پنج رشته بومی صنایع دستی در شهرستان بوانات احیاء می‌شود.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ حسین پور اسد مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوانات گفت: هنر‌های سنتی قاشق تراشی، شربت خوری، نمدمالی، گلیم بافی، زیرانداز‌های سنتی، رویه دوزی گیوه و عقیق تراشی پنج رشته صنایع دستی شهرستان بوانات است که امسال احیا ء می‌شود.

وی بیان کرد: هنر‌های سنتی خاص این شهرستان، قالی بافی، نمدمالی، گیوه دوزی و مصنوعات چوبی بوده، که برخی از این هنر‌ها منسوخ و یا در آستانه فراموشی است.

پوراسد ادامه داد: نمدمالی یکی از رشته‌های صنایع دستی بومی شهرستان بوانات است که در حال حاضر تنها ۲ تا ۳ نفر از پیشکسوتان در این حوزه فعالیت دارند و تلاش می‌شود این رشته از صنایع دستی بومی منطقه را نیز احیاء کنیم.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بوانات تصریح کرد: با توجه به اینکه در شهرستان بوانات، معدن سنگ عقیق نیز وجود دارد، تراش این سنگ قیمتی و توسعه  آن می‌تواند به اقتصاد صنایع دستی شهرستان کمک کند.

وی افزود: در حال حاضر چاوش خوانی بوانات در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده و پرونده ثبت ملی مراسم سنتی نون کل سرون که در منطقه سوریان بوانات اجرا می‌شود در دست تهیه است.

پور اسد اضافه کرد: مراسم سنتی احیاء پنج رشته بومی صنایع دستی در تفرجگاه و قدمگاه شهرستان بوانات برگزار می‌شود که به نوعی مراسم بخت گشایی است و هم اکنون ۶۰ درصد از پرونده ثبتی این مراسم تکمیل و به زودی در فهرست میراث ناملموس ثبت می‌شود.
انتهای پیام/ت

احیاء رشته‌های بومی در بوانات

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.