مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون قریب بر هزار و ۴۰۰ محوطه تاریخی در سیستان و بلوچستان شناسایی و ثبت شده است.

هزار و ۴۰۰ محوطه تاریخی در سیستان و بلوچستان ثبت شده استبه گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، و به نقل از  روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان، کامبیز مشتاق گوهری اظهار کرد: موزه‌ها نقش ویژه‌ای در انتقال فرهنگ دارند، و یکی از ابزار‌های آموزش فرهنگ به ویژه در استانی است که فرهنگ به دلیل مشکلات معیشتی و مشکلاتی همچون آب، خشکسالی، اشتغال و ... آخرین کالا در سبد خانواده هاست.

مشتاق گوهری افزود: امروزه کارکرد موزه‌های ما بیشتر در رده‌های سنی کودک و نوجوان است یعنی علاوه بر اینکه کارکرد تخصصی دارند و به یک جامعه متخصص که می‌توانند در سطح ملی کار کنند خدمات می‌دهند، بیشترین مخاطبشان کودکان و نوجوانان است و پیوست‌های فرهنگی تمدنی مدارس ما هستند.

این مسئول ادامه داد: امروز شاهد رفت و آمد‌های زیاد دانش آموزان در موزه زاهدان هستیم و برنامه‌های ویژه‌ای برای آن‌ها برگزار می‌شود که تلنگر‌هایی بر کودکان و نوجوانان خواهد بود تا جذابیت‌های ماجراجویی در تاریخ، تمدن و باستان شناسی را کشف کنند.

وی گفت: طرح بازنگری محتوایی موزه زاهدان را در سال گذشته با ۲ باستان شناس نامدار و متخصص در این زمینه آغاز کردیم و با جلسات فراوان با مردم و متخصصان این طرح را در دستور کار قرار دادیم.

مشتاق گوهری تصریح کرد: برنامه ریزی ما بر موزه زاهدان به عنوان یک موزه مرکزی تمرکز بر موزه بوم باستان شناسی است و موزه‌های شهر سوخته سیستان و موزه چابهار را نیز در کنار آن خواهیم داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه موزه باید یک روال منطقی در انتقال اطلاعات داشته باشد افزود: در منطقه سیستان دارایی‌های فعلی در حوزه باستان شناسی بسیار غنی است، اما در حوزه بلوچستان هنوز نتیجه کاوش‌های باستان شناسی عرضه نشده تا در طرازی متناسب آثاری از بلوچستان هم داشته باشیم.

وی افزود: در حوزه موزه داری با روش‌های موزه داری در دنیا همپا نیستیم و بیشتر اطلاعاتی را در مورد اشیا در اختیار می‌گذاریم و باید در تاسیس موزه‌ها در حوزه تئوری نوع نگاه را تعیین کنیم و این نوع نگاه است که به ما نوع موزه داری، معماری، طراحی معیار را به ما خواهد داد.

وی گفت: موزه سیستان به کاوش‌های حوزه سیستان تمرکز خواهد داشت و حوزه سیستان فقط شهر سوخته نیست بلکه فقط در اطراف قلعه رستم ۶۰۰ تپه تاریخی داریم و نزدیک هزار و ۴۰۰ محوطه و سایت باستان شناسی در استان شناسایی و به ثبت رسیده است.

مشتاق گوهری  تصریح کرد: تمرکز موزه چابهار بیشتر بوم باستان شناسی است و بخشی هم به کشور‌های مرتبط در حوزه‌های اتحادیه‌های تعریف شده مثل کشور‌های آسیا و اقیانوسیه و آِیورا مربوط می‌شود.

انتهای پیام/ع

ثبت بیش از هزار محوطه تاریخی در استان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار