صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در جدیدترین گزارش خود از وضعیت نابسامان زنان افغانستان به شدت ابراز نگرانی کرده است.

گزارش جدید سازمان ملل از وخامت وضعیت زنان در افغانستانبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در جدیدترین گزارش خود از وضعیت نابسامان زنان افغانستان به شدت ابراز نگرانی کرده است.

بر اساس این گزارش در افغانستان از مجموع دختران، فقط 23 درصد آن‌ها می توانند تحصیلات عالی را به پایان برسانند. همچنین در حالی که آمار جهانی زنان درآمدزا در جهان به نیم می‌رسد، در افغانستان کمتر از بیست درصد زنان درآمد دارند.

در این گزارش آمده که در افغانستان سطح دسترسی زنان فقیر به تنظیم خانواده در حد اعظمی پایین است و در بیشتر موارد، زنان بدون حضور داکتر یا قابله زایمان می‌کنند. بر اساس این گزارش فقط 23 درصد زنان افغانستان به تنظیم خانواده دسترسی دارند. این گزارش دسترسی نداشتن زنان به خدمات صحی را مانع اصلی عدم پیشرفت اقتصادی کشورها می‌خواند.

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در این گزارش، ازدواج‌های پیش از وقت و ازدواج کودکان، نرخ بالای زاد و ولد و عدم استفاده از تنظیم خانواده یا فاصله بین ولادت‌ها را عامل اصلی افزایش مرگ و میر مادران در افغانستان می‌خواند.

«انت اندیانابانجی»، نمایندۀ صندوق جمعیت ملل متحد در افغانستان می‌گوید که برای رفع نابرابری‌ها در افغانستان نیاز است تا زنان حق انتخاب ادامۀ تحصیل، زمان عروسی، زمان مادر شدن و تکرار حاملگی را داشته باشند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار