قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بعد از گذشت بیش از 10 سال از تصویب هنوز اجرایی نشده و سازمان‌های ذیربط این مسئله را به هم پاس می‌دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پرستاران در میان گروه‌های ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی و درمانی همیشه جز طبقه‌ای هستند که بیشترین خدمات و رسیدگی‌ها را به بیماران در بخش‌های مختلف انجام می‌دهند؛ افرادی که البته به دلیل کمبود نیرو در سراسر کشور مجبور به کار بیش از حد استاندارد هستند و این مسئله باعث بروز آسیب‌های جسمی و روحی در طولانی مدت برای آنها می‌شود.

هرچند قانون تعرفه‌گذاری نظام پرستاری کشور بیش از 10 سال پیش به تصویب رسیده اما متاسفانه همیشه دچار کم لطفی‌های مختلف از طرف سازمان‌ها و دستگاه‌های ذیربط بوده است و همه این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا تعرفه‌گذاری پرستاران هنوز اجرایی نشود.

در شرایطی که امروزه شاهد افزایش و یا کاهش تعرفه‌ها به وسیله سازمان‌های مربوطه هستیم اما در این گیر و دار و با وجود پیگیری‌های سازمان نظام پرستاری هنوز خبری از تعرفه‌گذاری پرستاران نیست، مسئله‌ای که باعث بروز ناراحتی‌های مختلف میان پرستاران شده است.

 

خاک خوردن قانون خدمات تعرفه گذاری پرستاری بعد از 11 سال 

در همین رابطه شریفی‌مقدم قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: مبحث تعرفه‌گذاری پرستاران در سال 86 به تصویب رسیده است و امروزه بعد از گذشت 11 سال و سپری شدن دولت‌های مختلف هنوز خبری از اجرای تعرفه و اجرای قانون تعرفه‌گذاری ویژه پرستاران نیست.

شریفی‌مقدم بیان کرد: سال گذشته با پیگیری‌های متعدد سازمان نظام پرستاری موضوع تعرفه‌گذاری پرستاران در کمیسیون اجتماعی دولت و با حضور نمایندگانی از وزارت رفاه، سازمان نظام پرستاری،‌ دبیرخانه شورای عالی بیمه و معاونت پارلمانی ریاست جمهوری مطرح شد که متاسفانه با فشاری که دبیرخانه کمیسیون وارد کرد این مساله از وزارت بهداشت به وزارت رفاه منتقل شد.

وی با بیان اینکه انتقال موضوع تعرفه‌گذاری از وزارت بهداشت به رفاه باید بر اساس قانون به وسیله دبیرخانه شورای عالی بیمه انجام شود گفت: متاسفانه ما متوجه شدیم که دبیرخانه شورای عالی بیمه به صورت غیرعلنی یک استعلام کتبی از نمایندگان گرفته و همین مسئله باعث مسکوت ماندن این پروژه شده است.

 

مخالفت وزارت رفاه با ارجاع پرونده تعرفه پرستاران به دولت

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه اجرایی کردن پروژه تعرفه‌گذاری و ا‌رجاع آن به هیات دولت با مخالفت بدون دلیل نماینده وزارت رفاه روبرو شده است اظهار کرد: شورای عالی بیمه نظرش این است که قبل از اجرای طرح تعرفه‌گذاری برای پرستاران باید سقف منابع بررسی شود.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری هزینه‌بر است و ما نباید بار مالی اضافی بر بیمه‌ها تحمیل کنیم اظهار کرد: برای انجام این پروژه باید منابع مالی در نظر گرفته شود.

 

لزوم تامین منابع از بودجه عمومی برای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاران

شریفی مقدم ادامه داد: با توجه به برنامه ششم توسعه دولت مکلف است از محل بودجه عمومی پولی را برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در نظر بگیرد که این کار می‌تواند از محل تعدیل کا‌رانه پرستاران، ‌محل بودجه عمومی هزار میلیارد تومانی و محل کارانه فعلی پرستاران برای اجرای این پروژه مهم تامین شود.

وی با اشاره به اینکه نباید بیشتر از سقف تعیین شده منابعی را برای اجرای طرح تعرفه‌گذاری خدمات پرستاران در نظر گرفت تصریح کرد: نماینده دبیرخانه شورای عالی بیمه اجرای پروژه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را کاری غیرمنطقی و غیرکارشناسی خوانده است از طرف دیگر نماینده وزارت رفاه که سرپرست شورای عالی بیمه نیز هست، قانون تعرفه‌گذاری پرستاری را به عنوان طرحی برشمرده که در هیچ کجای دنیا نمونه آن اجرا نمی‌شود؛ این بحث‌ها در شرایطی است که این پروژه به صورت قانون به تصویب  مجلس رسیده است.

معاون سازمان نظام پرستاری کشور یادآور شد: متاسفانه پرستاران تعرفه‌ای تا به امروز نداشته‌اند که سازمان‌های ذیربط میزان آن را کم و یا زیاد کنند.

به نظر می‎‌رسد در شرایطی که مسائل مختلفی از جمله کمبود نیرو، خستگی، فشار روحی و جسمی می‌تواند باعث کاهش کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی پرستاران شود اکنون نبود تعرفه سبب شده تا مشکلات مالی گریبان‌گیر آنها باشد.

انتهای پیام/

گزارش از حمید جنیدی مقدم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار