سازمان حفاظت محیط زیست با تاسیس پناهگاه حیات وحش در ساری، محیطی امن برای پرورش مرال (بزرگترین گوزن ایرانی) فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، مرال یا گوزن قرمز از بزرگ‌ترین گونه‌های جانوران علف خوار کشور است که در گستره جنوبی دریای خزر یعنی در جنگل‌های هیرکانی استان‌های مازندران، گیلان و گلستان زندگی می‌کند، اما متاسفانه با کاهش سطح جنگل‌ها و شکار بی رویه به مرز انقراض نزدیک شد.

خانه‌ای امن برای بزرگترین گوزن ایرانی

یکی از علاقمندان محیط زیست در این باره می‌گوید: قبلا در جنگل‌های شمال جمعیت مرال زیاد بوده، اما امروزه متاسفانه به دلیل شکار‌های غیرمجاز جمعیت این گونه جانوری منقرض شده.

خانه‌ای امن برای بزرگترین گوزن ایرانی

سعیدی رئیس مرکز پژوهش و تکثیر سمسکنده ساری در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، گفت: جمعیت مرال تقریبا رو به انقراض است به گونه‌ای که تنها ۹۰۰ راس از این گونه‌ی جانوری ارزشمندی در ایران باقی مانده است.

حفظ حیات وحش با تاسیس پناهگاه حیات وحش

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، خطر انقراض یکی دیگر از ارزشمندترین گونه‌های جانوری کشور را تهدید می‌کند به همین خاطر سازمان محیط زیست با تاسیس پناهگاه حیات وحش سمسکنده ساری به عنوان یکی از مناطق حفاظت شده کشور گامی برای حفظ حیات وحش منطقه برداشته است.

خانه‌ای امن برای بزرگترین گوزن ایرانی

گفته می‌شود این پناهگاه با هدف توجه به ارزش و اهمیت آن از نظر ذخیره گاه ژنتیکی و حفاظت از گونه‌های گیاهی و جانوری مناطق جلگه‌ای خزر به عنوان یکی از مناطق حفاظت شده کشور گام مهمی برای حفظ گنجینه‌های منطقه برداشته است.

خانه‌ای امن برای بزرگترین گوزن ایرانی

بزرگی یکی از محیط بانان پناهگاه حیات وحش سمسکنده ساری در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، می‌گوید: این پناهگاه با مساحت ۹۳۷ هکتار، سال ۸۶ در جنوب شرقی شهر ساری راه اندازی شد که یکی از وظیفه‌های اصلی آن تکثیر گونه در معرض خطر انقراض یعنی مرال ایرانی است.

تکثیر گامی ارزشمند برای حمایت از مرال

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، علاوه بر حفاظت مرال‌ها در پناهگاه حیات وحش سمسکنده ساری، سایت ۶ هکتاری ویژه‌ای هم مخصوص پرورش مرال‌ها با اهدافی خاص ایجاد شده است.

خانه‌ای امن برای بزرگترین گوزن ایرانی

سعیدی رئیس مرکز پژوهش و تکثیر سمسکنده ساری در این باره می‌گوید: این منطقه حفاظت شده، ضمن اینکه یک مرکز تحقیقاتی است، مکانی برای بازدید و فعالیت‌های علمی دانشجویان و دانش آموزان و همچنین مکانی برای تکثیر گونه ارزشمند مرال محسوب می‌شود.

در حالی حضور مرال‌ها در مرکز پرورش و تکثیر سمسکنده ساری ۱۰ ساله شد که امسال خبر‌های خوشی به گوش رسید.

خانه‌ای امن برای بزرگترین گوزن ایرانی

بزمی یکی از محیط بانان پناهگاه حیات وحش سمسکنده ساری در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، می‌گوید: در این پناهگاه ۲۵ راس گوزن حفاظت می‌شود که ۹ راس امسال به این تعداد اضافه شده و احتمال افزایش دو راس دیگر نیز می‌رود که با این اتفاق، تعداد گوزن حفاظت شده در پناهگاه حیات وحش سمسکنده به ۳۶ راس می‌رسد.

رهاسازی مرال ها بعد از یک سالگی

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، پرورش و تکثیر مرال در پناهگاه حیات وحش سمسکنده ساری اتفاق بسیار مهم و ارزشمند برای محیط زیست ایران است تا همه امیدوار به عدم انقراض این گونه ارزشمند در کشور باشند، گونه‌ای که بعد از تکثیر در زیستگاه‌های اصلی رهاسازی می‌شوند.

خانه‌ای امن برای بزرگترین گوزن ایرانی

بزمی محیط بان پناهگاه حیات وحش سمسکنده ساری گفت: مرال‌ها بعد از تکثیر و رسیدن به سن یک سالگی در زیستگاه‌های اصلی مانند گلستانک نوشهر و یا در مناطق بالادست دودانگه و چهاردانگه رهاسازی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، تلاش‌های شبانه روزی محیط بانان در این مرکز و اعمال جرایم ۳۵۰ میلیون ریالی برای پیشگیری شکار غیرمجاز مرال‌ها در منطقه، همه و همه برای حفظ یکی از ارزشمندترین موجودات اکوسیستم ایران است.

خانه‌ای امن برای بزرگترین گوزن ایرانی

حدود ۱۰ گوساله مرال هر ساله در مرکز پرورش و تکثیر مرال در پناهگاه حیات وحش سمسکنده ساری به دنیا می‌آیند که حدود ۴ راس آن‌ها پس از بالغ شدن در حیات وحش رها و باقی آن‌ها برای تکثیر در همین مرکز نگهداری می‌شوند.

گزارش از مرضیه عابد

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.