ایران جزو ۱۰ کشور اول آلاینده در زمینه گازهای گلخانه‌ای است که در آینده فشارهای زیست‌محیطی بین‌المللی را به‌دنبال دارد.

ایران جزو ۱۰ کشور اول آلاینده در زمینه گازهای گلخانه‌ای استبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ جعفرکاظمی نائب رئیس انجمن علمی مدیریت مصرف انرژی ایران در دومین روز همایش نقش مهندسی مکانیک در مصرف آب و انرژی گفت: وسایل سرمایشی  در محیط زیست اثرات فراوانی دارد و برخی از مبردها که در وسایلی نظیر یخچال، چیلر، کولر خودرو و غیره وجود دارد در لایه‌های بالایی جو سبب تخریب لایه اوزن و یا افزایش گرمایش جهانی می‌شوند
 

وی افزود : طبق قانون، وسایلی نظیر کولرگازی که رتبه مصرف انرژی آن‌ها از حدی مشخص، پایین‌تر باشد اجازه ورود به کشور را ندارد و از گمرک ترخیص نمی‌شود بنابراین بخش عمده کولرهایی که از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود رتبه مصرف انرژی آن‌ها پایین بوده و پُرمصرف هستند.  

 

نائب رئیس انجمن علمی مدیریت مصرف انرژی ایران با اشاره به مفهوم سرمایش ایستا یا خودبه‌خودی گفت: سرزمین ما پُر از استفاده از سیستم‌های خودبه‌بخودی در گذشته و در اقلیم‌های مختلف نظیر بادگیر، حیاط مرکزی، ایوان‌باغچه و غیره است که باید از این تجربه و حکمتی که پشت ساخت آن‌ها بوده است در معماری ساختمان‌ها استفاده شود.

 

کاظمی افزود:طبق آمار شرکت توانیر از مصرف برق پارسال، پیک مصرف برق در کشور هر سال بالا می‌رود و این پیک در بعدازظهر تابستان اتفاق می‌افتد  که در مرداد امسال پیک ما ۵۵ هزار مگابایت بوده است. 

 

وی با اشاره به اینکه این پیک مصرف بین ساعات ۱۴ تا ۱۵ و بخش عمده مصرف مربوط به استفاده از وسایل سرمایشی بوده است، ادامه داد: این روند ظرفیت نیروگاه‌های کشور را اضافه می‌کند و در نتیجه آن اختلاف بین پیک تابستان و زمستان بیشتر می‌شود.

 

رئیس انجمن علمی مدیریت مصرف انرژی ایران افزود: ما ظرفیت در نظر گرفته شده‌ای داریم که به‌جز در زمان پیک مصرف از آن استفاده نمی‌شود.

 

 انتهای پیام// ف.غ

 

 همایش نقش مهندسی مکانیک در مصرف آب و انرژی  در مشهد برگزار شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.