در حاشیه هیئت دولت؛

امیری: وزرای علوم و نیرو در مهلت قانونی به مجلس معرفی می‌شوند

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور در زمان قانونی دو وزیر پیشنهادی نیرو و علوم را به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کند.

دولت با تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه مخالف است/ وزرای علوم و نیرو تا فرجه قانونی به مجلس معرفی می‌شوندبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور در حاشیه جلسه هئیت دولت در جمع خبرنگاران درباره تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه اظهار کرد: دولت با بررسی‌ها و ارزیابی‌های کارشناسی انجام شده با تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه موافق نیست و نمایندگان دولت هم در کمیسیون مربوط در مجلس نظرات خود را درباره این موضوع مطرح خواهند کرد.

وی در ادامه درباره نظام پارلمانی در کشور، افزود: برای همه دولت‌ها در دنیا از جهت اشکال حقوقی 4 مدل ریاستی، نیمه ریاستی و نیمه پارلمانی، هیئت مدیره‌ای و مدل پارلمانی وجود دارد.

امیری اضافه کرد: در نظام ریاستی و نیمه پارلمانی، رئیس جمهور به صورت مستقیم و با رای مردم انتخاب می‌شود اما در سیستم پارلمانی، پارلمان رئیس دولت را انتخاب می‌کند. در کشور ما مدل پارلمانی برقرار نیست زیرا رئیس جمهور با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود، بنابراین اگر قرار باشد شکل حقوقی دولت تغییر کند این تغییر باید در قانون اساسی ایجاد شود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور تصریح کرد: معتقدیم در شرایط فعلی دموکراسی و تضمین رای و دخالت مردم در سرنوشت سیاسی کشورشان تضمین شده‌تر است.

وی درباره معرفی دو وزیر نیرو و علوم به مجلس، یادآور شد: نمایندگان مجلس از امروز به مدت یک هفته برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه می‌روند بنابراین باید صبر کرد تا دو هفته آینده که مجلس مجددا تشکیل شود و کار خود را آغاز کند.

امیری ادامه داد: طبق قانون اساسی رئیس جمهور می‌تواند برای وزارتخانه‌هایی که وزیر ندارد سرپرست تعیین کند. اکنون دو وزارتخانه نیرو و علوم با سرپرست اداره می‌شوند قانون آیین نامه داخلی مجلس هم بیان دارد اگر به هر دلیلی وزارتخانه‌ای وزیر نداشت رئیس جمهور می‌تواند سرپرست منصوب کند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود: سقف زمانی که قانون اساسی برای اداره وزارتخانه توسط سرپرست در نظر گرفته سه ماه است، اکنون در فرجه قانونی هستیم و اگر صبوری کنید رئیس جمهور در فرجه قانونی دو وزیر پیشنهادی را به مجلس معرفی می‌کند.

وی در پایان درباره لایحه اصلاح بانکداری اسلامی، اضافه کرد: بخش مورد نظر و مورد نیاز امروز کشور، بخش نظارت از لایحه بانک مرکزی و بانکداری است بنابراین بخش مربوط به نظارت در کمیسیون اقتصادی دولت تهیه و تصویب شد. اکنون این بخش در اختیار مجلس قرار دارد و سایر بخش‌ها هم به تدریج تهیه و تکمیل می‌شود.

انتهای پیام/

مخالفت دولت با تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار