برای گردش آخر هفته به پیشنهاد ویژه باشگاه خبرنگاران سفر کنید تا خاطره خوبی در آلبوم پاییزی شما ثبت شود.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به مناسبت ایام محرم و صفر و برگزاری مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین(ع)، حضور در بقاع متبرکه‌ و امامزاده‌های شهر تهران را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

منطقه کهریزک منور به حضور نوادگان امام موسی کاظم (ع)

باشگاه خبرنگاران جوان برای بهره‌مندی هرچه بهتر شما از مراسم مذهبی ویژه ایام محرم غافل نبوده است و بقعه‌های متبرک شهر تهران را به شما معرفی کرده و بهترین راه دسترسی به آن را برای شما شرح می دهد.

پیشنهاد ویژه این هفته باشگاه خبرنگاران جوان «بقعه متبرک امامزادگان سید ابراهیم و سید اسماعیل (ع)» است که با بنایی به مساحت 584 هزار و 36  متر مربع، در بزرگراه بهشت زهرا(س) شهر تهران و در بخش کهریزک واقع شده است.

 منطقه کهریزک منور به حضور نوادگان امام موسی کاظم (ع)

مردم کهریزک همسایه نوادگان امام موسی کاظم (ع)

آن طور که در روایات اسلامی و در شجره نامه امامزاده سید ابراهیم و سید اسماعیل (ع) آمده است نسب این بزرگواران به هفتمین امام شیعیان یعنی امام  موسی کاظم(ع) می رسد.

 زیارتگاه این امامزادگان در نزدیکی  شهر ری و در روستای قلعه شیخ واقع شده است و ساکنان و اهالی کهریزک و شهرری در همسایگی آن ها قرار دارند. نقل شده است که در گذشته، سنگ نوشته ای در بقعه این امامزادگان وجود داشته است که به قولی قدمت آن را به 800 سال  و به یک نقل قول دیگر تاریخ بنا شدن این مکان معنوی را به 1200 سال پیش نسبت می دهند.

برخی از مردم بر اساس حرف گذشتگان خود  خاک  امامزادگان سید ابراهیم و سید اسماعیل(ع) را دارای  خاصیت ضد آبله ای می دانند و گفته می شود که در گذشته مردمی که دارای گله گوسفند بوده اند، برای درمان گوسفندان خود از خاک این  امامزاده استفاده می‌کردند، به همین دلیل این مکان در میان مردم قدیم  به امامزاده آبله نیز معروف بوده است.

  منطقه کهریزک منور به حضور نوادگان امام موسی کاظم (ع)

تشریح فضای امامزاده «سید ابراهیم و سید اسماعیل (ع)»

بقعه امامزادگان سید ابراهیم و سید اسماعیل(ع) بر روی تپه ای در ضلع شمالی روستای قلعه شیخ واقع شده است و نسبت به محیط اطراف خود در سطح بالاتری قرار دارد. وجود زمین های کشاورزی و زمین های بایر نیز از جمله شرایط فیزیکی این امامزاده است.

بنای امامزادگان سید ابراهیم و سید اسماعیل (ع) شامل شبستانی است که گنبد در وسط آن قرار دارد و در دور تا دور شبستان، رواقی هشت ضلعی به چشم می خورد. دو مناره نیز در محدوده رواق ها و در جنوب شبستان بنا شده است. بنای امامزاده در میان صحنی بزرگ قرار دارد که قسمتی از آن را قبرستان تشکیل می دهد. این زیارتگاه در فهرست  آثار ملی و شاخص به  ثبت رسیده  است.

ارتفاع نمای رواق‌ها تا روی سکوی بنا حدود 5 متر و 10 سانتی متر و ارتفاع شبستان تا روی سکو 5 متر و 90 سانتی متر است. سنگ مرمر، چوب، فولاد، شیشه، آجر و کاشی از جمله مصالح استفاده شده در این بنا به شمار می روند.

دور تا دور امامزاده توسط حصاری بسته  شده و تنها ورودی آن در ضلع جنوبی قرار گرفته است، هیچ دری برآن نصب نیست. این ورودی حدود پنج متر ارتفاع دارد.

دور تا دور صحن امامزادگان سید ابراهیم و سید اسماعیل (ع) دیواری آجری به ارتفاع یک متر و 50 سانتی متر کشیده شده است. در ضلع غربی صحن، 14 پله هر یک به ارتفاع 20 سانتی متر قرار دارد که زائران از طریق آن وارد زیارتگاه این دو امامزاده می‌شوند. در اطراف صحن امامزاده درخت‌ کاج و توت دیده می‌شود و  در ضلع غربی صحن  نیز بوستان امامزاده قرار دارد.

تصویر بنای امامزاده از نمای بیرونی آن به صورت رواق هشت ضلعی نمایان است. رواق‌ها و بنای بقعه بر روی سکویی قرار دارند که ارتفاع آن به اندازة سه پله بالاتر از سطح پیرامون است.

در ماه محرم الحرام علاوه بر عزاداری ویژه دهه اول، برنامه ها و مراسم ویژه ای در آستان مطهر امامزاده « سید ابراهیم و سید اسماعیل (ع)» با حضور دوستداران و ارادتمندان اهل بیت (ع) برقرار است و علاوه بر این در دیگر ایام مذهبی سال نیز مراسم ویژه ای برگزار می شود. 

توصیه مسیریاب باشگاه خبرنگاران جوان برای رسیدن به "امامزادگان سید ابراهیم و سید اسماعیل(ع)"

بهترین راه دسترسی به امامزادگان سید ابراهیم و سید اسماعیل(ع) استفاده از وسیله نقلیه شخصی است. برای این امر باید با عبور از بزرگراه بهشت زهرا (س) و جاده  کهریزک و پس از رسیدن به  روستای قلعه شیخ  به آستان مقدس این امامزادگان وارد شوید.

 انتهای پیام/

منطقه کهریزک منور به حضور نوادگان امام موسی کاظم (ع)

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی روشنی
۲۰:۳۵ ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
بایادونام خداوند بزرگ وباعرضسلام ادب من مرتضی روشنی که الان نزدیک به شصت سالم.است یادم است ما بچه بودیم درگلپایگان خشکه سالی شدپدرم به همراه چندین خانواردیگرکوچ کردیم آمدیم اول دوتویه.بعدازان درقناتشورسرگاوداری حاج قاسمی کارمیکردنندمن خوردم زمین و یک دست درد خیلی بدی دچار من شد که بعدچندروزی پدرم دید خوب نمی شوم مرابادوچرخهسوارکردکه ببردشاهعبدلعظم دکتر وقتی رسیدیم به روبروی امامزاده قلعه شیخ درجا دستم خوب شد و هیچ دردی نداشتم به پدر گفتم پدر دست خوب شدبرگرد پدر گفت چطورخوبشد گفتم نمیدانم سراین جاده که رسیدیم خوب شد ومن بااینکه هشت سالم یا کمی بیشتربودیک حسی به شفا دادن توسط کسی احساس کردم که بعدازان باهیتعزاداری میآمدیم قلعه شیخ وبه آنجا ایمان آوردم بعد که بزرگ شدم زن گرفتم امدمانجااشدرست کردم بااینکه ازآن منطقه رفته بودیم التماس دعا آنجا برحقند
آخرین اخبار