مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: ساماندهی رودخانه خرم آباد بر ارتقا سیما و منظر شهر اولویت داده شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ میرزایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان اظهار داشت: رودخانه خرم آباد دارای سه زیر حوضه است که مساحت حوضه آبریز آن معادل ۱۳۰۰ کیلومتر مربع است که به لحاظ شرایط اقلیمی، وضعیت زمین شناسی و وجود سازند‌های ریزدانه، دبی سیلابی بالایی دارد.

وی افزود: بر اساس آمار‌های موجود در شرکت آب منطقه ای، دبی سیلابی رودخانه خرم آباد در دوره بازگشت ۲۵ ساله ۳۷۶ متر مکعب در ثانیه، در دوره بازگشت ۵۰ سا له ۴۷۵ متر مکعب در ثانیه و در دوره بازگشت ۱۰۰ ساله حدود ۵۶۸ متر مکعب در ثانیه است.

میرزایی بیان داشت: در ۲۶ فروردین ماه سال ۹۵ بدنبال ریزش‌های جوی معادل ۱۱۵ میلی متر در حوضه بالادست سیلابی رودخانه خرم آباد با دبی ۲۲۰ متر مکعب در ثانیه رخ داد که باعث سر ریز سیلاب به داخل خیابان‌ها و معابر و منازل مسکونی حاشیه رودخانه در منطقه علوی و کوی آرش شد.

وی یادآورشد: طی سال‌های گذشته به علت توسعه شهر خرم آباد، وظعیت طبیعی رودخانه بهم خورده و دستخوش تغییر و دگرگونی زیادی شده و بخش زیادی از حریم و بستر آن تصرف شده و سازه‌های عرضی و طولی متعددی در بستر فعال ساخته شده که این وضعیت باعث بهم خوردن رژیم طبیعی رودخانه گردیده است.

میرزایی تصریح کرد: این وضعیت ظرفیت آبگذری رودخانه خرم آباد را به شدت کاهش داده بطوری که در حال حاضر رودخانه، ظرفیت عبور سیلاب‌های فصلی با دوره بازگشت حتی ۱۰ ساله که معادل ۲۵۷ متر مکعب در ثانیه است را هم ندارد.

وی اظهارکرد: در طرح طراحی شهری رودخانه خرم آباد بایستی مسائل سیل خیزی رودخانه به صورت ویژه دیده شود و بحث مهندسی رودخانه بر ارتقا سیما و منظر شهری اولویت داده شود.

انتهای پیام/م

لزوم ساماندهی رودخانه خرم آباد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.