امروزه برای مدیریت بحران آب نیازمند اعمال حکمرانی در حوزه مدیریت آب توسط سیستم حاکمیت کشور با اعمال سیستم مهندسی هستیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛  فرج‌الله رجبی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در همایش نقش مهندسی مکانیک در مدیریت مصرف انرژی و آب که در محل هتل خورشید تابان مشهد برگزار شد، گفت: ما در حوزه مهندسی کمتر با اقشار دیگر جامعه به گفت‌وگو می‌پردازیم و این یکی از نقض‌های عملکرد مهندسین ما در کشور است که زبان گفت‌وگو با لایه‌های مختلف مردم و یا فرصت آن را ندارند.

وی تصریح کرد: بدلیل عدم فرصت گفتگو گاه مردم به دلیل نقض اطلاعات مهندسان را قضاوت می‌کنند و آسیب‌هایی به همراه دارد و ما باید مهندسین را باور کنیم به‌طوری که من اگر جای دولت بودم برای عبور از بن بست کشور تمام وزرا را از مهندسین انتخاب می‌کردم و دلایل متعددی برای این امر دارم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه متاسفانه در برخی موارد کار ما به عنوان یک تشکیلات قدرتمند آن چنان مورد تاخت و تاز قرار گرفته که از ضعیف‌ترین تشکیلات‌ها هم آسیب‌پذیرتر می‌شویم پس باید با مردم گفت‌وگو کنیم، افزود: استحکام، ایمنی، افزایش بهره‌وری، افزودن به طول عمر ساختمان و حفظ سرمایه ملی کار ما مهندسین است، اما در گفت‌وگو‌هایی در سطح پایین حق‌الزحمه ناچیز مهندسین مورد تاخت‌و‌تاز قرار می‌گیرد و دلیل آن عدم تعامل با بیرون جامعه است.

 
رجبی گفت:ما تلاش می‌کنیم حوادثی نظیر خسارات زلزله بم تکرار نشود و این ارزش ملی دارد که ما باید آن را به جامعه منتقل کنیم لذا نگاه به مهندسی باید در جامعه تغییر کند.

رجبی افزود: سازمان‌های نظام مهندسی کشور یک سرمایه ملی هستند و کدام تشکیلات دولتی یا غیردولتی می‌تواند در صورت حذف یا تضعیف سازمان‌های نظام مهندسی در کشور خدمات آن را ارائه دهد؟

وی ادامه داد: با تمام احترام به تمام حرفه‌ها، در کشور‌های در حال توسعه این مهندسین هستند که می‌توانند عامل توسعه شوند و نخست باید ما این امر را ادراک کرده و سپس به دیگران انتقال دهیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اظهار کرد: اصلاح قانون نظام مهندسی را در دستور کار داریم و پیش‌نویس آن در کمیسیون عمران مجلس مطرح شده و ۱۵ جلسه ۳ ساعته با حضور وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، انبوه‌سازان، سازمان برنامه و بودجه، سازمان نظام مهندسی و ... برگزار کردیم تا حرکت رو به‌جلویی انجام شود.

رجبی افزود: اصلاح قانون با مشارکت تمام ارگان‌های مربوطه انجام می‌شود و شفاف سازی شخصیت حقوقی سازمان نظام مهندسی و ارائه خدمات لازم با نگاه به بهره‌بردار نه سازنده و ... را در اصلاح قانون مدنظر داریم.

وی با بیان اینکه عده‌ای مهندسان را به امضا فروشی متهم می‌کنند، افزود: امروز عده‌ای ما را به امضافروشی متهم می‌کنند و رسانه‌ها وقتی این چنین بی‌مهابا سخن می‌گویند و همه مهندسان را متهم می‌کنند در حالی که آنچه در ارتقای زندگی شهری اتفاق افتاده مبتنی بر زحمت مهندسین بوده اینگونه با هجمه مواجه می‌شود یک عده می‌خواهند این سرمایه ملی را از بین ببرند. ما نمی‌گویم تمام مهندسین ما خوب هستند و خدمات مهندسی ضعف ندارد و این امر در میان تمام اقشار وجود دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت:، اما امروز می‌گویند مهندسی هزینه دارد پس مهندس نسازد آیا این حرف به نفع مصالح و سرزمین ملی ما است؟

رجبی افزود: سهم مهندسین از هزینه‌های ساختمان زیر دو درصد است، اما دعوای این افراد بر سر این است که مهندس ناظر نمی‌گذارد مصالح نا مناسب استفاده شود لذا حضور مهندس کیفیت را بالا برده و هزینه سازنده را بالا می‌برد.


وی با اشاره به اینکه ما در استان خراسان رضوی ۳۵ هزار مهندس داریم، گفت: نظارت ما باید جلوی انحرافات در میان مهندسین را بگیرد و به عنوان مدافعان حقوق بهره بردار نظارت ویژه کرده و خدمات را سازمان‌دهی می‌کنیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اظهار کرد: ما از هزینه‌های مهندسی در حوزه ساخت‌وساز نه می‌هراسیم و نه شرمگین هستیم کار با کیفیت انجام می‌دهیم.

رجبی اظهار کرد: اگر قرار است کاری در راستای بهبود وضعیت بحران آب را انجام دهیم قطعا مهندسین کشور باید برای آن گام بردارند، چون کسی که که طراحی، اجرا و نظارت می‌کند مهندسین هستند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اینکه وقتی از بحران صحبت می‌کنیم یعنی شرایطی که برخی از پارامتر‌های آن قابل کنترل و مهار نیست، ادامه داد: ما در حال حاضر واقعا درگیر بحران آب هستیم بنابراین نیازمند اعمال حکمرانی در حوزه مدیریت آب توسط سیستم حاکمیت کشور با اعمال سیستم مهندسی هستیم.

احمدرضا طاهری عضو هیئت رئیسه شورای مرکزی نظام مهندسی کشور با اشاره به اینکه مهندسین مکانیک یکی از پایه‌های اصلی معماری سبز است، افزود: ما در حال حاضر با چند بحران آب، انرژی و بزرگ‌تر از آن تغییر اقلیم مواجه هستیم به‌طوری که ایران در کمربند اصلی تغییر اقلیم قرار گرفته که تا سال ۲۰۵۰ یک فاجعه انسانی به همراه دارد و ۳۴ میلیون کودک را به جمع گرسنگان جهان اضافه می‌کند.

وی گفت: یک انسان روزانه ۱۵ کیلوگرم هوا تنفس می‌کند و این بدین معناست که اگر بحران آلودگی هوا را لحاظ نکرده و برای مقابله با آن اقدام نکنیم روزانه ۱۵ کیلوگرم از چیزی مصرف می‌کنیم که ذره ذره وجود ما را تخریب می‌کند.

عضو هیئت رئیسه شورای مرکزی نظام مهندسی کشور افزود: این کشور‌ها از بهره‌وری و بازیافت گذشته و به ردپای ایدئولوژیک رسیده‌اند به این معنا که تا چندسال دیگر هوای پاک و منابع طبیعی و زیست محیطی در زمین وجود دارد، چه میزان تخریب شده و چه میزان ظرفیت برای آیندگان باقی مانده است.

طاهری اظهار کرد: طبق آمار جهانی، بشر سالیانه ۲.۶ هکتار از اراضی را تخریب کرده و ۱.۷ هکتار باقی مانده که ظرفیت باقی مانده برابر نیاز ۴ میلیارد نفر است و با جمعیت فعلی جهان تا سال ۲۰۵۰ به ۳.۵ برابر کره زمین فضای زیستی برای زندگی احنیاج داریم.

وی گفت: در کشور ما وضعیت به‌گونه‌ای است که هم‌اکنون ایران ۳.۵ برابر کره زمین را نیاز دارد و این وضعیت ناپایدار درحالی است که دنیا حرف از توسعه پایدار می‌زند.

وی افزود: در توسعه پایدار به سمت استراتژی تولید تمیزتر به معنای استفاده موثر از آب و انرژی و حذف سموم حرکت می‌کنیم.

عضو هیئت رئیسه شورای مرکزی نظام مهندسی کشور با اشاره به اهمیت ساختمان در توسعه پایدار گفت: انسان ۸۰ درصد عمر خود را در ساختمان سپری می‌کند، ۵۰ درصد انرژی جهان، ۸۰ درصد زمین‌ها، ۶۰ درصد مصالح و چوب و ۵۰ درصد منابع دنیا در ساختمان‌ها و صرف ساخت آن‌ها می‌شود.

گفتنی است در پایان مراسم از جلد ۲ کتاب راهنمای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان تالیف دکتر کاری رونمایی شد.

انتهای پیام// ف. غ
 

برگزاری همایش نقش مهندسی مکانیک در مدیریت مصرف انرژی و آب در مشهد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.