امنیتی در محور مقاومت یا حزب الله به وجود آورد.

 محمدی بیان کرد: پروژه جدیدی که به راه افتاده ابتدا خود را به عنوان بمب تهدیدکننده نشان داد، اما در نهایت به فرصت برای قدرت سازی محور مقاومت تبدیل خواهد شد و سبب ورشکستگی و سرافکندگی بازیگران منطقه‌ای خواهد شد.

 وی ادامه داد: عربستان سعودی به دنبال اتهام‌زنی به ایران است تا بگوید قدرت یمن ناشی از قدرت ایران است.

 محمدرضا مرادی کارشناس مسائل خاورمیانه در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه عربستان به دنبال ایجاد نوعی شکاف در لبنان است و دلیلی برای استعفای سعد حریری وجود ندارد، یادآور شد: عربستان در هراس است که الگوی حزب الله در سراسر منطقه نشر پیدا کنند.

 وی با بیان اینکه اقداماتی که عربستان با هدف ایجاد آشوب در لبنان پیگیری می‌کنند نتیجه خاصی در بر نخواهد داشت، گفت: لبنان در شرایط کنونی تاب و تحمل بحران را ندارد.

 این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه اگر لبنان دچار آشوب و بی ثباتی شود، منطقه نیز دچار آشوب خواهد شد خاطرنشان کرد: از لبنان به عنوان دماسنج بحران در منطقه خاورمیانه نامبرده می‌شود، اقدامات عربستان با هدف به آشوب کشیدن لبنان است.

مرادی با اشاره به اینکه محمد بن سلمان در دو سال گذشته با هدف محدود کردن قدرت مخالفان اقداماتی را انجام داد ،گفت: در عرض کمتر از سه سال محمد بن سلمان از مشاور صفر به ولیعهد عربستان رسید.

وی با اشاره به اینکه آخرین مانع در مسیر پادشاهی محمد بن سلمان، بن عبدالله بود، اظهار کرد: نهاد‌های امنیتی در عربستان یکپارچه نیستند و در صورت وجود بحران احتمال شکاف در ارتش عربستان وجود دارد لذا بن سلمان سعی می‌کند تا قبل از رسیدن به تخت پادشاهی تمامی موانع را بردارند.

 این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه برای عربستان دردناک است که از جانب فقیرترین کشور عربی یعنی یمن مورد حمله قرار بگیرد ادامه داد: برای عربستان سخت است که شکست خود را از یمن بپذیرد و لذا مردم یمن همواره از بزرگترین مبارزان بوده اند، عربستان می‌خواهد در شرایط کنونی این قضیه را به ایران نسبت به دهد.

انتهای پیام/

سعد حریری بازنده بازی در لبنان است

عربستان به دنبال تثبیت جایگاه محمد بن سلمان است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۱۶ آبان ۱۳۹۶
آخ که اگر جنگ بشه دونه دونه عربستانی ها رو تیکه تیکه میکنم
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۱:۰۷ ۱۶ آبان ۱۳۹۶
اولا نمیتونن دوما ال سقوط عقل که نداره فکر کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۱۶ آبان ۱۳۹۶
زنده پاینده باد ایران
Germany
ناشناس
۰۹:۰۲ ۱۶ آبان ۱۳۹۶
ما هم خیلی مشتاقیم برای نابودی اسرائیل و وهابیت
اونا هم این موضوع رو به خوبی میدونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۲ ۱۶ آبان ۱۳۹۶
سازمان ملل مجوزها برای کشتی‌های عازم یمن را معلق کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۹ ۱۶ آبان ۱۳۹۶
اسراییل کنف میشه انشاله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۵ ۱۶ آبان ۱۳۹۶
عربستان مگربرای یمن شاخ شود چون درمقابل ایران محلی ازاعراب ندارد باخیال پردازی به جنگ ایران میرود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۵ ۱۶ آبان ۱۳۹۶
عربستان مگربرای یمن شاخ شود چون درمقابل ایران محلی ازاعراب ندارد باخیال پردازی به جنگ ایران میرود
آخرین اخبار