به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور درحاشیه بازدید از 4 خطه کردن محور هراز در جمع خبرنگاران گفت: در محدوده شمال 6 پروژه در محورهای مختلف در حال اجراست که اولین پروژه مربوط به محور قائم شهر به فیروزکوه بوده که از رودهن شروع و در ادامه به استان مازندران منتهی می شود و این یکی از محورهای مهمی است که به خراسان رضوی نیز متصل می شود.
خادمی یادآور شد: 3ونیم کیلومتر از این محور باقی مانده که با پیگیری های انجام شده امسال به اتمام می رسد و در سال گذشته حدود 120میلیارد تومان و در سال 94 حدود 100 میلیارد تومان اعتبار برای این محور هزینه شده است.
وی با بیان اینکه محور رودهن تا ساری 4 خط شده است، گفت: طول این محور 185 کیلومتر است که در حال حاضر تمامی تونل ها و پل های این مسیر باز شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در این محور دو محدوده شیرگاه و زیرآب به علت مسکونی بودن دچار مشکل شده که با رایزنی های انجام شده در صورت پرداخت 35 میلیارد تومان اعتبار این محور نیز باز می شود.
خادمی در ادامه به دومین محور شمالی کشور اشاره کرد و گفت: محور هراز از سال 89 آغاز شده و یکی از زیباترین و منحصر به فردترین محورهای شمالی کشور به شمار می رود.
وی با بیان اینکه طی دو سال اخیر محور هراز 15 کیلومتر و سال 94، 16 کیلومتر پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: تا به امروز این محور 4 خطه حدود 55 کیلومتر پیشرفت فیزیکی داشته و یکی از مهمترین محورهای کشور، استان مازندران و توریسم به شمار می رود.
خادمی با بیان اینکه محور هراز یکی از محورهای توریستی کشور به شمار می رود، گفت: به علت توریستی بودن این محور سعی کرده ایم تمامی سازه ها، پل ها و تونل ها را با یک حالت منحصر به فرد طراحی کنیم و به همین خاطر برای ساخت پل در این منطقه اقدام به انتخاب طراح منحصر به فرد کرده ایم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور با اشاره به پرترافیک بودن محور هراز در کشور گفت: این محور از لحاظ ساخت یکی از سخت ترین پروژه های عمرانی کشور به شمار می رود و در حال حاضر حدود 18 کیلومتر ابنیه، 3 کیلومتر پل خاص و 33 کیلومتر دیوار حایل ساخته شده که در مجموعه حدود 53 کیلومتر طول این این مسیر می شود
خادمی اظهار کرد: این محور از لحاظ جاده سازی بسیار سخت است و به دلیل تردد کامیون ها سازندگان با محدودیت های بسیاری روبرو هستند اما با این شرایط توانسته ایم پیشرفت بسیار خوبی در پروژه داشته باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیشرفت فیزیکی 60 درصدی این محور گفت: بسیاری از نقاط مهم در این پروژه شروع و برای این پروژه نیز تأمین اعتبار صورت گرفته است.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور یادآور شد: ظرفیت کارگاه های ساخت در این پروژه بسیار بیشتر از ظرفیت فعلی است و باید سرعت ساخت در این پروژه افزایش یابد.
خادمی با بیان اینکه 55کیلومتر از این محور ساخته و 45 کیلومتر باقی مانده است، گفت: این محور نیازمند 500 میلیارد تومان اعتبار برای نقاط باقی مانده سخت از جمله پل ها و تونل ها نیاز دارد که با تزریق منابع مالی بیشتر سرعت راندمان کاری نیز افزایش می یابد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با پرداخت این 500 میلیارد تومان اعتبار این پروژه طی دو سال آینده به اتمام می رسد.
وی در خصوص محور فیروزکوه نیز گفت: این محور نیازمند 110 میلیارد تومان اعتبار و 35 میلیارد تومان اعتبار ارزیابی است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور یادآور شد: 3ونیم کیلومتر از محور فیروزکوه باقی مانده که با تزریق اعتبارات تا پایان امسال زیر بار ترافیک می رود.
خادمی در ادامه به آزادراه تهران_شمال اشاره کردو گفت: این پروژه بعد از گذشت 17 سال حدود 33 درصد پیشرفت فیزیکی داشت که فاز اول این پروژه توسط چینی ها ساخته می شد و بعد از رایزنی های وزیر راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان آزادراه تهران_شمال به پیمانکاران ایرانی واگذار شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: طی سه سال گذشته پیشرفت فیزیکی قطعه اول این آزادراه از 30 درصد به 85 درصد رسیده است که 15 درصد باقی مانده نیز مربوط به روسازی بتنی و نصب تاسیسات در این قطعه است که امیدواریم تا پایان امسال به بهره برداری برسد.
وی یادآور شد: محور البرز به علت لغزش و ریزش های کوهستانی به عنوان یکی از سخت ترین محورهای کشور به شمار می رود که به همین دلیل پیشرفت فیزیکی پروژه ها به کندی انجام می شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور به قطعه دو آزادراه تهران_شمال اشاره کردو گفت: 5 قطعه به طول 22کیلومتر در این محور در حال ساخت و ارزیابی است که تا پایان سال نیز این قطعه به بهره برداری می رسد.
