به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جمشید بایرامی عکاس برجسته ایرانی؛ با حضور در برنامه تلویزیونی چهل چراغ درباره عکسبرداری خود از مناظر آیینی و مناسک دینی گفت: قبل از رفتن به مناطق مختلف در ایام محرم تحقیقاتی انجام میدهم. جایی را پیدا میکنم که بیشتر جنبه بصری داشته باشد تا به تصاویر تکراری نرسم. دنبال فضاهای متفاوتی هستم؛ مانند نخل گردانی یزدیها و یا گِلمالی خرم آبادیها و یا مراسم کاملاً متفاوتی که در بازار تبریز برپا میشود و یا مراسمی که در عجب شیر برگزار میشود و عزاداری خاصی است.
محمدرضا شهیدی فرد از میهمان هنرمند و عاشورا دل برنامه «چهل چراغ»، دلیل سفرهایش به نقاط مختلف ایران را برای ثبت آئینها و مراسم عزاداری حسینی جویا شد و بایرامی پاسخ داد: دو مراسم مهم در ایران است که نمیتوان از مردم گرفت و همه در آن مشارکت میکنند. یکی نوروز است که از چهارشنبه سوری تا سیزده بدر را در بر میگیرد و دیگری محرم است که جزو مراسمهایی است که هر سال همه مردم در آن حضور دارند و مشارکت میکنند. من هم از بچگی توسط پدر و مادرم به هیئت میرفتم و در آن جا پارتی بازی میکردم تا به من پرچم بدهند و هر وقت هم که نمیدادند، بغض میکردم و ناراحت میشدم. حالا با عقلانیت امروز دوست دارم آن دوران کودکی را به شکلی تصویری کنم.
بایرامی افزود: در طی سالها و با بررسی مراسمهای مختلف به تفاوت برگزاری مراسمها پی بردم و در ابتدا به شکل گروهی با بچههای عکاس به مراسم عزاداری در شهرهای مختلف میرفتیم که خیلی جالب بود. مثلا براساس آماری که من دارم، ۶ هزار نفر در سده اصفهان و در هفتم محرم لباس میپوشند و به عزاداری میپردازند و این بزرگترین نمایش است و کارگردانش پیرمردی با نام «اوس محمد» است.
جمشید بایرامی وظیفه هنرمند را در ثبت تصاویر و آیینهای گرانقدر بسیار مهم دانست و از تاثیر ثبت فرهنگ مردمی برای نسلهای آتی گفت و اضافه کرد: من فکر میکنم نقش کوچکی در ثبت فرهنگ مردم دارم تا در آینده بتواند مروری باشد، برای آیندگان تا از نظر جامعه شناسی، روانشناسی و زیبایی شناسی بررسی و تحلیل کنند و ببینند که تصاویر و آیینها چه ابعادی داشته اند.
در ادامه برنامه «چهل چراغ»، با ارائه تصاویری از عکسهای عاشورا بایرامی، توضیحاتی از این هنرمند درباره آثارش ارائه شد و محمدرضا شهیدی فرد ضمن عنوان این که قرار است یک «روضه خوانی بصری» در «چهل چراغ» با آثار بایرامی شکل بگیرد، از این عکاس درباره سفرهایش به سرزمین نور پرسید که وی پاسخ داد: ۶ بار به حج رفتم که ۲ حج واجب و ۴ سفر عمره بود و عکسهای مختلفی از مناسک حج گرفتم.
بایرامی از انرژی و شوق سرشار از عشق مردم برای عرض ارادت به ساحت سالار شهیدان گفت و چنین معرفتی را راهی برای ورود به اصول زیبایی شناختی در طراحی لوکیشنهای عزاداری دانست و تاکید کرد: این مساله به فهم زیبایی شناختی و رنگ شناسی مردم هم کمک میکند و مردم چیدمان را از طریق برپا کردن فضای تکایا و هیاتها یاد میگیرند. این مسئله ۲ بخش است که یکی داخلی است و دیگری اجرای گرافیک محیطی است که بسیار هم زیبا است. مثلا ما به سازمان زیباسازی شهر گفتیم که نباید زیر پل اتوبانها تابلوی «حسین سفینه نجات است» را نصب کند؛ چون در آن جا خوانده نمیشود و ماشینها با سرعت رد میشوند. کلا در ۳ مورد تبلیغات اشتباه است که شامل تبلیغات اضافی، بی موقع و بد است. اما محرم هم به موقع، هم به اندازه و هم درست اجرا میشود.
عکاس بین المللی ایرانی که سابقه حضور در جبههها را داشته است، هنرمندان را دعوت به نمایش زیباییهای عالم کرد و گفت: من باید به عنوان هنرمند سعی کنم با صداقت عکس بگیرم و دروغ نگویم و زیبایی را نشان بدهم، چون دنیا به اندازه کافی تلخ است. بیاییم زیباییها را نشان دهیم. اگر قرار باشد ما هم عینک دودی بزنیم و سیاهی را نشان دهیم قطعا به جایی نمیرسیم.
وی ادامه داد: توصیهام این است که سنتهای ملی و مذهبی را مورد توجه قرار دهیم، اما دولتیاش نکنیم و اگر بودجهای هم میگذارند موجب دوری از مردم نشود. دوم این که مردم سعی کنند از مسائل خرافی دور شوند. به لحاظ روانشناسی مردم در ایام محرم حال خوبی دارند. حال مردم را با محرم خوب نگه داریم. به نظرم مراسم عزاداری محرم یک فیلم سینمایی بزرگ است که همه چیز دارد و فیلمنامه و دکوپاژ و بازیگر و طراحی صحنه دارد و درست اجرا میشود.
انتهای پیام/