دریاچه بختگان در آینده نزدیک یکی از کانون‌های ریزگرد در فارس خواهد بود و تا ۶۰ درصد جمعیت استان را درگیر خواهد کرد.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ علی اکبری رئیس کارگروه آب کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی امروز در همایش آب، خاک و توسعه پایدار در دانشکده مهندسی باهنر با بحرانی توصیف کردن وضعیت آب در استان فارس گفت: دریاچه بختگان در آینده نزدیک یکی از کانون‌های ریزگرد در فارس خواهد بود که اگر این ریزگرد‌ها حرکت کنند تا ۶۰ درصد جمعیت استان را درگیر خواهند کرد.

وی بحران آب در کشور را نتیجه تصمیمات اشتباه و جزیره‌ای برشمرد و تصریح کرد: در استان فارس ۱۲ تالاب وجود دارد، اما دریغ از اینکه یکی از آن‌ها آب داشته باشد.

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امروز ۱۸ هزار چاه غیرمجاز داریم که لطمه‌های جبران‌ناپذیری به منابع آبی استان فارس وارد کرده است و مردم نیز به سبب تصمیمات اشتباه مسئولان، در یک رقابت نادرست در بهره‌برداری از منابع آب افتاده‌اند.

 

علی اکبری اظهار کرد: به استان فارس بیشترین لطمه در بحث آب وارد شده است، چرا که این استان صنعتی نبود و بیشتر سمت و سوی کشاورزی داشت.

وی افزود: به نظر می‌رسد که استان فارس مقداری اضافی نسبت به تأمین غذای کشور احساس مسؤولیت کرد که در حال حاضر به این وضعیت خشک‌سالی و کم‌آبی دچار شده است.

نماینده شیراز در مجلس گفت: امروز کشاورزانی که در استان فارس برای خود عزت و احترامی داشتند، به علت ناداری و نبود آب برای کشاورزی به دنبال گرفتن مستمری از کمیته امداد افتاده‌اند و این مسئله غم‌انگیز و نگران‌کننده است.

اکبری اظهار کرد: بحران آب کشور از تصمیم اشتباه مجلس از ۱۵ سال پیش شروع شد که اختیار آب را به استان‌ها تفویض کردند و همین مسئله باعث تصمیمات جزیره‌ای و منطقه‌ای در مورد آب شد.

وی با بیان اینکه در قانون برنامه ششم توسعه قوانین مربوط به آب تبدیل به حکم شده است، ادامه داد: اگر دستگاه‌های اجرایی همت کنند قوانین خوبی در بحث خشک‌سالی و آب تهیه‌شده که جلوی از دست رفتن منابع آب را خواهد گرفت.

اکبری افزود: دولت در برنامه ششم موظف شده ۱۱ میلیارد مترمکعب آب صرفه‌جویی کند که این کار با برنامه‌هایی مانند بستن چاه‌های غیرمجاز، مدیریت هوشمند چاه‌ها و آبیاری نوین امکان‌پذیر خواهد بود.

انتهای پیام/ن

همایش آب، خاک و توسعه پایدار در فارس

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.