اشیای تاریخی هزاره اول قبل از میلاد در شهرستان مبارکه کشف شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،رییس اداره میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مبارکه گفت: تعدادی کوزه سفالی منقوش در روستای فخرآباد بخش گرکن جنوبی این شهرستان کشف شد.

ولی‌الله رهبری افزود: در بررسی‌ و گزارش کارشناسی مسوول باستان‌ شناسی میراث فرهنگی این استان قدمت این اشیای تاریخی به بیش از سه هزار سال پیش، متعلق به هزاره اول قبل از میلاد می رسد.

وی ارزش تاریخی و فرهنگی اشیای کشف شده را بسیار ارزشمند دانست و گفت: با توجه به قرار گرفتن روستای فخرآباد در حاشیه زاینده‌رود این اشیا برگرفته از این تمدن و سکونت انسان‌ها در گذشته و در حاشیه این رودخانه است.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مبارکه همچنین اکتشافات باستان‌شناسی در غارهای قلعه‌بزی‌ شهر دیزیچه را هم متعلق به همین تمدن دانست و گفت: بر اساس این اکتشافات سکونت انسان‌ها در آن مکان متعلق به دوره پارینه‌سنگی میانی با حدود بیش از 42هزار سال پیش بوده و به‌عنوان قدیمی‌ترین سکونتگاه انسان‌های اولیه از نوع نئاندرتال در فلات مرکزی ایران است.

ردپای نئاندرتال های ایرانی که آخرین آنها تا 30هزار سال پیش در غارهای آهکی زاگرس سکونت داشتند، در کاوش های گذشته غارهای قلعه بزی در اصفهان، کشف شده است.

 

انتهای پیام/م

 

کشف اشیای تاریخی سه هزار ساله در مبارکه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.