خادمی تصریح کرد: 2هزار و 500 میلیارد تومان تا به امروز برای کل پروژه آزادراه تهران_شمال هزینه شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به محور الموت، قزوین و تنکابن اشاره کرد و گفت: این محور یکی از جدیدترین محورهای منتهی به شمال کشور است که استان قزوین را به شهر تنکابن و در انتها به استان مازندران متصل می کند.
وی اظهار کرد: این محور مشابه محور هراز است و تا به امروز پیشرفت 45 درصدی داشته است که با پرداخت یک میلیارد تومان اعتبار 14 کیلومتر باقی مانده نیز به اتمام می رسد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور در ادامه به آزادراه قزوین_رشت اشاره کرد و گفت: طول این محور حدود 145 کیلومتر است که تا به امروز 127 کیلومتر از آن اجرا شده و تنها 11 کیلومتر باقی مانده است.
خادمی افزود: این 11 کیلومتر به دلیل قرارداشتن در محورهای کوهستانی و سخت بسیار پرهزینه بوده و هزینه این 11 کیلومتر برابر با کل هزینه آزادراه قزوین_رشت است.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: بخشی از این 11 کیلومتر در انتهای سال گذشته زیر بار ترافیک رفت و در حال رایزنی با سرمایه گذاران برای اتمام بخش باقی مانده هستیم.
وی با اشاره به اینکه در بخش آزادراهی کشور 10 محور آزادراه در قالب 16 پروژه در حال کار هستند ،گفت: طول آزادراه های کشور 1180 کیلومتر است و در حال مطالعه 2هزار و 400 کیلومتر آزادراه جدید هستیم که با رایزنی سرمایه گذاران ساخت این آزادراه ها نیز شروع می شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور یادآور شد: رویکردمان برای بخش آزادراهی آن است که میزان آزادراه های کشور را به 5هزار کیلومتر برسانیم و مشکل اصلی ترافیک جاده های کشور را برطرف کنیم.
خادمی در ادامه به پروژه های ریلی کشور اشاره کرد و گفت: حدود 22 طرح ریلی به طول 3هزار و 400 کیلومتر در حال احداث داریم که در این طرح امسال 919 کیلومتر پروژه ریلی افتتاح و 900 کیلومتر نیز دو خطه می شود که افتتاح آنها عطفی در پروژه های ریلی به شمار می رود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور در ادامه اظهار کرد: راه آهن اتصال همدان به کرمانشاه نیز تا دو ماه آینده بهره برداری می شود،همچنین حدود 32 کلیومتر از راه آهن قزوین_رشت باقی مانده که در مرحله ریل گذاری این پروژه نیز هستیم.
خادمی اظهار کرد: مسیر ریلی جدید میانه به بستان آباد نیز حدود 65کیلومتر انجام شده که 135 کیلومتر از این پروژه باقی مانده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در پروژه های جاده سازی نیز حدود 7هزار و 500 کیلومتر جاده به اتمام رسیده و هزار و 500 کیلومتر جاده نیز در حال ساخت داریم.
با توجه به تردد پرحجم وسایل نقلیه ، افزایش ترافیک جاده هراز، عدم کفایت این مسیر به لحاظ گنجایش و ایمنی از اواخر سال 85 طرح 4 خطه کردن این مسیر با طراحی دو خط جدید و بهسازی این جاده در دستور کار وزارت راه وشهرسازی قرار گرفت.
پس از انجام مطالعات دقیق از سال 89، بهسازی محور هراز وارد فاز اجرایی شد. به دلیل اهمیت این محور مواصلاتی از لحاظ اقتصادی و جابه جایی مسافر برای کشور، اتمام و بهره برداری از طرح 4 خطه کردن محور هراز، در اولویت مسوولان این وزارتخانه قرار گرفته است.
در این محور، مسیر جدید در محدوده دریاچه سد هراز به طول 11هزار و 600 کیلومتر در دست احداث است.
همچنین مسیر 4 خطه کردن محور هراز از شهرستان آمل تا منطقه آبشار پلور به طول 101 کیلومتر در مجموعه شامل 20 دستگاه تونل به طول 18 کیلومتر و 28دستگاه پل به طول3 کیلومتر و احداث 33 کیلومتر دیوار حائل است.
انتهای پیام/
از تقاطع روستای خانه میران تا سنجان اراک بدون آسفالت رها شده, پیمانکار پروژه سازمان همیاری شهرداریها و کارفرما وزارت راه و شهرسازی است.
(بخش خاکی جاده سمت چپ جاده, بدون اسفالت)
به علت بی توجهی اداره کل راه و شهرسازی اراک برای اتمام پروژه های راهسازی, متاسفانه زیرسازی جاده با باد و باران و برف در حال از بین رفتن است
از تقاطع روستای خانه میران تا سنجان اراک بدون آسفالت رها شده, پیمانکار پروژه سازمان همیاری شهرداریها و کارفرما وزارت راه و شهرسازی است.
(بخش خاکی جاده سمت چپ جاده, بدون اسفالت)
به علت بی توجهی اداره کل راه و شهرسازی اراک برای اتمام پروژه های راهسازی, متاسفانه زیرسازی جاده با باد و باران و برف در حال از بین رفتن است