بیمارستان تاریخی بهمن ازسوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد مرمت و بازسازی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  ساشا ریاحی مقدم سرپرست معاونت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت : این بنا در سمت شرقی شهر یزد و در خیابان آیت ا... کاشانی واقع شده و نخستین زایشگاه در استان یزد است که در سال 1316 پهلوی اول تاسیس شده است.

ریاحی مقدم  افزود: بنای بیمارستان بهمن ساختاری قرینه شکل دارد و سردر ورودی و ساختمان مرکزی آن با مصالح از خشت، آجر ، گچ و پلکان هایی از سنگ ساخته شده است و از الگوی رایج ساختمان های هم دوره خود پیروی می کند.

وی در خصوص ويژگی های مهم اين بنا گفت: در نمای بیرونی ساختمان مرکزی دو کتیبه کاشی کاری نفیس با نگاره فروهر که نماد مذهبی زرتشتیان است به صورت قرینه مشاهده می شود. همچنین گرداگرد بنای مرکزی دالانی وجود دارد که دسترسی به کل فضاها از طریق آن صورت می گیرد.

ریاحی مقدم در ادامه در خصوص آسیب های ایجاد شده برای این بنا گفت: با گذشت زمان عواملی باعث ایجاد آسیب به این بنا شده اند که از مهمترین این آسیب ها باید از عوامل طبیعی همچون فرسایش نام برد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی این اداره کل در ادامه مهمترین اقدامات مرمتی انجام شده در این بنای تاریخی را شامل، شستشوی نما به صورتی که به نما آسیب نرسد، بیرون آوردن بندهای فرسوده آجر دیوارها و بندکشی مجدد، حذف آسفالت دور تا دور بنا و فرش مجدد به وسیله مصالح کاملا سنتی با قدرت آبکشی بالا، پی سازی و استحکام بخشی پایه های بنا، جمع آوری آجر فرش و اندود زیر آن و اجرای مجدد آجر فرش به صورت درز چسبان، ساماندهی و بازسازی سرویس های بهداشتی برشمرد.

شایان ذکر است: بیمارستان تاریخی بهمن در سال 78 به شماره 2534 در فهرست آثار ارزشمند ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ ی

مرمت وبازسازی بیمارستان تاریخی یزد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.