به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برنامه یکشنبه شب «چهل چراغ» همراه با هادی محمدیان کارگردان جوان و خلاق سینمای انیمیشن به روی آنتن شبکه سوم سیما رفت.
محمدرضا شهیدیفرد پیش از گفتوگو با میهمان برنامه، توضیحاتی درباره دومین دوره جشنواره بینالمللی «چهل چراغ» و اعلام فراخوان عمومی آن عنوان داشت.
در ادامه برنامه هادی محمدیان درباره انیمیشن عاشورایی خود با عنوان «مردی که خودش را کشت»، صحبتش را آغاز کرد و با ارائه خلاصه داستانی از اثرش، توضیح داد: «ما در تیم کاری خود معتقدیم اگر میخواهیم برای اهل بیت کار کنیم باید اثرمان بهترین کیفیت را داشته باشد، چرا که اگر درباره موضوعات دینی به شکل بدی کار شود باعث میشود که اصل موضوع زیر سوال برود. در واقع اگر از موضوعی بد دفاع شود، بدترین حمله به آن خواهد بود. ما همیشه معتقدیم کار برای اباعبدالله الحسین(ع) نیاز به تمام پتانسیل انیمیشن دارد. از این نظر وارد شدن به انیمیشن «مردی که خودش را کشت» که پُر از جزئیات است، کار ریسکپذیری بود.»
کارگردان بااستعداد انیمیشن درباره دلیل ورودش به مباحث عاشورایی از دریچه هنر گفت: «دوخوانش از چرایی این ورود میتوانم ارائه کنم. یک بخش شخصی و اعتقادی است که ارادتی به اباعبدالله الحسین(ع) دارم و خوانش دوم به دلیل پتانسیل بالای انیمیشن است. من همیشه میگویم که انیمیشن تصویر دنیال خیال انسانها است. انیمیشن مجاز است و واقعی نیست. مثلا سیبی که در انیمیشن نشان داده میشود همانند حوزه ادبیات شکل مجازی دارد. پس دیگر خیلی از خط قرمزها وجود ندارد و دست آدم بازتر است، چون وارد فضای خیال میشود و انیمیشن در جنگ با فضای رئال است. پس برای مفاهیم قدسی که در ذهن انسانها شکل گرفته است، انیمیشن به دلیل غیرواقعی بودن میتواند عرصه بهتری باشد.»
هادی محمدیان درباره چگونگی نگارش و ساخت آثار عاشورایی در فرم بیانی انیمیشن، گفت: «ما وارد پستوهای فیلمنامهنویسی انیمیشن میشویم که نمیتوان همانند آن را در فضای رئال ساخت. مثلا تصویری کردن نَفس آدمها در دنیای رئال امکانپذیر نیست اما در فضای انیمیشن چنین مسئلهای وجود دارد.»
در ادامه برنامه «چهل چراغ»، کارگردان جوان و خلاق انیمیشن با اشاره به اینکه درصدد ایجاد شرایطی برای اکران «فیلشاه» میباشد، درباره «شاهزاده روم»؛ اثر پرُمخاطب دینیاش، گفت: «من همیشه میگویم ما انتخاب نمیکنیم که چه کاری را انجام دهیم. پدر و اجدادم روضهخوان بودند و متاسفانه من صدای مناسبی برای این کار ندارم و ما هم از زاویه کاری خود داریم خدمت میکنیم و اگر کاری از دستم بربیاید سعی میکنم روضه خوان هنر باشم.»
محمدرضا شهیدیفرد با اشاره به اینکه هر عرصه فعالیت دینی میتواند روضهخوانی اهل بیت باشد و «چهل چراغ» هم چنین است، از هادی محمدیان خواست که بیشتر درباره شکلگیری داستان «شاهزاده روم» بگوید که میهمان جوان برنامه «چهل چراغ» عنوان داشت: «من از بچگی شنونده داستان این فیلم از زبان مرحوم کافی بودیم و در واقع نوار قصه دوران بچگیام بود و خیلی گوش میکردم و خدا لطف کرد که «شاهزاده روم» را ساختم.»
شهیدی فرد از میهمان برنامه درباره چگونگی شکلگیری آثار ارزنده دینی پرسید که هادی محمدیان پاسخ داد: «بی رودربایستی در کشورمان به جای اینکه تخصص افراد مهم باشد تنها تعهد آنها را مدنظر قرار میدهیم. شخصی که در کانادا تحصیل کرده بود و در ابتدا با من زاویه هم داشت بعد از تماشای «شاهزاده روم» و با تقدیر از این فیلم، چنین جملهای را به من گفت. سینما اول از همه تکنیک است و کار پیچیدهای است و باید اول از همه تخصص کار را دانست و بعد بحث تعهد پیش میآید.»
هادی محمدیان در ادامه به بحث جوشش هنری و نگاه اعتقادی اشاره کرد و در این باره گفت: «من به کار سفارشی چندان اعتقادی ندارم و فکر میکنم زاویه دید در فیلم ساختن خیلی مهم است. حمایت نهادها مهم است اما بگذارند خود هنرمندان دارای جوشش شوند و خودشان در مسیر آثار دینی حرکت کنند.»
انتهای پیام/