شرفشاهی گفت: باید از ادامه وضعیت آسیب رسان بازار سیاه قاچاق کتاب جلوگیری کرد اما به نظر می رسد چنین اراده ای وجود ندارد.

کامران شرفشاهی مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره پدیده قاچاق کتاب گفت: قاچاق کتاب به مصداق ضرب المثل هر دم از این باغ بری می رسد تازه تر از تازه تری می رسد یکی از پدیده هایی است که شکل پیچیده ای پیدا کرده و در نوع خودش برای صنعت نشر کشور نگران کننده و آسیب زننده است به خصوص اینکه امروزه به صورت آشکار و بدون واهمه در سطح شهر دیده می شود اما هیچگونه برخورد جدی و مسئولانه ای با آن نشده است. جای تعجب و تاسف فراوان دارد که مسئولان ما در برابر این پدیده مخرب سکوت اختیار کرده اند

وی افزود: قطعا اگر مسئولان اراده بکنند می توانند این بازار سیاه و نامناسب قاچاق کتاب را جمع آوری کنند اما به نظر می رسد چنین اراده ای وجود ندارد. همین موضوع این شائبه را ایجاد کرده است که گویی مسئولان با این جریان همسو هستند و از آن نفعی می برند. در این زمینه می توان دلخوش به اطلاع رسانی وسایل ارتباط جمعی بود بلکه از سوی مقام های بالاتر  برای جمع آوری آن تدبیری اندیشیده شود. وقتی با پدیده ای علی رغم زیان آور بودن آن برخورد نمی شود چنین شائبه ای در ذهن ها پدید می آید در غیر این صورت چرا باید از برخورد با آن چشم پوشی شود.

مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر با اشاره به اینکه برخلاف انتظار ناشران برای قاچاق کتاب کاری نمی شود، اظهار کرد: قاچاق کتاب برای عده ای سود آور است. در این خصوص حقوق ناشرانی که در زمینه تولید یک کتاب سرمایه گذاری می کنند و حق پدید آورندگان کتاب که باید از حق التحریر چاپ کتاب بهره مند شوند، از بین می رود. این انتظار از قانونگذاران و قوه مجریه کشور وجود دارد که از چنین تاراج بی رحمانه و هولناکی جلوگیری کنند که تاکنون اقدامی در این زمینه مشاهده نشده است. اگر سری به درب ورودی دانشگاه تهران بزنیم، این کتاب های قاچاق در بساط کتابفروشان دیده می شود اما هیچ کس قدرت جلوگیری از چاپ و پخش غیرقانونی آن را ندارد.

 

انتهای پیام/

انتقاد یک ناشر از وضعیت آسیب رسان قاچاق کتاب در کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.