باستان‌شناسان موفق به شناسایی یک محوطه باستانی مرموز در صحرایی دورافتاده در کشورعربستان سعودی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان موفق به شناسایی حدود ۴۰۰ سازه سنگی برلبه یک کوه آتش فشانی خاموش شده‌اندکه تخمین زده می‌شود هزاران سال قدمت دارند.

کشف سازه‌های سنگی هفت هزارساله در صحرایی دور افتاده درکشور عربستان+ تصاویر
برخی از این سازه‌ها بسیار بزرگ هستند و در سرتاسر گنبد آتش فشانی وجود دارند و محققان هنوز نتوانسته‌اند علت ساخت آن‌ها را شناسایی کنند.

کشف سازه‌های سنگی هفت هزارساله در صحرایی دور افتاده درکشور عربستان+ تصاویر
این سازه‌ها در منطقه هراط خیبر (Harrat Khaybar) شناسایی شده و دانشمندان آن‌ها را دروازه معرفی کرده‌اند، زیرا از نمای هوایی مانند دروازه به نظر می‌رسند.

کشف سازه‌های سنگی هفت هزارساله در صحرایی دور افتاده درکشور عربستان+ تصاویر
کوچکترین قطعه سنگ دراین محوطه ۱۳ متر و بزرگترین آن حدود ۵۱۸ متر طول دارد. کارشناسان اعتقاد دارند این منطقه قرن‌ها پیش حاصلخیز و دارای سکنه بوده است.

کشف سازه‌های سنگی هفت هزارساله در صحرایی دور افتاده درکشور عربستان+ تصاویر
نتایج پژوهش در خصوص این محوطه باستانی مرموز در مجله Archeology and Epigraphy منتشر شده است.

کشف سازه‌های سنگی هفت هزارساله در صحرایی دور افتاده درکشور عربستان+ تصاویر
بیشتر این سازه‌های سنگی از طریق بررسی‌های ماهواره‌ای شناسایی شده‌اند و هنوز هیچ کار تحقیقاتی و میدانی برروی آن‌ها انجام نشده است.
برخی از کارشناسان اعتقاد دارند امکان دارند ساخت این سازه‌ها با مسائل نجومی از جمله طلوع خورشید مرتبط باشد.

کشف سازه‌های سنگی هفت هزارساله در صحرایی دور افتاده درکشور عربستان+ تصاویر
باستان شناسان دانشگاه غرب استرالیا امیدوار هستند درآینده بتوانند به حفاری و تحقیق میدانی در این محوطه باستانی پرداخته و علت چرایی ساخت و زمان احداث این سازه‌ها را شناسایی کنند.

منبع:Dailymail