امسال توسعه صادرات به کشور‌های آفریقایی، از اولویت‌های صادراتی خراسان رضوی است.

توسعه صادرات به کشور‌های آفریقایی از اولویت‌های خراسان رضوی در سال ۹۶به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛علی رضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی در جلسه کار گروه صادرات خراسان رضوی گفت: برای تحقق اهداف صادراتی امسال توسعه صادرات به کشور‌های آفریقایی را در اولویت برنامه‌های صادراتی استان قرار داده ایم.

وی توسعه صدور خدمات فنی و مهندسی، مصالح ساختمانی و لوازم خانگی را به کشور‌های آفریقایی مناسب دانست و افزود: همچنین با توجه به شرایط سوریه و عراق باید صدور خدمات فنی و مهندسی به آن کشور‌ها مورد بازنگری قرار گرفته و افزایش یابد.

استاندار خراسان رضوی گفت: در برخی کشور‌های هدف صادراتی در آسیای میانه شاهد رشد صادرات بودیم که این رشد در خصوص قزاقستان ۳۳ درصد بوده است.

رشیدیان به اهمیت برگزاری نمایشگاه اختصاصی کالای ایران در تاتارستان نیز اشاره کرد و افزود: هدف این نمایشگاه ورود به بازار‌های روسیه و بارانداز کالایی این استان است. ضرورت دارد در کنار نمایشگاه اختصاصی کالای ایرانی در تاتارستان نمایشگاه غذای حلال نیز برپا شود و مواد غذایی متناسب با نیاز بازار و با بسته بندی مطلوب در آن به نمایش درآید.

وی به پیگیری لازم برای اختصاص یارانه به انتقال کالای صادراتی از مشهد به بنادر جنوبی اشاره کرد و ادامه داد: کلیت این قضیه توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت تایید شده، اما هنوز مبلغی در این خصوص اختصاص پیدا نکرده است.

استاندار خراسان رضوی گفت: دولت در راستای حمایت از کشاورزان و اهمیت این کالای راهبردی مانع از تداوم افت قیمت زعفران شد و خرید تضمینی این کالا را از کشاورزان آغاز کرد.

وی افزود: واردات انار پارسال از افغانستان به دلیل سرما و خسارت به باغ‌های استان صورت گرفت، اما این سیاست برای حمایت از تولیدات کشاورزان تداوم نخواهد داشت.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: سیاست کلی خراسان رضوی در بحث واردات کالا این است که برخی محصولاتی که امکان تولید آن در استان نیست از کشور‌های دیگر وارد شود و پس از بسته بندی توسط صنایع جانبی استان به کشور‌های هدف صادراتی ارسال گردد تا از این طریق توسعه صادرات به کشور‌های هدف محقق شود.

رشیدیان گفت:: ۱۰ درصد رشد در ارزش صادرات کالا از خراسان رضوی طی ۶ ماهه نخست امسال حاصل همکاری مطلوب بین دولت و بخش خصوصی است و این در حالی محقق شد که ارزش صادرات کالا در مدت مذکور در کل کشور ۹ درصد کاهش داشت.

وی افزود: برنامه امسال توسعه صادرات خراسان رضوی رسیدن به ۲۳ درصد رشد تا پایان سال است که امیدواریم این مهم با تداوم همکاری بین بخش خصوصی و دولت محقق شود.

استاندار خراسان به برنامه توسعه صادرات به ترکمنستان و تاجیکستان نیز اشاره کرد و گفت: با افتتاح پل دوم سرخس در ترکمنستان زمینه برای توسعه صادرات فراهم می‌شود و باید در خصوص حفظ این بازار و گسترش تبادلات تجاری و اقتصادی با آن، تدبیر لازم انجام گیرد.

وی باتوجه دیدار خود با سفیر ارمنستان افزود: در این نشست ارمنستان تمایل زیادی برای توسعه تبادلات اقتصادی و تجاری با خراسان رضوی داشت که باید این فرصت مغتنم شمرده شده و علاوه بر آن از ظرفیت تجار و تولیدکنندگان ارمنی در کشور‌های اروپایی به ویژه فرانسه برای سرمایه گذاری در مناطق ویژه اقتصادی استان بهره گرفت.

رشیدیان ادامه داد: از استاندار قزاقستان جنوبی دعوت به عمل آمده تا طی نشستی با وی در مشهد زمینه تعاملات اقتصادی با آن کشور فراهم شود.


احسان قاضی زاده هاشمی نماینده مردم فریمان، سرخس، احمدآباد و رضویه مشهد در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: در سفر اخیر همراه با برخی اعضای دولت و نمایندگان مجلس به آفریقا ضعف ارتباط اقتصادی استان با کشور‌های آفریقایی مشهود بود.

وی افزود: در بررسی انجام شده نیاز به بسیاری از کالا‌های ایرانی به ویژه مصالح ساختمانی، سنگ، خدمات فنی و مهندسی در کشور‌های آفریقایی به شدت احساس می‌شود و می‌توان از شرایط رکود در ساخت و ساز کشور برای صدور مصالح ساختمانی و خدمات فنی و مهندسی به آن کشور‌ها بهره گرفت.

انتهای پیام// ز.‌ی


برگزاری جلسه کارگروه توسعه صادرات خراسان رضوی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.