به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رحمتالله مهآبادی مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در برنامه تلویزیونی با بیان اینکه تا چند سال اخیر توسعه فرودگاهی فقط توسعه فیزیکی بود، اظهار کرد: متأسفانه پیش از این به موضوع خدمترسانی به مسافر چندان توجهی نشده بود در حالی که ما تلاش کردیم سطح سرویس را در خدمات افزایش دهیم.
مهآبادی گفت: در این راستا فرودگاههای شهید هاشمینژاد مشهد و مهرآباد تهران را به عنوان فرودگاه پایلوت انتخاب و شاخصها را استخراج کردیم و امروز فرودگاه مشهد به کلاس جهانی وارد شده است.
وی افزود: فرودگاه مشهد در منطقه بین همه فرودگاههای با ظرفیت کمتر از 15 میلیون نفر رتبه اول را کسب کرده است.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، بیان کرد: همچنین در فرودگاه مهرآباد برنامه داریم با احداث ترمینال 86 هزار مترمربعی همه ترمینالهای مسافری را تجمیع کنیم.
مهآبادی در ادامه افزود: شرکت فرودگاهها هیچ فرودگاه سوددهی ندارد و فقط فرودگاه امام (ره) سودده است در حالی که ما باید سالانه 300 تا 400 میلیارد تومان به عنوان منابع به مالیات و غیره اختصاص دهیم؛ به نظر ما بهتر است این پولها در فرودگاهها هزینه شود.
وی با بیان اینکه شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی کشور درآمد - هزینهای است، گفت: در حال حاضر یکی از ارگانهای نظامی دنبال گرفتن منابع مالی به عنوان سهم از شرکت فرودگاهها است البته ما سالانه 300 میلیارد تومان در حوزه دفاعی خدمات رایگان میدهیم اما معتقدیم منابع هر بخش باید در همان بخش هزینه شود.
مهآبادی درباره خرید هواپیمای فلایتچک King Air 350i اظهار داشت: اینکه عدهای عنوان کردند میتوانستید این هواپیما را ارزانتر خریداری کنید منطقی نیست زیرا ما با یک محصول واحد که 2 قیمت داشته باشند مواجه نبودیم.
وی ادامه داد: در واقع ما هواپیمای King Air 350i با احتساب نصب سامانههای کمک ناوبری روی آن خریداری کردیم در حالی که یک شرکت انگلیسی مدعی بوده است که میتوانست هواپیمایی را (Diamond DA62) به قیمت 3 میلیون یورو به ما بفروشد.
مهآبادی تصریح کرد: هواپیمایی که شخص مذکور مدعی فروش آن شده است (Diamond DA62) حدود یک میلیون دلار ارزش دارد و هواپیمایی تفریحی، شخصی و آموزشی است که به عنوان هواپیمای لوکس کاربرد دارد و آن شخص نیز میخواست آن را به قیمت 2.8 میلیون یورو به ما بفروشد.
وی افزود: مثال این دو هواپیما این گونه است که ما نیاز به یک کامیون سنگین با قابلیت حمل بار خاص، تناژ خاص و قدرت زیاد داریم و مناقصه و تشریفات خرید را برگزار میکنیم بعد که آن خرید انجام شد یک نفر میگوید چرا وانت نمیخرید، مگر وانت هم قدرت حمل بار ندارد.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، گفت: پیش از این ما یک فروند هواپیمای فلایتچک King Air 350i خریداری کردیم و دومین فروند آن هم در حال خرید است.
وی بیان کرد: در قیمتگذاری یک فروند هواپیما غیر از مدل سال ساخت، تعداد نشست و برخاست، سایکلهای پروازی، عمر قطعات و برخی مشخصات دیگر مهم است که کارشناسان ما پس از بررسی این هواپیمای A350 را تأیید کردند.
مهآبادی تصریح کرد: همچنین باید این هواپیما به سیستمهای کمک ناوبری و بررسی تجهیزات فرودگاهی و FIS مجهز باشد که نصب این تجهیزات نو برای تبدیل آن هواپیما به فلایتچک 3.4 میلیون یورو هزینه دارد.
وی گفت: طبق تأکید وزیر راه و شهرسازی شرکت فرودگاهها تلاش کرد بهترین و ایمنترین هواپیما و سیستمهای FIS را برای بررسی عملکرد تجهیزات فرودگاهی خریداری کند زیرا این موضوع با جان مردم در ارتباط است.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه اولین فلایتچک در دوران تحریم خریداری شد، گفت: با وجود آنکه شرکت فرودگاهها برای خرید فلایتچک دوم مجوز خرید بدون مناقصه داشت اما تلاش کردیم در مناقصه بینالمللی و شفاف این هواپیما را خریداری کنیم در حالی که همان شرکت انگلیسی مدعی اسناد مناقصه را خرید اما پیشنهادات خود را به ما تحویل نداد.
مهآبادی در خاتمه یادآور شد: این جای تأمل دارد که چرا شرکت انگلیسی چنین ادعایی را در رسانههای ما مطرح کرده است و چرا اینقدر به آن پرداخته است.
انتهای پیام/