باستانی در نطق میان‌دستور:

باید در کشور ساختار ریاستی یا پارلمانی کامل طراحی و اجرا شود

نماینده تربت حیدریه گفت: ساختار فعلی که نیمه‌ریاستی و نیمه‌پارلمانی است نشان داده که بسیاری از امور کشورداری دارای نواقصی است.

باید در کشور ساختار ریاستی یا پارلمانی کامل طراحی و اجرا شودبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان  سعید باستانی نماینده مردم تربت حیدریه در نطق میان‌دستور صحن علنی امروز (چهارشنبه 3 آبان‌ماه) اظهار کرد: اکنون که در دهه چهارم انقلاب بسر می‌بریم باید تمام پیشرفت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در ایران ایجاد کنیم تا به منظور ایجاد بازارهای جدید به چالش‌های اساسی کشور نگاهی داشته باشیم و بتوانیم برای برون‌رفت از آنها چاره‌اندیشی کنیم.

وی افزود: نظام ساختار حکومت از بدو تأسیس نظام جمهوری اسلامی ایران به همت بزرگان نظام برای حکومت ساختاری طراحی و اجرا شد، اما در مقطعی این ساختار تغییر کرد.

باستانی ادامه داد: ساختار فعلی که نیمه‌ریاستی و نیمه‌پارلمانی است نشان داده که در بسیاری از امور کشورداری دارای نواقصی است که به پیشرفت امور لطمه وارد می‌کند و روش مناسبی برای جهش در دهه پیشرفت عدالت نیست.

نماینده مردم تربت حیدریه یادآور شد: باید در مقطع کنونی ساختار ریاستی کامل و یا پارلمانی کامل طراحی و اجرا شود و معقتدم یکی از دلایل این موضوع عدم تحقق برنامه‌های توسعه و قوانین بودجه‌های سالانه کشور بوده که به‌طور متوسط 35 درصد تحقق داشته است.

وی با اشاره به ساختار قوه مقننه، تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی به عنوان نهادی در رأس امور نظام دارای وظیفه قانونگذاری و نظارت است و آمار نشان می‌دهد که در هر دوره مجلس، دو سوم نمایندگان تغییر می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت ضعف حوزه قانونگذاری به صورت کامل مشهود است.

باستانی ادامه داد: قوانین ارجاعی به مجلس برای تغییر، تفسیر، غیر ارجاعی بودن و یا نارضایتی مردم مبیّن آن است که در درازمدت با این ساختار مجلس نمی‌توان زمینه‌های پیشرفت را فراهم کرد.

نماینده مردم تربت حیدریه متذکر شد: تفکیک مجلس قانونگذاری از مجلس شورای اسلامی و تغییر در کمیسیون‌ها، به نحوی که بهترین شرایط تصمیم‌گیری را فراهم کنند، امری ضروری است.

وی اضافه کرد: یکی از بزرگترین چالش‌های حال حاضر شکاف مدیریتی نسل‌هاست، به طوری که عمده مدیران کشور حاصل دهه 30 و 40 هستند و دانسته یا نادانسته این مدیریت به متولدین دهه 50 و 60 منتقل نشده، در حالیکه دهه 70 در حال ظهور و بروز است.

باستانی افزود: یکی از وظایف اصلی رئیس جمهور پر کردن خلأ مدیریتی است که باید برای از بین بردن مشکلات این حوزه توجه ویژه اعمال شود.

نماینده مردم تربت حیدریه اظهار کرد: اگر زمان ورود به بازار کار در بهترین حالت را 15 سالگی در نظر بگیریم، جوانان 15 تا 35 سال درگیر معضل بزرگ اشتغال هستند، چرا که میزان بیکاری در حال حاضر آمار فزاینده‌ای دارد و افراد 35 تا 55 سال به صورت عمده در چالش‌های کاری دولتی و غیر دولتی درگیر هستند.

وی گفت: مشکلات فعالیت بخش خصوصی اعم از تولید، خدمات، کشاورزی، مباحث بانک‌ها، بیمه‌ها، مالیات، صادرات و واردات و ... این طیف وسیع را به خود مشغول کرده است.

باستانی یادآور شد: از سن 55 به بالا سن بازنشستگی محسوب می‌شود و صندوق‌های بازنشستگی و مؤسسات مالی باید برای این سه طیف جامعه اقدام اساسی انجام دهند.

نماینده مردم تربت حیدریه اظهار کرد: برای حرکت در مسیر پیشرفت باید تعریف جامعی از منافع ملی داشته باشیم، به نحوی که آحاد جامعه باید بدانند در گفتار، رفتار و تمامیت باید در چارچوب منافع ملی حرکت شود.

وی خاطرنشان کرد: در ادبیات جامعه شناسی نیازمند حس مشترک در چارچوب منافع ملی هستیم تا آثار هم‌افزایی گروه‌های سیاسی، علمی و فرهنگی را در پیشبرد اهداف کلان نظام مشاهده کنیم.

باستانی اظهار کرد: با توجه به حجم بالای اقتصاد دولتی هنوز بخش خصوصی باور نشده است، با این نگاه واگذاری اقتصاد به بخش خصوصی و مردم امکانپذیر نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار