رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: ۶ هزار حلقه چاه غیرمجاز در فارس مسدود شده است.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ علی القاصی‌مهر رئیس کل دادگستری استان فارس امروز در همایش ملی بحران آب جرائم و آسیب‌ها در شیراز با اشاره به تهدیدات جدی که در حوزه آب با آن روبرو هستیم، اظهار کرد: اقدامات شاخصی از سوی دستگاه قضایی در خصوص بحران آب در فارس انجام شده است که مسلوب‌المنفعه شدن ۶ هزار حلقه چاه غیرمجاز طی ۲ سال بخشی از این اقدامات محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اختصاص شعب خاص برای رسیدگی به جرائم مرتبط با آب، تصریح کرد: نیمه اول سال در استان فارس شاهد افزایش ۲۰ درصدی پرونده‌های مرتبط با آب بوده‌ایم.

القاصی‌مهر بیان کرد: با کمک دستگاه‌ها و مسئولان متولی بحث آب و مدیریت استان، طرح مدیریت منابع آب و پیشگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز در دستور کار قرار گرفته و ارتباط ۱۳ دستگاه با این حوزه و وظایف آنان احصاء شده است.

وی افزود: برای این دستگاه‌ها ۱۰۳ وظیفه تعریف شده و با تصویب آن در شورای پیشگیری از وقوع جرم، طرح مدیریت منابع آب و پیشگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز به‌ عنوان طرحی ملی اجرایی شده است.

رئیس کل دادگستری فارس گفت: تاکنون در شعب مرتبط، ۴ هزار و ۷۴ رای مربوط به حوزه آب صادر شده است.

وی گفت: اگر برداشت‌های غیرمجاز و مدیریت نشدن مناسب منابع و مصارف به همین رویه ادامه پیدا کند در کمتر از ۳۰ سال آینده وضع رو به نابودی پیش‌خواهد رفت و آینده بسیار وحشتناکی در مناطق بحرانی پیش‌رو خواهیم داشت.

القاصی اضافه کرد: نه تنها آینده آب نگران کننده است بلکه شاهد وقوع مشکلات دیگری نیز خواهیم بود زیرا نقش آب در جوامع نقشی محوری بوده و اگر متولیان امر از همین وضعیت موجود هم صیانت نکنند با چالش‌های بسیار جدی‌تر مواجه می‌شویم.

وی تصریح کرد: در نتیجه خشکسالی و حفر چاه‌های غیرمجاز و کمبود نظارت‌ها، شاهد مشکلات و عوارضی هستیم؛ خشک شدن چشمه‌ها قنوات، تالاب‌ها و ... در کشور و استان فارس و خشکیدن مزارع و باغ‌ها از مظاهر آن است؛ براساس آمار‌ها ۲۹۶ هزار کیلومتر از شبکه‌های آب بلااستفاده مانده است.

القاصی‌مهر با اشاره به نشست زمین در فارس گفت: فارس با ۵۴ سانتی متر، بیشترین آسیب را از نشست زمین در کشور متحمل شده است و نشست زمین باعث آسیب‌دیدن بسیاری از تاسیسات و بروز مشکلات عدیده‌ای خواهد بود.

رئیس کل دادگستری استان فارس اظهار کرد: خشکسالی و کم‌آبی زمینه‌ساز مهاجرت روستائیان و بروز پدیده حاشیه‌نشینی و این موضوع بسترساز افزایش جرائم و آسیب‌های مختلفی است.

القاصی‌مهر گفت: نبود و کمبود آب، چرخه‌ای را بسترسازی می‌کند که وقوع جرائم یکی از محصولات این فرآیند خواهد بود و این امر امنیت سیاسی کشور را علاوه بر امنیت غذایی، دچال چالش خواهد کرد.

وی برنامه‌ریزی و برگزاری این همایش را راهی برای استفاده از نظرات کارشناسان در زمینه‌های فنی و حقیقی برای تدوین راهکار‌های علمی و عملی در راستای مقابله با بحران آب برشمرد و افزود: برای این همایش ۸۰ مقاله به دبیرخانه ارسال شده بود که براساس تشخیص هیئت داوران ۱۴ مقاله ارائه خواهد شد.

انتهای پیام/ن

همایش ملی بحران آب جرائم و آسیب‌ها در شیراز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.