اینجا روایت عاشقانه‌ای در مسیر کربلا تا نجف عالم‌گیر شده است که با برگزاری بزرگترین همایش مذهبی ـ سیاسی جهان از تجمع میلیونی عزاداران حسینی عالم را بهت زده می کند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،قریب به ۱۴۰۰ سال از اولین سفر زیارتی مسافران اربعین یعنی «جابر بن عبدالله انصاری» همراه با شاگردش «عطیّه بن سعد عوفی» و جمعی از بنی هاشم به مشهد حسین (ع) می­گذرد؛ اما باز روز بیستم ماه صفر هر سال در مسیرهای منتهی به کربلا حرارت سرد ناشدنی ارادت و سر سپردگی به حسین(ع) را با تمام وجود می توان احساس کرد. ده ها میلیون مسلمان در اربعین راه می افتند تا مسیر اصلاح امت پیامبراعظم (ص) را بپیمایند. آنها قدم در راهی می نهند که به عینه مصداق امر به معروف و نهی از منکر امت اسلامی است. میلیون ها محب اهل بیت(ع) با تولی به ولایت و تبری از دشمنان ولایت در زیارت اربعین به تاسی از امام شهیدشان اعلام می کنند برای خروج امت از جهالت و گمراهی حاضرند جان فشانی نمایند و این روزها خود را به کربلا می رسانند تا به ندای " هل من ناصر ینصرنی " مولای معصوم خود لبیک بگویند.
 
با کاروان عشق از نجف تا کربلا/تجلی ادبیات و هنر این مرز و بوم در وصف سالار شهیدان

مغناطیس بزرگ حسین علیه السلام عاشقان خاندان مطهر اهل بیت علیهم السلام را از سراسر جهان به خود جذب می کند. با فرا رسیدن سالروز اربعین حسینی میلیون ها نفر از شیعیان و عاشقان امام حسین علیه السلام از شهرهای مختلف عراق و دیگر کشورهای جهان فوج فوج خود را به کربلای معلی می رسانند تا جهان شاهد برپایی " باشکوهترین و عظیم ترین اجتماع مذهبی دنیا " باشد.

در این گردهمایی از جمله گروه‌های مسلمانان شیعه وسنی، مسیحی، ایزدی و دیگر آیین‌ها هم در آن حضور دارند و این رویداد بزرگترین گردهمایی سالانهٔ مذهبی در جهان اسلام است.
 
با کاروان عشق از نجف تا کربلا/تجلی ادبیات و هنر این مرز و بوم در وصف سالار شهیدان
 
 
 نبرد کربلا جنگی بود که دهم محرم ۶۱ هجری قمری اتفاق افتاد این نبرد میان سپاه کم تعداد حسین بن علی(نوه ی پیامبر ) و سپاه یزید بن معاویه (دومین پادشاه اموی ) در نزدیکی محلی به نام کربلا (عراق کنونی) در گرفت.
 
با کاروان عشق از نجف تا کربلا/تجلی ادبیات و هنر این مرز و بوم در وصف سالار شهیدان
 
دلیل یزید بن معاویه برای جنگ ،بیعت نکردن حسین بن علی با او بود و سید الشهدا نیز حکومت و زمامداری یزید بن معاویه را غیر شرعی و غیر قانونی میدانست جنگ امام حسین ویارانش وشهادت آنها حاصل این امر بود شهادتی که در تاریخ ماندگار شد و به نماد مبارزه با حاکمان زورمدار و زرمدار تبدیل گردید.
 
این شهادت هرسال در سالروز وقوع آن با برپایی مراسم مختلف عزاداری گرامی داشته می شود ومردم سوگواری می کنند.
 

یاد شهدای کربلا وقیام امام حسین در ادبیات ایران

 
یکی از صفات برجسته ی ایرانیان در طول تاریخ ایمان به خدای یگانه بوده است ،مردمانی که با گرویدن به آیین اسلام تلاش های ارزنده ای را در اشاعه این دین وآخرین آیین آسمانی انجام داده اند .
 
