رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از ثبت ثبت مهارت بافت قالی جوشقان قالی در فهرست میراث معنوی کشور خبر داد.

به گزارش گروه استانهای  باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،" محسن جاوری" با اعلام مطلب فوق افزود: ثبت مهارت بافت قالی جوشقان قالی در شورای سیاست گذاری ثبت آثار معنوی کشور که در تهران برگزار شد به ثبت ملی رسید.

جاوری، شهر جوشقان‌ قالی را از دیرباز یكی ‌از مراكز مهم ‌قالی ‌بافی‌ درایران دانست و افزود: قالی های جوشقان با طرح ‌جوشقانی ‌معروف ‌است‌ و پسوند قالی برای جوشقان حکایت از دیرینگی و رونق صنعت قالی بافی در این خطه دارد.

وی با تاکید بر اینکه این هنر سرشار از نقش و نگار طوری در زندگی مردمان این خطه حک شده که گویی جوشقان بدون نام قالی شناخته نمی شود اضافه کرد: این قالی به لحاظ مهارت و تکنیک بافت، نوع نقشه و رنگ، و نیز نوع دستگاه و ادوات آن از قالی کاشان متمایز است.

کارشناس مردم شناسی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز ادامه داد: صرف نظر از نقشه ی کم نظیر قالی جوشقانی، پودگذاري و ظرافت در رج شماری آن نسبت به قالی کاشان متفاوت است، ساختمان دارهاي قالي جوشقان پيچيده تر از دستگاه هاي قالي كاشان است. اين دستگاه از نوع دارهاي عمودي و ثابت است كه در داخل يكي از اتاق ها به نام اتاق «قالي باف خونه» داير مي كنند.

عباس تراب زاده با تاکید بر اینکه از ويژگي هاي بارز قالي جوشقاني ذهني بافي نقشه ي آن است كه از زمان هاي خيلي دور نسل به نسل به بافندگان امروزي رسيده است تصریح کرد:بافت فالي جوشقانی علاوه بر جوشقان در مناطق ديگري از قبيل آزران ، وركان، برزك، كامو، قهرود، تجره، پنداس و آرنجن متداول است كه اين قالي در اين آبادي ها نيز به قالي جوشقاني معروف است.

جوشقان قالی از توابع بخش قمصر در 75 کیلومتری جنوب کاشان و ۹۰ کیلومتری اصفهان قرار گرفته‌است.


انتهای پیام/ ا

برچسب ها: ثبت ، مهارت ، اصفهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.