به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان رحمت الله مهابادی در مراسم گرامیداشت روز جهانی مراقبت پرواز با تقدیر از کنترلرهای ترافیک هوایی اظهار کرد: شغل مراقبت پرواز از مشاغلی است که نتایج آن به سرعت در زندگی مردم و در حمل و نقل هوایی دیده می شود.
وی با بیان اینکه مراقبان پرواز از مردم حفاظت و حراست می کنند ،افزود: همان گونه که نیروهای مسلح حافظ مردم هستند کنترلرهای ترافیک هوایی نیز از جان مردم حفاظت می کنند. این هجمه ای که در این اواخر به سپاه از سوی بول هوس ترین فرد انجام شد، به خاطر همین ویژگی سپاه بود که مسوول حفاظت از مردم است.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران افزود: شغل مراقبت پرواز از مشاغل اختصاصی این شرکت است و در هیچ سازمان و نهاد دیگری نمی توان چنین شغلی را یافت، بنابراین مراقبان پرواز معرف شرکت فرودگاه ها بوده و از سوی دیگر معرف فرهنگ ایران در بین فعالان صنعت هوانوردی و خلبانان و پروازهای عبوری از آسمان ایران هستند. به دلیل تعامل و گفتگویی که مراقبان پرواز با خلبانان پروازهای عبوری و یا ورودی به آسمان ایران در کمال آرامش انجام می دهند.
وی نقش مراقبان پرواز در کاهش یا افزایش هزینه های ایرلاین ها را موثر دانست و افزود: در صورتیکه کیفیت کار کنترلرها و سرعت آنها در نشاندن و صدور دستور پرواز بالا باشد، هزینه های ایرلاین ها نیز کاهش خواهد یافت.
مهابادی با تاکید بر اهمیت شغل مراقبت پرواز و اثرگذاری آن بر روی متغیرهای سیاسی تصریح کرد: یکی از عرصه هایی که نشان داد شغل مراقبت پرواز چه اهمیتی دارد، عرصه بحران قطر بود که توسط چهار کشور و به پشتیبانی دشمنان منطقه رقم خورده بود. مدیریت واقعه قطر برای مراقبان پرواز در ایران بسیار مهم بود؛ ما در فاصله ۱۰ ساعته کاری کردیم که مورد تقدیر رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی قرار گرفتیم و کنترلرها از ایجاد بحرین دیگر جلوگیری کردند.
رییس هیات مدیره شرکت فرودگاه ها بیان کرد: در طی بحران قطر و بسته شدن آسمان این کشور از سوی کشورهای همسایه مراقبان پرواز ایران همزمان عملیات کنترل پرواز و تقرب پرواز را توأمان ارائه دادند که تا قبل از آن در صنعت هوانوردی ایران بی سابقه بود و فشار زیادی بر روی کنترلرهای ترافیک هوایی وارد آمد.
این مقام مسوول در وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: در فرودگاه مهرآباد از ۴۳۰ تا ۴۴۰ پروازی که انجام می شد ۳۷۷ کانسلیت (دخالت مستقیم مراقبان پرواز) را شاهد بودیم، اما در آینده نزدیک با همکاری این مشاوره خدمات هوایی تعدد کانسلیت ها به هفت فقره کاهش می یابد و اگر تعداد پروازها ۵۰ درصد افزایش یابد، تعدد کانسلیت ها حداکثر به ۱۷ دخالت مستقیم کنترلرها می انجامد.
مهابادی اظهار کرد: در خصوص سامانه های راداری نیز کلیه سامانه های رادیویی و سوییچینگ خریداری شده و مشکلات اصلی ما تنها در حوزه راداری است که با ورود اولین رادار و سپس دومین رادار در روزهای آینده و در نهایت سومین رادار تا سه ماه آینده بخش زیادی از مشکلات راداری مرتفع خواهد شد.
وی با اشاره به برنامه های شرکت فرودگاه ها در خصوص آموزش به مدیران آینده ادامه داد: اکنون یک گروه از متخصصان این کشور خارج از کشور در حال آموزش هستند.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در پایان تاکید کرد: اقدامات این شرکت در خصوص مدیریت بحران هوایی قطر به حدی قوی و با سرعت انجام شد که رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به من گفت شرکت فرودگاه ها موفق ترین کارنامه در بحران قطر را ارائه داد و کنترلرهای ترافیک هوایی ایران از سرعت و دقت کافی در هدایت هواپیماهای عبوری قطر از آسمان ایران ارائه دادند.
انتهای پیام/