در این میان عشق به رسول خدا و خاندان گرامی اش در فرهنگ وباور های ایرانیان آنقدر عمیق بوده که در همه اشکال وزمینه های مختلف زندگی فردی واجتماعی تجلی پیدا کرده است.
 
یکی از بخش هایی که این ارادت وعشق به عالی ترین شکل و احساسی ترین شیوه تجلی یافته حوزه شعر وادبیات است. احساسات لطیف ورقیق ایرانیان باعث شده در ادبیات و هنر زیباترین شکل مدح وثنای بزرگان دینی جهان ثبت وضبط شود.
 
دفترشعر شعرای نامی مانند مولوی،سعدی،نظامی،فردوسی و... وحتی غیر نامی ایران پر از این مضامین است.
 

ذکر شهادت امام حسین در ادبیات و باورهای مردم کرد

 
این نوع وشکل ادبی یعنی مدح پیامبر واهل بیت در ادبیات اقوام مختلف ایران از جمله مردم کرد همواره بخش جدایی ناپذیر سروده های وآثار شاعران ونویسندگان بوده است.
 
ادبیات کردی به خصوص شعر آن در دو بخش مذهبی و احساسات میهنی بسیار غنی است در بخش مذهبی آن شعرهای فراوانی می توان یافت که نشانگر احترام و ارادت وافر کردها به پیامبر اسلام (ص)و اهل بیت مکرم ایشان است.
 
امام علی ، امام حسین وامام رضا علیهم سلام سر سلسله بسیاری ار نحله های عرفان وتصوف این منطقه هستند. همین جایگاه ویژه وارادت مریدان در شعر خود را نشان داده و واقعه کربلا هم به انحا مختلف ذکر وتوصیف شده است.
 
با کاروان عشق از نجف تا کربلا/تجلی ادبیات و هنر این مرز و بوم در وصف سالار شهیدان
 
واقعه کربلا در شعر وادب کردی هم بازتابهای مختلف وهمراه با سوز وگدازی، داشته است.
 
آقای شکور دکترای زبان و ادبیات فارسی در این زمینه می گویید : ما مسلمانیم به همین طریق به اهل بیت پیامبر و یاران و اصحاب ایشان هم احترام خاصی قائل هستیم و همین احترام در فلکلور ، فرهنگ ،ادبیات واعتقادات ما منعکس شده است.
 
شاعران کردستان در ایران ،عراق ،ترکیه ،سوریه که در هر نقطه از این جهان زندگی کرده باشند تا مادامی که شعر مذهبی و مدحیه سروده باشند، بدون شک خاندان نبوت و اهل بیت پیامبر را گرامی داشته و این بزرگان را به لحاظ تکریم و احترام مدح می کنند.
 
برای مثال شیخ رضا طالبانی در مدح حضرت امام حسین و واقعه ی اسفبار و دلخراش عاشورا قطعه شعری دارد که باور بیشتر اساتید ادب و زبان کردی وفارسی یکی از شاهکارهای ادبیات فارسی است.
 
لافت از عشق حسین است و سرت برگردن است.
 عشق بازی، سر به میدان وفا افکندن است
گر هواخواه حسینی، ترک سرکن چون حسین
شرط این میدان به خون خویش بازی کردن است
از حریم کعبه کمتر نیست دشت کربلا
صد شرف دارد بر آن وادی، که گویند ایمن است

شیخ رضا طالبانی ،از شاعران فرهیخته کرد در روستایی واقع در شمال عراق امروزی به دنیا آمد ، تخلص او در شعر لامع بود.وی اشعاری در منقبت حضرت علی(ع) و فرزندان ایشان سروده است و از جمله کسانی بود که پایه گذار شعر عاشورایی و کربلایی حسینی بوده و ارادت خالصانه ای به آن حضرت داشته است.وی در اشعار خود این چنین سروده است :
 
سنیم، سنی ولیکن حب آل مصطفی
دین و آیین من و آباء و اجداد من است شیعه و سنی ندانم، دوستم با هرکه او
دوست باشد، دشمنم آن را که با او دشمن است
ایشان مرثیه‌ای شورانگیز در سوگ امام حسین(ع) نیز سروده اند
خون سیاوش شد هبا ،در ماتم آل عبا
تا دامن روز جزا ،تا جیب عقبی می رود
من سنی ام ،نامم رضا ،کلب امام مرتضی
درویش عبدالقادرم ،راهم به مولا می رود
 
ملا قاسم دینوری از دانشمندان ،محققان و شاعران به نام کرد ،در دینور از توابع کرمانشاه متولد شد. پریشان نامه و ساقی نامه از آثار ایشان است که بخشی از قطعه شعر ملا پریشان در ستایش امام حسین را می خوانید: 
 
ئه ی شمس الزوحا ژ ته شنگی زه رد
ئه ی گولگوون قه بای مه عره که ی نه برد
ترجمه : ای شمس الضحی که از تشنگی زرد روی بودی (منظور به تشنگی امام در صحرای کربلاست) ای که در معرکه نبرد لباست از خون گلگون شد.
ئه ی سابت قدم مه رد مو حته ره م
ئه ی شاهی که م سپانه سه حرای میعه ن ترجمه : ای ثابت قدم مرد محترم شاه کم سپاه در صحرای محنت
 با کاروان عشق از نجف تا کربلا/تجلی ادبیات و هنر این مرز و بوم در وصف سالار شهیدان
 
میرزا عبدالمجید متخلص به مجدی از سلسه معروف اختیار الدینی است که در شهرستان سقز چشم به جهان گشود. وی در وصف و مرثیه حضرت امام حسین شعر زیبایی سروده است.
چند بیت از این مرثیه ی زیبا:
 
کردی به راه دوست تن وجان خود جدا
بادا هزاران جان گرامی فدای تو
در بحر رحمت است شناور هر آن کسی
یک قطره اشک ریزد اندر عزای تو ذات تو هست معنی قران و ز اهل کین
چون پاره پاره صفحه قران قبای تو شاه مراد وطن دوست ،از شاعران کرمانشاهی است که از لحاظ مذهبی پاک طینت بود و به مرحوم آیت الله کاشانی عقیدتی راسخ داشت.
مرثیه ای که ایشان در بزرگداشت شهادت امام حسین از زبان حضرت زینب سروده اند به لهجه کرمانشاهی
حوسه ین گیان کار زینب زاره بی تو ئه سیر دشمن غه داره بی تو
 
دلی دیرم وه گیان بیزاره بی تو په ریشان خاتر ئه فکاره بی تو دوچار مه حنه تی بسیاره بی تو حوسه ین گیان کار زینب زاره بی تو
ترجمه :حسین جان کار زینب بی تو زار است ،بی تو اسیر دشمن نیرنگ باز است. دلی دارم که بی تو ز جان سیر گشته و پریشان خاطر و نگران است . بی تو دلم گرفتار غم و اندوه بسیار است.
سید محمد باقر حیرت سجادی از سادات اورامان است عشق حسین و علاقه او به خاندان و جد اطهرش در این قصیده به خوبی نمایان است . بخشی از قصیده ی معروف او در مدح و رثای حضرت حسین
والاتری ز قوم شهیدان چو درعدد برتر زحرف ابجد در رتبه حرف غین
در جایی دیگر از همین قصیده :
 
در ماتم تو آیه ی قران چو نظم من
بر خویش جامه های سیه کرده فرض عین
 
استاد سید محمود گلشنی متخلص به گلشن کردستانی در شهرستان سنندج در خانواده ای مذهبی به دنیا آمد او که در دانشکده ی افسری تحصیل می کرد به جرم سرودن شعری در انتقاد از نظام ستم شاهی به کرمان تبعید شد.
 
مرثیه ای در سوگ امام حسین وشهیدان کربلا به زبان فارسی

به بام آسمان بر حال فرزند پریشان ،مصطفی و مرتضی بین سر زینب به دامان پیمبر به تیغ کافران از تن جدا بین اگر هنگامه محشر ندیدی همان هنگامه را در کربلا بین
عبدالله سنندجی یکی از شاعران سنندجی است که در این زمینه شعر زیبایی دارد.
 
لب تشنه اهل بيت،ولي زآب چشمشان سيراب گشته خاك بيابان كربلا
در جای دیگر از همین شعر :
بر اهل بيت ديده افلاك خون گريست
چشم زمانه هيچ نگويم كه چون گريست
 
با کاروان عشق از نجف تا کربلا/تجلی ادبیات و هنر این مرز و بوم در وصف سالار شهیدان
 
جعفر رشادت از شاعران ونویسندگان خوش ذوق مهابادی در گفتگو با گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت : امام حسین به قول شریعتی آموزگار بزرگ شهادت است که جهان را درس آزادگی می دهد و کربلا کلاس پر شاگرد تاریخ است .
 
وی همچنین در مورد محرم و ایام عاشورا می گوید:به خاطر دارم در سال های 55 که آن زمان بیشتر از هفت ،هشت سال سن نداشتم زنان منطقه در ظرفی شربت می ریختند و آن را دم در خانه می گذاشتند تا رهگذران به یاد امام حسین و شهیدان کربلا آن را بنوشند .
 
وی در ادامه افزود : مادر من لباس نمی شست و عروسی و بعضی دیگر از مسایل که برای عزا داری در منطقه مرسوم بود ،در این ایام رعایت می شد.
 
شعر سالار شهیدان سروده آقای رشادت از جمله اشعار زیبایی است که برگرفته از داستانی خاطره انگیز به شرح زیر است : تعداد زیادی از سنی مذهبان ترکیه در آنکارا و قاضی انتپ مرید حاج ماموستا شیخ انور هاشمی زنبیلی هستند شیخی به نام شیخ محمود از قاضی انتپ با مریدانش در سفری که به اینجا به دیدار شیخ انور آمده بود،با خود فیلمی همراه داشت که در سالروز شهادت امام حسین از مراسم عزاداری خود ومریدانش ضبط کرده بود ،در فیلم آنها با حالت درویشان منطقه کردستان به دور خانقاه می چرخیدند و اسم امام حسین را فریاد می کردند و دعا وفاتحه می خواندند در این مراسم آن ها شعر زیبایی را با اهنگ می خواندند که من از آن شعربرای سرودن شعر سالار شهیدان الهام گرفتم چند بیت از این شعر :
 
بو تویه تازی بارم خوین ده باری له چاوم
پاشی تو بو دنیا ما ئه ی شه وقی هه ردو چاوم
نازداره که ی پیغه مبه ر عه تری باغی به هشتی
به له عنه ت بی یاره بی ئه و که سه ی خوینی رشتی
حسین گیان حسینم ئه ی شه و چرای ئه وینم
سه روی باغی ئازادی هوی بوژانه وه ی دینم
 
ترجمه : عزادار تو هستم وبی تو از دیده گانم خون میبارد ،بعد تو چرا دنیا پایدار است ای شوق هر دو چشمم.ای ناز کرده ی پیغمبر ،ای عطر باغ بهشت ،لعنت به کسی که خون تو را ریخت .حسین جان حسینم ای شب چراغ زندگیم سرور باغ آزادی
 
حاج سید انور هاشمی زنبیلی که از شیوخ بزرگ منطقه کردستانات ومرشد خانقاه زنبیل است در باره جایگاه امام حسین در طریقت قادریه و خانقاه زنبیل می گوید: «خانقاه نهادی است متعلق به صوفیان با کاربرد های گوناگون تجمع ،اقامت ،مراسم آیینی و عبادت و آموزش صوفیان و نیز مهمان پذیری رایگان است. حضرت سراج الدین روزی در حالت خلسه (حالتی بین خواب و بیداری) به خدمت امام حسین رسیدند و دستور ساخت خانقاه زنبیل را دریافت نمودند .این خانقاه حول حوش سال 1295 تقریبا 100سال پیش توسط اولین مرشد زنبیل جناب حاج سید عبدالکریم علوی حسینی تاسیس شد.
 
وی در ادامه افزود :از دیدگاه بنده قیام حضرت امام حسین در راستای ارزشهای بنیادین اسلام بود که خلافت امری موروثی نباشد که از پدر به پسر برسد بعد از مرگ معاویه یزید بدون رای مردم خود را خلیفه مسلمین خطاب کرد که این امرسرپیچی از قرار و قولی بود که معاویه به امام حسین داده بود امام حسین ابتدا در مقام امر به معروف ونهی از منکر به مسئله ورود کرد اما وقتی چاره ای برایش باقی نماند برای اقامه امر الهی قیام کرد قیامی که با سبوعیت یزید بن معاویه نتیجه اش جنایتی شد که در کربلا به وقوع پیوست. وی ادامه داد:امام حسین با شهادت خودکسانی را که میخواستند دین اسلام را از مسیر اصلی خود منحرف کرده و در جهت امیال و خواسته های ظالمانه خود سوق دهند رسوا نمود که چند بیتی از اشعار تاثیر گذار شیخ انور در مدح و رثای امام حسین  را می خوانید.
 
حب حسین مکتب و آیین من سائل درگاه توام یاحسین
کوی تو شد قبله گه راز من خادم درگاه توام یاحسین
وی در جای دیگر از هم آورده :
دیده ام از داغ غمت خون گریست شام غریبان توام یا حسین انورم و بیدلم و بی نشان محو و پریشان توام یا حسین در این میان می توان اشعار زیادی را یافت که شاعران کرد به انگیزه های مختلف سروده اند و به دلیلی به اهل بیت پیامبر و ماجراها ی تاریخ اسلام اشاره کرده اند.
 
با کاروان عشق از نجف تا کربلا/تجلی ادبیات و هنر این مرز و بوم در وصف سالار شهیدان
 
برای مثال مولوی تاوه گویزی شاعر کرد در سوگ مرگ همسرش شعری سروده است که در این شعر تلمیح بسیار زیبایی به واقعه ی کربلا دیده می شود.
ئه‌و« یه‌زید» مه‌رگ وه‌ئه‌سیر به‌رده من زاده‌ی زیاد، خه‌م یه‌قیر که‌رده بازارِه‌ن واده‌ی مامه‌لَه‌ن ساقی هه‌ی بگره‌ فانی، وه‌ی بده‌ر باقی رِوَ حسه ین ئاسا فه‌ردا که‌رِوَ بوَ داخوَم سه‌ر جه‌کوَ لاشه‌م جه‌کوُ بوَ «مولوی کرد،ص 340-341»
 
ترجمه: مرگ که به« یزید تشبیه شده است» او را با خود برد و من اسیر غم و اندوه«که بن زیاد تشبیه شده »هستم وای بر من! راستی فردا که روز رستاخیز فرا خواهد رسید تو گویی من نیز چون امام حسین(ع) سرم کجا و تنم در کجا خواهد بود؟
 
این مطلب شمه ای از دریای احساس و باور مردم کرد به حق دانستن راه امام حسین ومظلومیت ایشان ویارانش در واقعه کربلا بود.
 
مردمی که روزهای محرم از برگزاری عروسی خودداری می کنند در مراسم روزهای عاشورا وتاسوعا شرکت می کنند برسر راه دسته های عزاداری می نشینند و از امام حسین طلب ادای حاجت می کنند،نذری می دهند و با بردران و خواهران شیعه هم وطن خود شریک تعزیه می شوند تا هم باور حقیقی و بنیادین خود را به دستور اسلام مبنی بر وحدت نشان دهند وهم اثبات کنند همه بزرگان دینی قابل احترام اند و باید به باورهای هم احترام گذاشت تا دشمنان اسلام از اختلاف جزیی که در جامعه اسلامی وجود دارد نتوانند به نفع اهداف شوم خود بهره برداری کنند.
 
 

گزارش از نگار هنرمند

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.