وزیر خارجه قزاقستان در پایان هفتمین دوره از مذاکرات سوریه در آستانه، بیانیه پایانی این نشست را قرائت کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی اسکای نیوز، در پایان هفتمین دوره از مذاکرات سوریه در آستانه قزاقستان، خیرت عبدالرحمانف، وزیر امور خارجه قزاقستان بیانیه پایانی این نشست را قرائت کرد.

عبدالرحمانف در ابتدای سخنانش بیانیه پایانی را بیانیه مشترک سه کشور جمهوری اسلامی ایران، روسیه فدرال و جمهوری ترکیه خواند و با بیان اینکه این سه کشور تضمین کننده توقف درگیری‌ها در سوریه هستند، افزود: در مناطق کاهش تنش در سوریه که از توافقات سال دو هزار و شانزده به شمار می‌آید، پیشرفت قابل توجهی حاصل شده است.

او با بیان اینکه کشور‌های تضمین کننده پایبندی خود را به حاکمیت و وحدت ارضی سوریه نشان داده‌اند، افزود: با توجه به تدابیری که برای تقویت توافق توقف درگیری‌ها اندیشیده شده است، شاهد کاهش شدید خشونت در این مناطق بوده‌ایم.  

عبدالرحمانف در ادامه بند‌های بیانیه پایانی را قرائت کرد که در آن آمده است؛  

۱- پیشرفت‌های قابل توجهی در مبارزه با تروریسم و سرکوب داعش، جبهه النصره و گروه‌های متعدد تروریستی دیگر که به نوعی با القاعده یا داعش در ارتباطند، حاصل شده است. این دستاورد‌ها نتیجه اجرایی شدن طرح ایجاد مناطق کاهش تنش است که تاکیدی بر اتخاذ تدابیر ضروری در مسیر مبارزه با گروه‌های تروریستی در داخل و خارج از مناطق کاهش تنش به شمار می‌آید.

۲- سوری‌ها معتقدند راه حل بحران کشورشان، نظامی نیست، بلکه باید در چارچوب قطعنامه دو هزار و دویست و پنجاه و چهار سازمان ملل متحد، در پی حل سیاسی بحران بود و از همه طرف‌ها خواست تا شرایط را برای افزایش تلاش‌ها در مسیر رسیدن به صلح مبتنی بر بیانیه ژنو، مهیا سازند.

۳- درباره بیانیه ژنو توافق و روسیه نیز خواستار گفتگو میان گروه‌های مخالف شده است که در این زمینه کشور‌های ضامن باید پیگیر این مذاکرات باشند.

۴- تاکید بر این نکته که طرف‌های درگیر باید تمامی تدابیر لازم را درباره گروگان‌ها، بازداشت شدگان و مفقودان اتخاذ کنند تا شرایط بهتری برای رسیدن به راه حل مسالمت آمیز و توقف فراگیر درگیری‌ها ایجاد شود. چنانچه شایسته است در مسیر ارسال کمک‌های بشردوستانه هیچ مانعی ایجاد نشود، در این زمینه در مه دو هزار و هفده به توافقاتی رسیده و همچنین تدابیری اتخاذ کرده بودیم که باید بدان‌ها توجه شود.

خیرت عبدالرحمانف در ادامه افزود:

تمامی گروه‌ها از نورسلطان نظربایف، رئیس جمهوری قزاقستان و تمامی طرف‌هایی که در موفقیت نشست آستانه سهیم بوده اند قدرداری کرده اند. خواسته ما این است که در پایان نیمه دوم دسامبر نشست دیگری را در آستانه شاهد باشیم.»

وزیر اموز خارجه قزاقستان تصریح کرد: کشور‌های تضمین کننده یعنی روسیه، ترکیه و ایران این بیانیه را در این دوره از نشست آستانه که روز‌های دو شنبه و سه شنبه برگزار شد، امضا کرده اند.»

او در ادامه افزود: «اجازه دهید خلاصه‌ای از سخنانم را بیان کنم، بسیار امیدواریم تا همه آنچه را که به آن رسیده ایم اجرایی شود، موضوع بازداشت شدگان، زندانیان، گروگان‌ها، تلاش برای تعیین سرنوشت مفقودان، مین روبی و دیگر قضایایی که درباره آن‌ها در آستانه گفتگو شده است، ماموریتی برای همه طرف‌های درگیری به شمار می‌آید.  

به نمایندگی از نور سلطان نظربایف از همه طرف‌ها می‌خواهم تا روابط محکمی را با ما و کشور‌های تضمین کننده داشته باشند تا شاهد شکل گیری اعتماد و استقرار صلح در سوریه باشیم.»

عبدالرحمانف گفت: «کشور من نگرانی شدید خود را از آنچه که بر سر مردم سوریه می‌رود، اعلام می‌کند به همین دلیل رئیس جمهوری قزاقستان همواره از مذاکرات در آستانه و ژنو حمایت کرده است.»

 

انتهای پیام/

 

پایان هفتمین دور از مذاکرات سوریه در آستانه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار