سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در کشور ما سلامت تحت تاثیر سیاست است اما باید این روش را تغییر دهیم.

در ایران سلامت از سیاست تاثیر می‌گیرد/ رسانه مروج اخلاق در جامعه

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت صبح امروز در نشست خبری در نمایشگاه مطبوعات اظهار کرد: قسمت عمده‌ای از عوامل اجتماعی موید بر سلامت ناشی از رفتار مردم است که یکی از ابزار آن برای تغییر رفتار رسانه ها محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها از تاثیر خود در حوزه سلامت استفاده کنند، افزود: ما وظیفه داریم جایگاه رسانه را بشناسیم و حس همدلی با آن‌ها داشته باشیم.

وی ادامه داد: رسانه‌ها مروج اخلاق و انصاف هستند در حال حاضر رسانه‌های مجازی نقش پررنگی در زندگی امروزه پیدا کرده‌اند که اگر ما اخلاق و تعهد اجتماعی را به رفتاراضافه نکنیم ممکن است آسیب جدی ببینیم.

حریچی با اشاره به اینکه سلامت از سیاست تاثیر پذیر است، عنوان کرد: در سال‌های اخیر در کشورهای مدعی دموکراسی سلامت تا حدود یک سوم در سیاست تاثیر داشته است و امیدوارم در زمینه بهداشت و پیشگیری سیاسی بازی و گزینشی عمل نکنند.

سواد سلامت، ابزاری مهم برای آموزش مراقبت‌های بهداشتی

حریرچی تاکید کرد: سواد سلامت یکی از مهم ترین ابزاری است که به مردم آموزش چگونگی مراقبت از خودشان را می‌دهد و به افراد یاد داده که در صورت بروز بیماری چه اقداماتی انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه ما سواد بهداشتی و درمانی را عامه نکردیم و سواد رسانه‌ای مردم به تنهایی نمی‌تواند تاثیرگذار باشد، اظهار کرد: ما مایل هستیم که رسانه‌ها سواد سلامت را جزء اهداف خود قرار دهند زیرا رسانه و دسترسی به آن عامل، محصول و شاخص تحول است و من امیدوارم بتوانیم از این شاخص ها استفاده کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: در حوزه بهداشت و درمان قسمت اعظم بودجه از طریق ارائه خدمات به دست می آید که به ازای خدمت ارائه شده تعرفه‌ای در نظر گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قسمت عمده بودجه وزارت بهداشت در برخی از موارد از سازمان های بیمه گر است ، افزود: در دوره های قبل در کشورمان فردی نبوده تا از هزینه های بهداشتی صحبتی کند.

کاهش بودجه در وزارت بهداشت

حریرچی با اشاره به اینکه مردم غیر فرانشیز تعیین شده مبلغ دیگری پرداخت نکنند، ادامه داد: هزینه‌های سازمان بیمه‌گر و دولت افزایش پیدا کرده و ما مدعی هستیم که کل هزینه‌های سلامت در سال اول طرح تحول نسبت به سایر سال ها تغییری نداشته و حتی مقداری از بودجه کاهش داشته است.

افزایش نقش دولت و سازمان‌های بیمه‌گر در کاهش هزینه توسط مردم 

وی با بیان اینکه در گذشته نقش مجموع دولت و سازمان های بیمه گر 40 درصد هزینههای سلامت بعد از طرح تحول بود، اظهار کرد: این میزان از سوی دولت و سازمان های بیمه گر به 53 درصد رسیده و برای اینکه بتوانیم پرداختی از جیب مردم را کاهش دهیم نقش دولت و سازمان های بیمه گر افزایش پیدا کرده است.

وی در خصوص اینکه از طرفی بیمه ها در پرداخت دچار تاخیر شده اند، ادامه داد: ارزیابی ما براساس سازمان بهداشت جهانی آن است که عملکرد ما در دور اول طرح تحول عملکرد پیشگیرانه عمیق تر از درمان بوده است اما تصوری در مخاطب به وجود آمده که حوزه بهداشت گمرنگ تر است.

حریرچی با اشاره به اینکه حوزه بهداشت ما نتوانست کارهای خود را به طور ملموس رسانه‌ای کند و این حوزه پر سر و صدا نیست، تصریح کرد: وزارت بهداشت در زمینه آگاهی دهنده و هشدار دهنده عمل می کند و در حال حاضر کشورهای مختلف دنیا هدف شان آن است که چاقی تا 13 سال آینده افزایش پیدا نکند.

افزایش 21 درصدی هزینه های سلامت در آینده‌ای نزدیک

وی با اشاره به اینکه هیچ دولتی نمی‌تواند در خانه‌ها بر نحوه غذا خوردن مردم نطارت کند، ادامه داد: افراد بالای 60-65 سال در مدت باقی مانده عمر خود، 4 برابر بیشتر هزینه درمان نسبت به قبل پرداخت می‌کنند پس در آینده هزینه بهداشتی درمانی جامعه افزایش پیدا می‌کند که این مسئله باعث افزایش 21 درصدی هزینه ها می شود.

پروسه پیچیده و سنگین تشکیل پرونده الکترونیک  سلامت 

 وی با اشاره به پرونده الکترونیک سلامت ادامه داد: این موضوع بسیار پیچیده و سنگین است و قدم اول در ایجاداین است که اقدامات شما مکتوب شده باشد و زمانی که فرد به پزشک مراجعه کند و برای او شرح حالی نوشته نشده باشد پس پرونده ای ندارد. قدم اول تشکیل پرونده الکترونیک این است که ابتدا مردم را شناسایی و در قدم بعدی ارتباط سطح یک، دو و سه برقرار کنیم که در برخی استان ها این طرح اجرا شده است.

وی گفت: قدم های بعدی در خصوص پرونده الکترونیک سلامت به صورت پایلوت در برخی مراکز استفاده شده و هدف ما این است که در ابتدا وضعیت بیمار ثبت شود و در سایر مراکزی که ارائه خدمت می دهند مورد استفاده قرار گیرد.


وی در خصوص مطالبات بیمه ها از بیمه سلامت ادامه داد: برای یک سال طرح تحول سلامت نزدیک به 4 هزار و 800 ملیارد تومان بودجه به ما می دهند. که با توجه به اظهارات رهبری درباره طرح تحول سلامت و سخنان رئیس جمهوری و سایر مسئولان می توان به اهمیت این طرح پی برد.

بدهی 12 هزار میلیاردی  بیمه‌ها به وزارت بهداشت

 وی در خصوص اینکه در حال حاضر بیش از 12 هزار میلیارد از بیمه‌ها مطالبه داریم، اظهار کرد: به طور رسمی از سوی وزارت بهداشت اعلام می کنم راه بازگشت ناپذیر طرح تحول سلامت ادامه پیدا می‌کند.

حریرچی در خصوص مدت زمان رسیدن اورژانس بر بالین بیماران ادامه داد: نسبت به قبل از طرح تحول با توجه به گسترش آمبولانس هوایی و زمینی و استفاده از موتورلانس موفق به کاهش زمان شدیم و در حال حاضر زمان رسیدن به صحنه حادثه در حد قابل قبول و در سطح جهانی است.

وی تاکید کرد: ترافیک یکی از بزرگترین مشکلات ما در این زمینه است که رسانه ها برای رفع آن می توانند به ما کمک زیادی کنند.


استقرار یک آمبولانس به ازای هر ۱۰ کیلومتر در مراسم پیاده روی اربعین

وی در خصوص اقدامات وزارت بهداشت برای مراسم اربعین ادامه داد: امسال وزارت بهداشت باهمکاری سایر ارگان‌ها خدمات خوبی را ارائه می‌دهد و در این زمینه برنامه ریزی خوبی انجام شود.

حریرچی با بیان اینکه به ازای هر 10 کیلومتر یک امبولانس استقرار دارد وهمگی دانشگاه‌ها در حال آماده باش هستند، افزود: ما آماده‌ایم عملیات کلر زنی آب را در کشور عراق انجام بدهیم و وزارت بهداشت می‌تواند بهداشت غذا را در کشور عراق تامین کند.

 سخنگوی وزارت بهداشت، اظهار کرد: پس از اجزای طرح تحول سلامت زمان رسیدن اورژانس را بر سر بالین بیمار کاهش  چشمگیری دادیم و هم اکنون زمان رسیدن اورژانس بر سر بالین بیمار در ایران در حد معیارهای جهانی است.

 حریرچی تاکید کرد: مشکلاتی مانند ترافیک و نقص فنی ماشین می‌تواند سبب دیر رسیدن اورژانس بر سر بالین بیمار شوند، البته فرهنگ  مردم نیز در زمان رسیدن اورژانس بر سر صحنه تاثیرگذار است ما شاهدیم که هنگام وقوع تصادف در اتوبان  مردم در طرف مقابل راه را مسدود می‌کنند برای اینکه از جزئیات حادثه با خبر شوند، بنابراین در این مواقع کار برای ما دشوار می‌شود و نیاز با آمبولانس هوایی داریم.

 سخنگوی وزارت بهداشت، افزود: متاسفانه چندی پیش شاهد بودیم که جراح عروقی در شهر کرمانشاه که تنها جراح عروق در منطقه غرب کشور بود  دچار تصادف شد و تکنسین اورژانس برای رسیدن به بالین وی مجبور شد که به مدت 15 دقیقه بدود.

 توریست درمانی در مشهد

 حریرچی بیان کرد: برنامه اصلی وزارت بهداشت برای توریست درمانی، تسهیل‌گری است زمانی توریست درمانی مفید است که یا به سلامت مردم یا به اقتصاد ملی کمک شود همچنین توریست درمانی از موضوعات مختلف دیگری تاثیر می‌پزیرد به طور کلی سیاست ما به ویژه در شهرهای  زیارتی مانند مشهد و گسترش توریست درمانی است.

 وی درباره طرح پزشک خانواده در استان‌های فارس و مازندران، گفت: ما منابع مالی را به استان‌های  فارس و مازندران می‌آوریم و همه مردم می‌توانند با قیمت مناسب در آن استان‌ها به متخصصان مراجعه کنند حدود 30 درصد از مردم قبل از طرح پزشک خانواده به متخصص مراجعه نمی‌کردند نظام پزشک خانواده  برای خدمات دهی مناسب در فارس باید سطح بندی شود.

 استفاده از داروی ژنتیک داخلی

 سخنگوی وزارت بهداشت، تصریح کرد: به طور کلی اگر داروی ژنتیک داخلی داشته باشیم داروی خارجی تحت پوشش بیمه‌ای قرار نمی‌گیرد و افراد باید از داروی مشابه داخلی استفاده کنند.

وی عنوان کرد: ما از کیان سلامت مردم و بر طب سنتی ایرانی و طب مدرن امروز محافظت می‌کنیم و نمی‌گذاریم که برخی افراد باورهای نادرستی را در این زمینه به مردم آموزش بدهند.

 یارانه مستقیم به تولید دارو اختصاص داده نمی‌شود

 وی افزود: به طور کلی اگر محصولی برای تولید یارانه دولتی گرفته باشد باید هنگام صادرات آن را پس بدهد ولی در حوزه دارو ما سال‌هاست که یارانه مستقیم به تولید دارو نمی‌دهیم.

 سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: به طور کلی اصل ما در حوزه سلامت این است هر کسی به اندازه توانش به این حوزه پرداخت کند حدود 80 درصد مردم تنها توانایی این را دارند از بیمارستان‌های دولتی خدمات دریافت کنند و حدود 17 درصد نیز از بیمه تکمیلی بهره‌مند می‌شود و تنها 3 تا 4 درصد از بخش خصوصی خدمات خود را دریافت می‌کنند.

 همکاری دادگستری و شهرداری‌ها با طرح حذف قلیان در امکان عمومی

 حریرچی اظهار کرد: در امکان عمومی نباید قلیان عرضه شود و در زمینه طرح حذف قلیان از امکان عمومی برخی از دادگستری‌ها و شهرداری‌ها همکاری خوبی با ما داشتند، البته برخی از افراد بر این باورند که با طرح حذف قلیان شغل عده‌ای در جامعه از بین می‌رود و قلیان نیز آنچنان که سایرین می‌گوید آسیب زا نیست.

 اقدامات درمانی در استان‌های جنوبی کشور

 وی بیان کرد: به طور کلی اقدامات ما در استان‌های جنوبی کشور مانند سیستان و بلوچستان از نظر تعداد و نسبت افزایش پیدا کرده است، البته باز هم تعداد بیمارستان‌های ما در این استان‌ها کافی نبوده و جوابگوی نیاز مردم نیست، بنابراین باید تلاش کنیم که در این استان‌ها بومی گزینی داشته باشیم.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار