به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید محمدزاد مدیرعامل راه آهن امروز در اولین اجلاس کارگروه حمل ونقل بین المللی که با حضور مدیران راه آهن حوزه خلیج فارس برگزار شد، گفت: باید تمامی شبکه ها را به یک شبکه انتقال دهیم تا مجموعه عواملی که می تواند سبب کندی در این امر شود را به سرعت تحقق بخشیم.
وی با بیان اینکه باید جذابیت کریدور را با افزایش تعرفه ها تغییر دهیم گفت: مدیریت تعرفه به این معناست که در زمان مشخص بتوانیم به سرعت در مورد آنها تصمیم گیری کنیم و در نهایت جذابیت آن را دو چندان کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران ،فردا میزبان روسای جمهور کشورهای روسیه و آذربایجان خواهد بود، یادآورشد: یکی از محورهای اصلی این مذاکرات مساله کریدور شمال به جنوب است که امیدواریم با همکاری این کشورها خط راه آهن آستارا با آستارا به زودی افتتاح شود.
محمد زاده در ادامه به راه آهن قزوین- رشت که بخشی از این کریدور را شامل می شود اشاره کرد و گفت: این راه آهن مراحل پایانی ساخت را طی می کند و طبق گزارش های ارسال شده، پیش از پایان امسال این طرح در اختیار راه آهن قرار می گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به خط راه آهن رشت_آستارا اشاره کرد وگفت: این خط راه آهن بین دو کشور ایران و آذربایجان قرار دارد و با سرمایه گذاری های صورت گرفته امیدواریم عملیات اجرایی آن افزایش و به زودی به بهره برداری برسد.
مدیر عامل راه آهن تصریح کرد: باید در این شرایط بهترین تصمیمات را اتخاذ کنیم و از ظرفیت های بخش خصوصی نهایت استفاده را ببریم.
محمد زاده یادآور شد: در صورتی که سازمان مشکلی را پیش روی داشته باشد با انتقال به سازمان راه آهن سعی خواهیم کرد در اولین فرصت آن را برطرف کنیم.
وی در ادامه به مزایای کریدور جنوب غرب اشاره کرد وگفت: تمامی مذاکرات و هماهنگی های برای اجرای کریدور جنوب غرب فراهم شده و امیدواریم در سال 97 بتوانیم ساخت این کریدور را کلید بزنیم.
این مقام مسوول با اشاره به اهمیت جدی انتقال کالا و ترانزیت در کریدور جنوب غرب گفت: این کریدور تاثیر به سزایی در توسعه کشورهای همجوار دارد، به همین خاطر چند جلسه با روسای راه آهن برگزار کردیم.
ظرفیت بار ترازیتی باید در ۱۴۰۰ به ۱۰۰ میلیون تن برسد
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تصویب چارچوب کریدور ریلی خلیجفارس - دریای سیاه، گفت: پیشبینی میشود در سال ۹۷ حداقل ۲۰ میلیون تن بار از این کریدور جابهجا شود.
محمد زاده با بیان اینکه با تکمیل این کریدور برای ارتباط بین آسیای جنوب شرقی هند، جنوب چین، روسیه، کشورهای اسکاندیناوی و شمال اروپا مسیری جذاب ایجاد کردهایم افزود: با تکمیل آن میتوان از طریق ایران به جنوب و شرق خزر و روسیه وصل شد.
مدیرعامل راهآهن با بیان اینکه ظرفیت بار ترانزیتی کشور در سال ۱۴۰۰ باید بین ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون تن باشدافزود: رقم ۳۰ تا ۴۰ میلیون تنی، پتانسیل روشنی برای بار ترانزیتی راهآهن ایران است.
محمدزاده به کریدورهای رقیب کریدور خلیجفارس - دریای سیاه اشاره کرد و گفت: با تکمیل کریدور خلیجفارس - دریای سیاه مسیر عبور بار جنوب به شمال با محوریت ایران از ۴۵ به ۱۴ روز کاهش مییابد.
وی تاکید کرد در راستای جذب صاحبان کالا به زودی در کشور هندوستان جلسهای با صاحبان کالا برگزار میکنیم
مدیرعامل راهآهن گفت: سایت مشخصی توسط کشورهای عضو برای کریدور خلیجفارس - دریای سیاه طراحی شده و تلاش کردهایم با نظام تعرفهای این کریدور را فعال کنیم.
محمدزاده در پایان تاکید کرد: باید از سهم ۵ میلیارد دلاری ترانزیت حداقل ۱۰ درصد درآمد داشته باشیم.
بررسی اخرین وضعیت کریدور جنوب به شمال کشور
براساس این گزارش حسین عاشوری عضو هیأت مدیره راهآهن با بیان اینکه اولین اجلاس کارگروه کریدور جنوب - غرب به عنوان کریدوری که زمینه اتصال خلیجفارس به دریای سیاه و کشورهای اروپایی را ایجاد کرده در شرکت راهآهن ایران برگزار شد گفت: با توجه به موقعیت استراتژیک جغرافیای ایران در دوران صفوی، از این مسیر به عنوان جاده قدیم ابریشم برای جابهجایی بار و مسافر استفاده میشد.
عضو هیأت مدیره راهآهن، با بیان اینکه شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران با استفاده از موقعیت جغرافیایی ایران کریدورهای مختلفی در مسیر شمال به جنوب و شرق به غرب راهاندازی کرده است افزود: در همین راستا فعالسازی کریدور جنوب - غرب را نیز به عنوان یکی دیگر از این اولویتها پیشروی خود قرار داده است.
انتهای پیام/
بروی دوخطه کردن راهها و برقی کردن خطها تلاش بیشتری شود چون دنیای نوین فقط دنیای برقه
بروی دوخطه کردن راهها و برقی کردن خطها تلاش بیشتری شود چون دنیای نوین فقط دنیای برقه
بروی دوخطه کردن راهها و برقی کردن خطها تلاش بیشتری شود چون دنیای نوین فقط دنیای برقه