معاون اداره کل میراث فرهنگی استان فارس، از آماده شدن ۷ پرونده آثار ناملموس استان فارس به منظور ثبت در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ عبدالرضا نصیری معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس با اشاره به آماده شدن ۷ پرونده آثار ناملموس (میراث معنوی) استان فارس به منظور ثبت در فهرست آثار ملی کشور، گفت: این آثار شامل مراسم چهارشنبه آخر صفر در لارستان، لباس سنتی مردم اوز، ساخت عروسک‌های چشم زخم در گراش، مهارت نگهداری گوشت (قورمه) در کل استان، مهارت ساخت عروسک خاموش در نورآباد ممسنی، مهارت تهیه آبغوره گیری سنتی و مهارت پخت شیره انگور در منطقه دشمن زیاری شهرستان ممسنی هستند.

این مقام مسئول تصریح کرد: برای هر یک از این آئین ها، توسط تیم کارشناسی، مستند نگاری و تحقیقات میدانی صورت گرفته و پرونده این آثار به همراه عکس و فیلم برای بررسی نهایی به دفتر شورای ثبت میراث فرهنگی کشور ارسال شده است که پس از تصویب شورا در فهرست آثار ملی به ثبت خواهند رسید.

گفتنی است، میراث فرهنگی ناملموس یا به تعبیری میراث معنوی، رفتارها، نمادها، آئین‌ها، توانمندی در آشپزی، هنر صنایع دستی و جشنواره‌های گوناگون که جزئی از فرهنگ یک ملت به شمار می‌روند و قابلیت ثبت و ضبط دارند، ولی ملموس نبوده و نمی‌توان آن‌ها را در محل فیزیکی مانند موزه نگهداری کرد. اهمیت این میراث نه تنها در ظاهر فرهنگی آن به خودی خود بلکه در دانش و مهارت‌ها، ارزش اجتماعی و حتی ابعاد اقتصادی است که از یک نسل به نسل بعدی منتقل می‌شود.

انتهای پیام/ن

۷ اثر ناملموس در فارس آماده ثبت ملی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.