مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: خروجی کارگروه های مبارزه با سالک در استان خراسان شمالی به کندی اجرایی می شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از  بجنورد؛ محمود بهنیا مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی ، با اشاره به اینکه سالک یک بیماری مشترک میان حیوان و انسان است و میزان بروز آن در استان خراسان شمالی نیز تا حدود زیادی است، افزود: برای پیشگیری و مبارزه با این بیماری کارگروهایی با حضور دستگاه های ذی ربط تشکیل شده که جلسات برگزار شده دارای خروجی و مصوباتی است.

وی ادامه داد: اما اجرای این مصوبات کمی با کندی پیش می رود که شاید کمبود اعتبار یکی از این علل باشد.

بهنیا با بیان اینکه بیماری سالک به دو صورت روستایی و شهری است و میزان بروز آن در مناطق روستایی شهرستان های جاجرم و اسفراین بیشتر از مناطق دیگر است،اظهار کرد: سنتی بودن دامداری ها و عدم بهسازی آن ها یکی از علل مهم شیوع این بیماری است.

وی با اشاره به این که این بیماری از پشه خاکی ،سگ و موش به انسان ها منتقل می شود، تصریح کرد:به عنوان مثال مزرعه یونجه یکی از بهترین مکان ها برای لانه گزینی موش است که اگر در سطح روستاها با آن مبارزه نشود می تواند عامل خطر باشد.

ابن مقام مسئول تاکید کرد: عدم سازماندهی خندق ها در داخل شهرهای استان و جمع شدن پشه ها می تواند یکی عامل تهدید کننده برای انتقال این بیماری باشد.

انتهای پیام/آ

سنتی بودن دامداری اسفراین و جاجرم از علل مهم بیماری سالک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.